Hee dames.. Even een kwestie waar ik mee zit... Ik wil eigenlijk aangeven bij de vk dat ik niet meer wil wegen daar. Is dat heel gek? Er zit wel n verhaal bij wat het logischer maakt. Tot een jaar of 7-8 geleden ben ik altijd obsessief bezig geweest met mijn gewicht. Altijd lijnen/ dieetplannen/ eetbuien/zelfs overgeven.. Dit heb ik wel achter me kunnen laten, en het aankomen tijdens de zw kan ik ook gewoon accepteren. Niet echt heel leuk maar ook geen ramp en ik ben de kilo's ook redelijk vlot weer kwijtgeraakt, de vorige keren. Ik hou het ook niet overdreven nauwkeurig bij en ben er niet heel erg mee bezig. Maar van dat weegmoment bij de vk kan ik echt wakker liggen. Het feit dat ik daar op een weegschaal moet, een andere dan thuis, op een later tijdstip op de dag, met kleren en schoenen waardoor je dus ook nog eens veel zwaarder uitvalt.. Eigenlijk te kinderachtig voor woorden en ik weet echt dat het voor hun routine is maar het zou zoveel rust brengen als ik t niet meer hoefde! Omdat het nu zoveel onrust brengt om dat 'gevoel van vroeger' weer te ervaren.. Ik ben bang dat ze het raar en overdreven vinden daar, omdat ik het bij mijn andere twee zw nooit besproken heb (maar wel degelijk als stressvol ervaren!) wie weet herkent iemand dit
Nee hoor komt volgens mij veel vaker voor. Sommige vk's wegen alleen eerste keer heb ik wel eens gehoord. Kun je niet afspreken dat je er wel op gaat maar dat zij het getal kijken en opschrijven, zodat jij het niet hoort/weet? Of dat je anders thuis weegt voordat je erheen gaat?
Ik zou het zeker aangeven, want het kan zomaar zo zijn dat je niet vaak gewogen hoeft te worden. Misschien kan je het minder doen dan bij elk bezoek. Je hebt er een goede reden voor en als je er van wakker ligt lijkt het mij niet goed voor je stress enz Opschrijven en niet naar kijken werkt denk ik niet. Bij mij schreven ze het op mijn kaart die ik telkens mee moest nemen. Dan zag ik het alsnog staan.
He meiden bedankt, meteen al reacties Dat zij het opschrijven en ik niet mee kijk zou ik nog veel erger vinden omdat ik er dan helemaal geen controle meer over heb, maar als ze mijn gewicht per sé willen weten kan ik wel thuis wegen dat vind ik geen probleem. Maar ik zou niet weten waarom ze het persé bij zouden moeten houden, heb wel wat overgewicht maar een paar kilo. En de andere zw ben ik ook nooit overdreven veel aangekomen (totaal tussen de 12-14 kg) Dank v jullie reacties ik ga het gewoon zeggen. Ze kunnen me toch moeilijk dwingen haha
Ik begrijp het volledig! Ik heb hetzelfde 'verleden'. Hier vraagt ze gewoon naar mn gewicht en moet ik niet op een weegschaal en dat geeft minder stress.
O er zullen vast wel redenen zijn om je gewicht te willen controleren. Zodat je niet teveel of te snel afvalt en er zijn vast redenen om niet te snel of teveel aan te komen. Misschien kunnen ze je die redenen vertellen en voel je je daardoor wat beter. Dan kan je er misschien ook beter tegen. Hoe dan ook ik zou het zeggen
Daar moet vast wel een mouw aan te passen zijn; ik ben in de vorige zwangerschap slechts 3x gewogen in 9 maanden tijd en in deze zwangerschap tot nu toe slechts 1x.
Ik heb mij in mijn vorige zwangerschap nog nooit hoeven wegen. Ook bij de deze nog geen 1 keer. Moest 1 keer doorgeven bij de intake wat mijn lengte en gewicht is en meer niet
Hier precies hetzelfde. Volgens mij heeft mijn verloskundige niet eens een weegschaal, of hij staat verstopt
Ik vond dat ook een vreselijk moment.. Ik ging dan van tevoren thuis wegen, omdat ik wist dat het bij de vk hoger uit zou vallen. Idd door later tijdstip, kleren/schoenen. Dan kon ik tegen mezelf zeggen van: Ja, maar thuis woog ik gewoon 2kg minder. Stom eigenlijk. Gelukkig hoefde ik maar 2x. De eerste keer bij de eerste afspraak en 1 keer bij 36 weken. Ik zou het gewoon aangeven.. Ik denk dat er inderdaad best een mouw aan te passen is en zij echt niet willen dat je je er zo vervelend over voelt.
