Net begonnen met kolven: wanneer en hoe?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Ladydy, 31 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladydy

Ladydy Nieuw lid

31 okt 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik ben nieuw hier op het forum en ook een kersverse moeder. Mijn zoontje is 4 weken oud en ik geef vanaf dag 1 volledig borstvoeding. Hij is een kanjer in aanhappen en tot nu toe helemaal geen problemen met voeden. Hij komt overdag netjes om de 3 uur (zo niet dan maak ik 'm wakker en heeft ie meteen trek) en 's nachts wil er nu wel eens iets langer dan 3 uur tussen zitten. Maar nu heb ik toch een paar vragen, oa over het kolven.

Om mezelf wat te ontlasten en om de kleine man zo snel mogelijk de nacht door te laten slapen, ben ik sinds een paar dagen aan het kolven zodat we de laatste voeding rond 0.00 uur uit een flesje kunnen geven. Dat kolven probeer ik 's ochtends te doen zodat de melk nog voedzaam is. 's Avonds drinkt ie zo rond de 100 cc uit het flesje, soms iets minder omdat ie dan in slaap valt. Hoe meer ie drinkt, hoe langer ie slaapt. Ik zet zelf om 6.00 uur de wekker om 'm te voeden, ook als ie om 4 uur nog heeft gedronken zodat ie snel doorheeft dat ie de nacht mag doorslapen en sowieso eten krijgt.
    Nu heb ik een avent handkolf en dat heeft wisselend succes. Het is niet pijnlijk ofzo, maar soms komt er echt heel weinig uit m'n borsten en de andere keer spuit het eruit. Vanochtend heb ik 80 cc kunnen kolven, maar dat is dan nog niet genoeg voor vanavond. Daar wil ik dan de rest van de dag wat bij kunnen doen, en met een beetje geluk zelfs overhouden zodat ik dat kan invriezen voor de voorraad. Al met al ben ik dan de hele dag bezig met voeden en kolven, een intensieve en vermoeiende bezigheid. En dan lijkt het nu ook nog alsof de kleine man na het voeden aan de borst niet tevreden is. Hij blijft onrustig zoeken met z'n mondje na 1 borst, dan geef ik 'm de ander nog maar dan begint ie al heel snel te spugen (geen enorme hoeveelheden, meer alsof ie overloopt) of hij krijgt de hik. Ook het kolven loopt dus iets terug, waardoor het lijkt alsof ik nu niet genoeg produceer.

Mijn concrete vragen:
    - Is een handkolf wel geschikt voor de hoeveelheid melk die ik wil kolven? Of zou ik toch beter een elektrische kolf kunnen gaan aanschaffen? Is een handkolf minder krachtig dan een elektrische?
    - Wat zijn nou handige tijden om te kolven? Net voor een voeding, of juist erna? De hele dag door of op een paar vaste tijden?
    - Om 0.00 uur drinkt ie dan niet aan de borst en wil ik zelf eigenlijk niet kolven, want dan kan ik juist wat extra uurtjes slaap pakken als mijn vriend de fles geeft. Kan het zijn dat hierdoor de productie afneemt?
    - Als hij dan om zeg 4.00 uur komt dan zijn m'n borsten wel echt heel vol. Zou ik er dan uit moeten gaan om de andere borst leeg te kolven? Of zelfs allebei te (na)kolven?
    - De rechterborst kolft makkelijker dan de linker. Ook heb nu het idee dat hij minder tevreden is als hij links gedronken heeft. Kan dat, dat er verschil zit tussen beide borsten? Linker is niet pijnlijk en voelt hetzelfde als rechts.
    - Ben ik te streng om 'm nu al in een schema te proberen te krijgen? Kan dat überhaupt al met 4 weken? En kan het schema nadelig zijn voor de productie? Hoe kan dat dan ondervangen met kolven zodat de productie goed blijft?

Misschien ben ik wat ongeduldig en moet ik het wat meer de tijd geven, maar ik wilde het toch allemaal eventjes vragen om te voorkomen dat ik een verkeerde weg insla en straks niet meer terug kan.

