Net aangenomen en net zwanger

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by eefkoekie, Dec 8, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eefkoekie

eefkoekie Actief lid

May 8, 2008
    106
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik zit met een klein probleempje en ben erg benieuwd wat jullie zouden doen:

Namelijk, ik heb vorige week maandag een sollicitatiegesprek gehad en ik ben aangenomen!
    En nu ben ik er afgelopen donderdag achter gekomen dat ik zwanger ben! (Heel erg gewenst! Maar we hadden het nog niet verwacht i.v.m. onregelmatige cyclus)

Wat zouden jullie doen?
    * Vertellen voordat ik mijn nieuwe contract ga ondertekenen?
    (Zouden ze me dan nog kunnen afwijzen?)
    * Vertellen na de 12de week en dus aan het begin van het contract?
    Of iets anders?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties!
    Alvast bedankt!

Liefs eefkoekie

2. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Als het werk je gaat bevallen, zou ik het pas na de proeftijd vertellen. De meeste werkgevers zijn niet zo blij met zwangere werknemers. Werkgevers lopen natuurlijk iets meer risico met zwangeren. Natuurlijk hoeft het bij jou niet zo te lopen.

Proficiat met je nieuwe baan en met je zwangerschap!

3. eefkoekie

eefkoekie Actief lid

May 8, 2008
    106
    0
    0
    Hey Stoffeltje!
    Dank je wel voor je reactie!
    Ik had er niet bij vertelt dat ik de werkplek en de mensen al ken,... Ik heb er 3 jaar geleden tijdens mijn opleiding ook gewerkt, dus ze kennen mij en ik ken ze daar!
    liefs eefkoekie

4. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Toch zou ik nog ff wachten met vertellen. Het zou toch fijn zijn als je tijdens en eventueel na je zwangerschap zeker bent van een leuke baan. Alleen moet je natuurlijk extra voorzichtig zijn omdat je de mensen kent.

Wanneer kun je beginnen?

5. eefkoekie

eefkoekie Actief lid

May 8, 2008
    106
    0
    0
    Ja zou daar ook graag (weer) willen werken en blijven werken!
    Per 1 febr. kan ik daar beginnen en 26 jan. zou ik 12 weken zwanger zijn.

Spannend allemaal!

liefs eefkoekie

6. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Oh dat komt dan een beetje ... uit. Want dan zit je nog in je proeftijd nadat je het zou vertellen. Dan maar hopen dat je werkgever het beste met je voor heeft en jij ze aangenaam verrast.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,433
    36,323
    113
    Persoonlijk zou ik het wel vertellen, maar hangt ook af van de situatie. Als je echt niet zonder het geld zou kunnen misschien niet, maar ik zou me er persoonlijk echt heel rot om voelen als ik het niet zo vertellen. Ook al hoeft het nog niet.

8. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

Aug 12, 2006
    3,199
    1
    38
    Ik zou het ook vertellen!
    Als je hierom ontslaan...dan zou ik er niet eens willen werken! Daarbij ontslaan ze je anders misschien wel aan het einde van je contract.

Máár het klopt ook dat werkgevers op dit gebied vaak niet netjes zijn dus je kunt je dan inderdaad afvragen waarom jij dan wel.....

9. babygirl27

babygirl27 Actief lid

Dec 8, 2008
    257
    0
    0
    leerkracht
    Hoi Eefkoeki,

Wat ontzettend toevallig. Toen ik je berichtje las moest ik je meteen wat terugsturen.

Afgelopen donderdag hebben mijn vriend en ik een zwangerschapstest gedaan. We zijn half september gestopt met de pil. 31 oktober had ik mijn laatste menstruatie en nu al zwanger.

We zijn er super blij mee, we zijn echt toe aan een volgende stap in ons leven en we zijn er helemaal klaar voor.