Dank v jullie reacties meiden! Fijn dat er ook herkenning is Ik ga het morgen meteen aankaarten (slik) en ik zal t even laten weten..
Mia maria: hier ook herkenning. Mijn verlos weet dat ik jaren mijn gewicht naar beneden heb geploeterd en weet dat ik nu "moeite" heb met aankomen, ook al is het voor een goed doel en weet ik dat ik het er weer af ga krijgen(zucht) Ik hoef dan ook niet meer te wegen, je kunt dit gewoon bespreken, houden ze vast rekening mee.
Niet herkenbaar, maar begrijp dat jij het wel als erg vervelend ervaart. Ik zou het inderdaad 'gewoon' zeggen. Bij mij wogen ze om te kijken of je niet teveel aankomt in een te korte tijd ivm zwangerschapsdiabetes en -vergiftiging. Ik kwam bij m'n eerste in de laatste weken bijv in 4 dagen tijd 4 kilo aan, vocht dus. In combinatie met een hogere bloeddruk snel doorgestuurd naar het ziekenhuis. Dus ik was wel blij dat ze het controleerde, ik had het zelf niet eens gemerkt (maar was ook al ruim 18 kilo verder ) Succes, je kan het!
Nou het was geen probleem. Was bij een vervangster, die zelf het wegen sowieso niet nodig vond. Ze vond het maar ouderwets. Verder snapte ze het prima en heeft een memo gemaakt voor de volgende keer Voor niks druk gemaakt. Maar ben blij dat ik het heb uitgesproken en dat ik het hier ff kwijt kon!
ik weeg ook het liefs op eigen weegschaal in de ochtend zonder kleding. en ik sprak af dat ik op de ochtend van de afspraak zelf zou wegen en dit door zou geven zodat ik daar niet op de weegschaal hoefde.
Ik heb het bij de intake aangegeven dat ik liever niet gewogen wordt. Ze hoefde alleen maar te weten wat ik ongeveer als start gewicht had. Heb bij m'n dochter nooit op de weegschaal hoeven staan en deze zwangerschap o ook niet. Fijn dat je het heb aangegeven. Het is belangrijk dat je je veilig voelt bij de Vk.
Ik loop in het ziekenhuis en daar wegen ze nooit. Ook mijn verloskundige woog nooit. Ze kijken naar de groei van mijn baby en niet naar mijn gewicht. Ik zou gewoon aangeven dat je het niet wilt en of je anders zelf kunt wegen thuis. Dit ivm eerdere problemen met zelfbeeld en gewicht en dat het hierdoor opspeelt. Lijkt mij genoeg. Je hoeft echt niet alles te doen wat ze zeggen hoor.
Goed dat je het hebt aangegeven! Ik moest de vorige keer bij de VK wel wegen, nu in het ziekenhuis niet. Wat mij wel opviel was dat de weegschaal bij de VK standaard wat minder aangaf dan thuis terwijl ik thuis naakt en voor het ontbijt erop ging (ja, ik lette daar echt op...) Ik verdenk de VK ervan dat hun weegschaal standaard wat lager aangaf omdat de meeste vrouwen het erg stressvol vinden. Het gaat hen echt niet om die 2 kg minder in het startgewicht maar vooral om hoeveel je over de gehele periode aankomt en dat blijft toch hetzelfde!
Ik herken jouw verleden en ondanks dat ik de weegmomenten tijdens de zwangerschap wel kon loslaten vond ik het vanwege mijn verleden ook niet heel tof om te doen. Maar als ik het zo lees heb je nog steeds last van die controle willen houden en daar zou ik wel iets aan gaan doen! Helemaal om straks, na de bevalling, niet in een zwart gat te vallen met al die hormonen en misschien extra kilo's die je misschien niet zo snel kwijtraakt... Het is fijn dat je nu niet meer hoeft te wegen, maar is het ware probleem hier nu mee opgelost, moet je jezelf afvragen.