Ik zou wachten tot na je proeftijd. Ik heb zelf zoiets meegemaakt. Ik werkte via het uitzendbureau bij een bedrijf, waar ik het echt naar mijn zin had. Dus in alle eerlijkheid heb ik verteld dat ik zwanger was (het was overigens niet gepland). Nadat ze me een maand lang aan het lijntje hadden gehouden en ik herhaaldelijk had gevraagd of ik wel een contract kreeg. Kreeg ik te horen dat ik tot mijn verlof mocht blijven (om ook leuk een invaller in te werken) en dat ik daarna niet meer terug hoefde te komen. Na dat weekend bleek het hartje niet meer te kloppen en moest ik gecurreteerd worden. Antwoord van mijn werkgever; ik hoefde niet meer te komen, omdat ik te lang afwezig was (dat nadat ik een week thuis zat, omdat ik net gecurreteerd was!). Nu ben ik weer zwanger (dit keer wel gepland)...en heb ik een nieuwe baan, maar dit gebeurd mij geen 2 keer! Helaas werkgevers zijn soms niet te vertrouwen! Ik hoop overigens voor jou dat het wel beter uitpakt mocht je het eerder willen vertellen.
ik heb mijn baan al opgezegd ja. ik twijfel echt, maar heb nu al een buikje, laat staan met 14/15 weken
Tsja, misschien dat je je buikje nog een beetje kunt verbergen? Colbertjes/ jasjes e.d. dragen? Ik zou het wel met 12 weken vertellen en niet langer wachten. Misschien reageren ze vervelend omdat je dan al een tijdje weet dat je zwanger bent? Je hebt dan toch ook geen recht op doorbetaling tijdens zwangerschaps- en bevallingsverlof? Dit omdat je nog geen jaar bij de werkgever werkt? Maar goed dat is een andere discussie.
Hallo! Wat ben ik blij dat ik dit onderwerp gevonden heb zeg! Ik zit namelijk met hetzelfde dilemma... Ik studeer over 3 maanden af en als het mee zit begin ik in augustus/september met een nieuwe baan in het onderwijs. Wat als ik nu zwanger zou zijn?! Dan zou ik het nog wel kunnen verbergen tijdens de sollicitatieprocedures, maar als ik begin na de zomervakantie dan ben ik al ruim 4 à 5 maanden zwanger, dan valt er niet zoveel meer te verbergen denk ik. Ik heb daarnet gelezen dat je ook tijdens je proefperiode beschermt bent tegen ontslag, maar alleen als het gaat om je zwangerschap. Ze kunnen nog wel andere redenen gaan bedenken, bijvoorbeeld dat je niet goed functioneerd of niet voldoet aan de eisen e.d. Het is dus wel heel erg moeilijk om te beslissen wanneer je het gaat vertellen.... Nu ben ik nog niet zwanger... Maar het zijn wel vragen die meespelen. Wat zouden jullie adviseren? Groetjes Karina
Het blijft moeilijk. Net wat je zegt, ze kunnen je er altijd met een ander reden uitzetten en dan heb je geen poot om op te staan, want probeer maar te bewijzen dat je zwangerschap de reden is. Ik heb het vorig week toch maar wel verteld. Door de zwangerschap heb ik nu heel veel last van migraine en ik was geregeld ziek, terwijl ik nog via het uitzendbureau werk. Ik had liever dat ik nu opzoek kon gaan naar een andere baan, dan over 2 maanden, wanneer mijn uitzendperiode afgelopen is. Gelukkig werd er bij mij dit keer super goed gereageerd. Ik krijg per 1 juni een contract en ben naar een ander team overgezet, omdat het fysiek wat lichter is. Je moet zo'n werkgever wel treffen. Leerkrachten ed. worden toch veel gevraagd omdat er te weinig van zijn? je zou dan denken dat ze je met alle macht willen houden, en na je verlof ga je toch wel weer werken? Alleen minder waarschijnlijk? Als je straks nog maar net zwanger bent met je gesprek zou ik het nog niet zeggen, want wie weet wat er gebeurt en je bent het niet verplicht. Maar goed als je al tegen die 12 weken aan loopt straks...dan is het misschien beter voor jezelf om het wel te vertellen, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent. Lijkt mij niet zo fijn om naar een andere baan te moeten gaan zoeken als je 5 maanden zwanger bent. Succes!