Omdat ik niet wist dat ik zo snel al zwanger zou zijn reageerde ik in september op een vacature in het onderwijs. Een aantal weken later kreeg ik te horen dat ik ben aangenomen. Ik begin daar 19 januari maar heb eerst een proeftijd van 2 maanden en aansluitend een contract voor onbepaalde tijd. Dit is de baan die ik altijd al heb willen doen dus ik weet ook niet wat ik moet doen.
    Zelf ben ik iemand die altijd eerlijk wil zijn en ik ben bang dat ik zoiets niet kan verbergen tot na mijn proeftijd. Het is echt een dilemma en ik blijf er maar over nadenken.

Ik ben heel benieuwd wat jij ermee gaan doen.

Groetjes Babygirl

10. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Ik adviseer alleen vanuit werkgeversoogpunt. We hebben namelijk zelf een zaak. Ik zou het niet nu al vertellen maar na twaalf weken. Alleen zitten jullie beiden in jullie proeftijd en dan is het voor een werkgever makkelijk om niet over te gaan tot een contractverlenging. Ik zou jullie het voordeel van de twijfel geven als je heel goed presteert in je proeftijd. Maar goed, ik ben vrouw, moeder en zwanger.

Het heeft trouwens niets te maken met het niet netjes zijn van een werkgever. Heel veel werknemers staan er niet bij stil wat er bij komt kijken als een werknemer uitvalt. Om wat voor reden dan ook. Je hebt te maken met het regelen van vervanging, inwerken, Wet Poortwachter, UWV, etc. Een werkgever wil om die reden zo min mogelijk risico lopen. Een werkgever met veel personeel kan alles een stuk makkelijker opvangen dan een werkgever met bijvoorbeeld maar twee man personeel.

11. babygirl27

babygirl27 Actief lid

Dec 8, 2008
    257
    0
    0
    leerkracht
    Dank je wel stoffeltje. Ik ga mezelf bewijzen gedurende mijn proeftijd. Dit is de baan die ik altijd al wilde en ik heb er super veel zin in! Het is een vrij grote stichting waarvoor ik ga werken, met wel honderden collega's. Ik ga mijn gevoel volgen en in ieder geval niet te snel iets vertellen.

12. Margot1988

Margot1988 Actief lid

Sep 2, 2008
    402
    0
    16
    ik heb gelezen op internet dat een werkgever je tijdens een solicitatie je niet mag weigeren omdat je zwanger bent, ook niet als je in de proefperiode zit en een paar weken na de bevalling maar ik zou zowieso nog even wachten met het vertellen tot je 12 weken bent
    suc6 en gefeliciteerd

13. elfyin

elfyin Nieuw lid

Dec 8, 2008
    1
    0
    0
    Horst
    Ik heb precies hetzelfde meegemaakt: Ik had gesolliciteerd naar een hele gave baan en was aangenomen. Twee weken daarna kwam ik er achter dat ik zwanger ben. Heel goed nieuws, maar ook beetje lullige timing.
    Ik heb het na 1 week werken verteld (om verschillende redenen) en nu hebben ze me in mijn proeftijd ontslagen... En ik ben net 12 weken dus je gaat het al wel zien bij mij. Dus solliciteren is erg lastig nu en ik baal echt flink aangezien ik de grootverdiener was thuis. Financieel is dit dus echt een domper en echt genieten is lastig ivm de stress van solliciteren.
    Nou kende ik niemand daar toen ik begon, maar ik zou toch echt nog niks zeggen! Bescherm jezelf! Succes ermee en geniet er van!

14. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Dat is ook zo dat een werkgever je om die reden niet mag weigeren. Maar in je proeftijd kan een werkgever je zonder opgaaf van redenen naar huis sturen.

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Euh, Eefkoekie vergeet ook te vertellen dat het een interne vacature was.
    De werkgever, in dit verhaal, is dus sowieso de klos ;)

Elmo

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik zit in hetzelfde schuitje: vorige week maandag aangenomen en diezelfde avond positief getest!

heb as vrijdag arbeidsvoorwaardengesprek, maar ik ga mooi nog niks zeggen, dat doe ik pas na mijn proeftijd. ik ben ook pas na het einde van mijn proeftijd 12 weken zwanger.