Dankjewel voor jullie reacties alvast!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Fijn dat het goed gaat bij jullie! Ik zal je vragen gaan beantwoorden hieronder:

Mijn concrete vragen:
    - Is een handkolf wel geschikt voor de hoeveelheid melk die ik wil kolven? Of zou ik toch beter een elektrische kolf kunnen gaan aanschaffen? Is een handkolf minder krachtig dan een elektrische?

Je kunt prima met een handkolf uit de voeten voor af en toe kolven. Wissel af tussen beide borsten, dus kolf links, dan rechts, dan nog eens links, en nog eens rechts. Masseer je borstweefsel met je handen.

- Wat zijn nou handige tijden om te kolven? Net voor een voeding, of juist erna? De hele dag door of op een paar vaste tijden?

Wanneer je kolft voor iets extra dan kun je nakolven. Of tussen twee voedingen in. In de ochtend zit je inderdaad vaak wat ruimer in je productie en kolft het ook makkelijker. Je kunt ook twee vaste tijden inplannen inderdaad: bedenk wel dat je dan twee voedingsmomenten extra aan het inplannen bent. En wanneer je daar niet aan toe komt (omdat je een dag uit huis bent ofzo) je borsten hier ook op kunnen reageren door vol te voelen.

- Om 0.00 uur drinkt ie dan niet aan de borst en wil ik zelf eigenlijk niet kolven, want dan kan ik juist wat extra uurtjes slaap pakken als mijn vriend de fles geeft. Kan het zijn dat hierdoor de productie afneemt?

Ja, wanneer je deze voeding overslaat zal je lichaam 'denken' dat er minder voeding nodig is. Is het niet sneller om te voeden en verder te slapen?

- Als hij dan om zeg 4.00 uur komt dan zijn m'n borsten wel echt heel vol. Zou ik er dan uit moeten gaan om de andere borst leeg te kolven? Of zelfs allebei te (na)kolven?

Ja, je borsten vullen zich omdat ze om 00:00 uur niet leeggedronken zijn. Hoe meer stuwing, hoe meer je lichaam denkt dat er niet meer hoeft te komen. Uiteindelijk kan dit dus nadelig zijn voor je productie...

- De rechterborst kolft makkelijker dan de linker. Ook heb nu het idee dat hij minder tevreden is als hij links gedronken heeft. Kan dat, dat er verschil zit tussen beide borsten? Linker is niet pijnlijk en voelt hetzelfde als rechts.

Vaak hebben kindjes een voorkeursborst, een kant die makkelijker toeschiet of stroomt. Dat verschil kun je inderdaad ook merken bij het kolven, maar maakt niet uit. Bijna alle vrouwen kunnen aangeven welke borst makkelijker gaat :)

- Ben ik te streng om 'm nu al in een schema te proberen te krijgen? Kan dat überhaupt al met 4 weken? En kan het schema nadelig zijn voor de productie? Hoe kan dat dan ondervangen met kolven zodat de productie goed blijft?

Tja, ik zou zeggen laat het nog even. Met 4 weken zit je eigenlijk nog in de laatste weken van aanbod afstemmen. Mag ik opmerken dat ik het wat ingewikkeld over vind komen: niet voeden, waardoor je lichaam het signaal krijgt: minder maken. En dan gaan kolven. Is het niet makkelijker om nog een maand of wat gewoon op verzoek te voeden, ook 's nachts. En het kolven los te zien van hoe het gaat, maar meer inderdaad om te oefenen en een voorraad op te bouwen. Dan geef je je kindje de gelegenheid om zelf aan te geven wat het nodig heeft en wanneer het toe is om minder voedingen (in de nacht) te vragen.
    Los daarvan is het wel een goed idee om dagelijks een beetje te kolven en te geven zodat je kindje kan oefenen met drinken uit een flesje. 30-40 cc is hiervoor genoeg.

Heb je zo wat aan de antwoorden of weet je het nog niet? Dan hoor ik het graag nog!
    Geniet van je kindje!

Deel Deze Pagina