Wat doet een kraamhulp allemaal

Discussion in 'Kraamtijd' started by mirjam 28, Feb 20, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mirjam 28

mirjam 28 Actief lid

Oct 12, 2008
    181
    0
    0
    wij zijn er nog totaal niet aan toe ben pas zwanger maar ik hoorde van die wilde verhalen en wil graag eens horen of dat waar is.
    Klopt het dat er alleen wordt gewassen voor moeder en kind, en dat zei bepalen hoe dat gebeurd (wasmiddel en zo) en dat zei bij het douchen en dergelijke altijd er bij is, en dat zei werkelijk waar zich overal mee bemoeit ik hoop dat is niet helemaal klopt anders wordt ik nu al gek van het idee

2. bambino

bambino Bekend lid

Aug 2, 2006
    965
    0
    0
    Dat verschilt echt per kraamhulp. Officieel zijn ze er voor de zorg voor "moeder en kind"
    Bij ons was ze er voor het gezin! Ze kookte voor ons twee-en, deed de was en liet me eigenlijk zo vrij mogelijk, want na 7 dagen moest ik het alleen kunnen. Ik deed dan bijv Maud in bad terwijl zij ons bed verschoonde. Dan was ze in de buurt en keek mee als ze langs liep, maar liet me verder mijn gang gaan. Heerlijke tijd gehad!
    Maar inderdaad onze achterburen hebben hun hulp na de 2e dag naar huis gestuurd en het kraambureau gebeld. Die was nl in staat eten weg te gooien en de vader voor zichzelf te laten koken :rolleyes: :evil:
    Uiteindelijk hebben ze gezegd dat het niet klikte ( kan natuurlijk altijd gebeuren) en ze kregen de 3e dag een andere hulp. Die deed het net zo als onze hulp......

Je krijgt sowieso nog een gsprek met kraamzorg bureau ;)

3. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Het is in principe idd zorg voor moeder en kind, maar meestal wordt daar niet zo strak naar gekeken. Hier in elk geval al 2x niet. Hoe ze wassen dat bepaal jij. Jij geeft aan hoe jij de dingen gedaan wil hebben in huis (bijv. nat of droog stoffen, welk wasmiddel, wat in de droger, etc). En zij voert het uit.
    De eerste dagen zijn ze in elk geval in de buurt als je gaat douchen omdat je dan nog erg zwak bent en snel kan omvallen en zo. Puur voor je eigen veiligheid dus.
    Maak je niet nu al druk joh. Het komt echt goed hoor.

4. mirjam 28

mirjam 28 Actief lid

Oct 12, 2008
    181
    0
    0
    oke dit is al weer heel anders als dat ik van sommige mensen heb gehoord

5. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi,

Ik ben kraamverzorgende en alles gaat in overleg met het gezin.

Als ik in het gezin aan komen vraag ik dingen zoals mag de droger en wasmachine tegelijk aan, wat doen ze in de droger en wat niet, wat strijkt men en wat niet. Ik probeer het altijd zoveel mogelijk te doen zoals de mensen het zelf gewend zijn maar ja je bent een vreemde in hun huis dus in het begin is het vaak zoeken. Ook of ze bepaalde gewoontes hebben waar we rekening mee moeten houden.

Verder ben ik direct na de bevalling als de kraamvrouw zich slap voelt wel bij de douchen, gewoon ter ondersteuning en als er iets gebeurd dat je meteen in kan grijpen. Wat ik ook wel eens vraag is of de man erbij wil blijven en dan verschoon ik intussen het bed. Maar dat is een beetje afhankelijk van de situatie. Verder laat ik de kraamvrouw alleen douchen, kom dan een keer vragen of alles goed gaat en na het doucen vraag ik in het begin vaak of ze hulp nodig hebben met afdrogen (niet iedereen kan bijv. in het begin goed zijn benen afdrogen).

Verder gaat alles in overleg. Ik probeer me zoveel mogelijk aan te passen aan de wensen van de kraamheer en kraamvrouw.

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Misschien kan je hier nog wat mee?

7. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    w.b. "en dan nog even een fabeltje uit de wereld helpen, een kraamvrouw is niet verplicht om de hele dag op bed te liggen" Ik hoefde idd niet op bed te blijven liggen, maar ik mocht de 1e 3 dagen niet naar beneden, vanwege t traplopen. Dus als je boven slaapt zul je alleen boven rond lopen.

Ik heb al veel kraamhulpen gehad en allemaal even lief gelukkig. Tuurlijk zullen er wel spoken tussen zitten, maar dat zal een enkeling zijn.
    Ken ook niemand in mijn omgeving die zo'n heks gehad hebben.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ja idd, ik mocht eigenlijk ook de eerste dagen thuis geen traplopen.
    Eigenlijk helemaal niet begrepen waarom niet :oops: en het dus ook gewoon wel gedaan ;).

9. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Had volgens mij iets te maken met je verslapte bekken/ bekkenspieren ofzo. En er zit ook iets in mn geheugen dat t wat te maken kan hebben met n verzakking van je baarmoeder.

10. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Dat niet mogen traplopen is omdat je anders bekkenproblemen kan krijgen. Zelfs bekkeninstabiliteit. Ik ben dus ook braaf boven gebleven, want ik ging dat risico echt niet lopen.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hmmm, crisje en vera, dat klinkt niet fijn ;)! Misschien toch niet zo slim van me dan om dat toch te doen, maar echt nergens last van gehad, nooit. Nu met andere zwangerschap ook niet. Overigens wel de pas na 2 dagen dat trappenlopen gedaan hoor ;) die eerste 2 dagen waren we in het ziekenhuis ;)!

12. Fiene

Fiene Fanatiek lid

Jun 27, 2008
    2,432
    0
    0
    Lol, ik woonde op de eerste verdieping en sliep op de tweede, badkamer op de derde (een geen badkamer beneden) Geen haalbare zaak dus om geen trap te mogen lopen. Overigens zat ik (ook na behoorlijke BI in de tweede zwangerschap) na 3 dagen weer op de fiets en deed ik zelf mijn boodschappen. Na 5 dagen zat ik weer op het paard.
    Wij hebben bij de eerste een paar dagen kraamhulp gehad, en haar toen naar huis gestuurd, bij de tweede hebben we helemaal geen kraamhulp gehad en ik vond het heeeeerlijk.

Ik lees hier veel verhalen van mensen die "bang" zijn dat iets niet mag van de kraamhulp, die dingen anders doen dan dat ze eigenlijk willen omdat de kraamhulp dat wil en dat begrijp ik dan weer niet. NIEMAND vertelt mij wat ik in mijn eigen huis met mijn eigen kind wel en niet mag doen. Als ik iets wil op mijn manier en de kraamhulp is het er niet mee eens heeft zij pech, en als dat haar niet bevalt weet ze waar de buitendeur is.
    Maargoed, bij ons komt er nooit meer kraamhulp in, die tijd is voor ons als gezin.

13. Suuz750

Suuz750 Actief lid

Dec 4, 2008
    419
    0
    0
    Geen trap mogen lopen na de bevalling? Daar heb ik nog nooit van gehoord. En wij hadden een schat van een kraamhulp. Op de eerste dag overleg gehad: wat verwachten wij, wat zouden we graag willen dat ze doen en wat kan en mag ze doen. Op die manier zijn de verwachtingen van beide kanten helder, dat voorkomt al een hoop problemen.

K heb mooi een paar dingen van haar af gekeken. Ik ruim altijd helemaal op, of helemaal niet. De kraamverzorgster ruimt en poets voor het oog. Op die manier is het altijd schoon en redelijk opgeruimd. Dat ga ik dus ook doen. Naast af en toe eens grondig opruimen en schoonmaken. Ook deed ze in alle prullebakken een zakje. Bij het schoonmaken hoef je alleen de zakjes maar te verzamelen en weg te gooien, in plaats van alle prullebakken legen. Ga ik dus ook doen voortaan!

Share This Page