(ik ben aangenomen bij een organisatie die bso's en kinderdagverblijven heeft, dan zou je verwachten dat mijn zw.schap geen probleem zou moeten zijn..ben benieuwd)

17. Coupie

Coupie Niet meer actief

Eefkoekie: Ik heb een beetje hetzelfde meegemaakt dit jaar. Ik heb eind augustus dit jaar een sollicitaiegesprek gehad en een paar dagen erna werd ik gebeld dat ik was aangenomen. Erg leuk natuurlijk :D

Begin september testte ik positief. Dit was de dag dat ik mijn contract moest ondertekenen. Ik heb er bewust voor gekozen om het niet te vertellen. In het begin twijfelde ik omdat, ik het gevoel had dat ik 'achterbaks' bezig was. Een week na het ondertekenen van mijn contract kon ik al aan de slag en toen was ik ongeveer 5 weken zwanger, net zo ver zoals jij zag ik.

Ik heb het pas verteld met 13 weken. Ik liep vanaf week 9 met sjaaltjes en vestjes zodat mijn buik niet zou opvallen :) . Mijn leidinggevende vond het geen enkel probleem en vond het leuk nieuws. Mijn collega's ook. Dus het hoeft niet altijd negatief af te lopen.

Daarom adviseer ik je om te doen waar jij je goed bij voelt.

18. babygirl27

babygirl27 Actief lid

Dec 8, 2008
    257
    0
    0
    leerkracht
    Ik ben net bij de huisarts geweest en heb haar mijn probleem van mijn nieuwe baan voorgelegd. Ze zei dat ik het beste eerlijk kan zijn, ook omdat ik in het onderwijs ga werken. Het onderwijs is een overheidsinstelling en volgens haar zijn ze zulke dingen wel gewend. Moeilijk zeg zo'n keuze. Elfyin, ik kan je situatie begrijpen. Je hoort te kunnen genieten van je zwangerschap, nu kun je dat niet omdat je je alleen maar druk maakt over je baan en inkomsten. Had jij niet de zekerheid terug te kunnen naar je oude baan? Op mijn werk wat ik nu nog doe willen ze mij niet kwijt. Ze hebben ook gezegd dat als mijn nieuwe baan niet bevalt, ik zo terug mag komen.
    Ik laat het gewoon allemaal op me af komen. Heb met mijn vriend afgesproken dat ik het in ieder geval niet in de eerste maand van mijn proeftijd ga vertellen.

19. eefkoekie

eefkoekie Actief lid

May 8, 2008
    106
    0
    0
    Hey Meiden!

Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Uiteindelijk heb ik besloten het toch voor die tijd (lees: a.s. maandag) aan mijn nieuwe baas ga vertellen.
    Het voelt eerlijker en beter zo. Vind het fijn ze gewoon recht in de ogen te kunnen kijken.
    En als ze me nu inderdaad niet meer zouden willen,(wat ik niet hoop en waar ik ook niet echt vanuit ga) wil ik daar ook niet eens werken!
    Voor ons is het wondertje in mijn buik het allerbelangrijkste!

lieve meiden die voor dezelfde lastige situatie staan, volg vooral je gevoel, dat is het belangrijkste denk ik. Waar je je zelf goed bij voelt!

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van de reactie van mijn nieuwe baas!

Veel liefs eefkoekie

20. sheann

sheann Fanatiek lid

May 14, 2008
    4,643
    0
    0
    eefkoekie: Ik was vorige maand ook aan het twijfelen over wanneer ik het zou vertellen aan mijn werk, uiteindelijk ging het na 7 weken mis en was ik blij dat ik nog niks had verteld.
    Ik wil hier niet mee zeggen dat jou hetzelfde gaat overkomen maar dit is de reden waarom de meeste mensen zolang wachten met vertellen. En in jou situatie zou ik al helemaal wachten.

Share This Page