ja, het blijft moeilijk, ik vind wel dat je zo veel ogelijk altijd eerlijk oet zijn, maar ja, een werkgever denkt vaak alleen aan het geld, en niet aan jou... Ik heb morgen nog een ander soll. gesprek om als nanny te gaan werken, bij mensen thuis dus. weet niet of ik het moet vertellen of niet, dnek dat als ik het direct vertel ik niet aangenomen wordt. Wil het dan wel zeggen als ik er 2 wkeen werk of zo
Maxje, Heel veel succes morgen met je sollicitatie! Ik zou het pas later vertellen, als je aangenomen bent.
ben aangenomen! nu moet ik allleen nog verzinnen hoe het het kdv af kan zeggen, denk dat ik gewoon vertel dat ik zwanger ben en het niet zie zitten. Op mijn ieuwe werk vertel ik het wel voor dat mijn proeftijd afgelopen is.
Mijn nieuws is inmiddels gewijzigd. Heb vandaag te horen gekregen dat ik geen contract krijg omdat ik zwanger ben! Dus ik mag blijven tot ze iemand voor mijn functie hebben gevonden of totdat ik zelf iets anders heb gevonden. Ik ga dit wel aanvechten, want dit valt onder discriminatie! En dat pik ik niet, trouwens...wie neemt mij nu nog aan? Over een tijdje ga je het steeds meer zien :s Suc6 verder...hoop dat bij jullie beter gereageerd wordt!
Pfff begrijp jullie helemaal, ik weet zelf ook nog niet wat ik moet doen, ben dan nog wel niet zwanger, zit zelf nu in ronde 3, maar heb ook een nieuwe baan aangenomen per 1 juli 2008, wel gelijk voor onbepaalde tijd, maar met een proeftijd van 2 maanden, dus duurt vanaf nu zeker nog 4 maanden voordat ik helemaal safe zit! 10 mei weet ik of het deze ronde gelukt is ja of nee, zo ja dan zit ik met zelfde dilemma, kan moelijk wachten tot 20 weken om het dan pas te vertellen....als het deze keer niet lukt, ga ik denk ik toch maar paar maandjes over op condooms, al weet je toch niet waar je goed aan doet, voor hetzelfde geld duurt en nog een jaar voordat het lukt, maar ja kan ook binnen nu en 4 maanden raak zijn.....pffff wat moet ik nou! xxx
wat is het toch een oneerlijke wereld he! vrouwen die willen werken en kinderen krijgen is toch fantastisch, en toch moeten we ons zorgen over maken. ik krijg als het goed is een contract vanaf 1 juni bij mijn werk na een 1 jaar gedetacheerd daar te hebben gezeten. eind juni vertel ik dan dat ik zwanger ben. ben benieuwd hoe iedereen dan reageert. ik werk in een mannenomgeving dus moet ik al die stomme mannenopmerkingen doorstaan. heb er nu al zin in (NOT). wat dat betreft hebben onze mannen het een stuk makkelijker. nederlandse vrouwen moeten meer kinderen krijgen van de regering, makkelijk gezegd. moeten ze die werkgevers aanpakken die dat belemmeren!
Nou inderdaad, die mannen hebben het maar makkelijk, wij vrouwen komen soms onterecht in vervelende situaties omdat het bedrijfsleven het simpelweg niet accepteerd als je als vrouw zwanger bent of wordt, tuurlijk zijn er wel bedrijven die er sociaal mee omgaan, maar meeste berichten zijn toch wel anders! Baal hier soms af en to wel van, een kindje is nu helaas niet te plannen, dus het komt wanneer het komt en als je dan net een andere baan heb tsjaaaaa, vind het soms ook wel naief van een werkgever, ik denk risico zit er toch in als je een vrouw rond de 30 aan neemt, maar ja het wordt vaak gezien als een soort enge ziete, en opeens ben je lastig omdat je niet parttime kan werken of ze bang zijn dat je ziek wordt tijdens je zwangerschap of weet ik veel wat.....nogmaasl is gewoon niet eerlijk!