Bloeddruk

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Emmaatje, 16 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

12 jul 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Hoi,

We komen net bij de VK vandaan voor de gebruikelijke controle.
    Mijn bloeddruk is eerst (zittend) gemeten door de VK zelf. Toen was het 160/85. Even later heeft de stagaire mijn bloeddruk nogmaals gemeten, dit keer liggend. Toen was het 120/80. Ik snap niet zo goed hoe de bloeddruk in nog geen 5 minuten zo kan dalen. Daarbij vraag ik mij af of ik me zorgen moet gaan maken om mijn bloeddruk. Ik kreeg in ieder geval het advies meer te rusten (we hebben best een druk bestaan, al 3 grotere kids, het huishouden etc. Ik ben al gestopt met werken).

Moet ik me zorgen maken om deze bloeddruk of niet?

Ik hou iets vocht vast, maar niet veel en heb geen klachten als hoofdpijn e.d.

Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat het niet te hoog wordt?

Veel vragen, maar ik maak me wel wat zorgen (ook niet goed, ik weet het...!).

Liefs Emma

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi emmaatje,

In de verloskunde is je onderdruk het aller belangrijkste dus het tweede getal. Je bovendruk (het eerste getal) is heel makkelijk te beinvloeden door je omgeving. Stap je net van de fiets of heb je een drukke dag dan laat je bovendruk dat zien. Door te gaan liggen geef je je lichaam totale ontspanning. Je onderdruk is prima. Als je bloeddruk stijgt tot boven de 90 zullen ze je wat vaker in de gaten willen houden.
    Een bloeddruk meten is een moment opname, als je het op verschillende tijdstippen meet op een dag dan zul je zien dat je waardes schommelen.
    Let op klachten als hoofdpijn, sterretjes zien, bandgevoel rond de bovenkant van je buik. Neem dan contact op met je verloskundige.
    tip: blijf goed drinken! 2 liter naast je normale koffie en thee.
    Fijne zwangerschap! Ik maak me geen zorgen!
    Imke

3. Emmaatje

Emmaatje Actief lid

12 jul 2006
    426
    0
    0
    Secretaresse
    Emmen
    Hoi,

Bedankt voor je laatste antwoord, maar nu ben ik gister weer bij de VK geweest en heeft ze 3 x gemeten. Onderdruk is nu steeds 95 (Boven 160).Dus ze belt vanochtend met ziekenhuis om een afspraak te maken met de gyn.Daar zullen ze ook mijn bloeddruk meten, maar electrisch geloof ik? Wat kan ik verwachten?En als mijn bloeddruk zo hoog blijft, wat zullen ze dan gaan doen.Of wat zal ik dan moeten doen...

Er zaten trouwens geen eiwitten of suiker in mijn urine.

Pff..vannacht wakker gelegen met allerlei vragen in mijn hoofd. Helpt ook niet echt natuurlijk he :(

Klein mannetje deed het trouwens prima, en was al ingedaald. Bib staat er op de kaart.

Liefs Emma

Deel Deze Pagina