net gestart in groep 1 (of binnenkort), lotgenotentopic ;)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door adi, 14 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Zijn er nog meer kinderen deze week gestart ( of gaan komende weken starten) op de basisschool? Onze draken zijn maandag begonnen met het volle programma en ik vind het leuk om met andere lotgenoten erover te kletsen ;)

Hier zijn de eerste 2 dagen heel goed gegaan gelukkig. Ze hebben geen wendagen gehad, maar het is prima gegaan. Eerste ochtend was het nog onwennig tijdens de afscheid maar gelukkig geen tranen. Ze kwamen thuis met veel verhalen en ze vonden het helemaal leuk. Gisterochtend heeft zoon mij om 6 uur uit mijn bed getrommeld omdat ie bang was dat ie te laat zou komen :)
    Ze vinden alles wat ze tot nu toe deden leuk maar ' makkelijk' want ze zien nog geen verschil met de werkjes dat ze op kdv al lang hebben gedaan. Gisteravond vroeg M wanneer ze nu gaan leren schrijven hahaha.
    Het is hier in huis alleen ineens zo stil.. Van 3 drukke kleuters naar een leeg huis, een heel gek gevoel. Ik had het maandag wel een beetje moeilijk mee, we zijn echt in de volgende levensfase beland en ze zijn ineens zo groot en wijs.

Hoe zijn de eerste dagen bij jullie gegaan?

2. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Leuk, adi! Onze kinderen zijn bijna even oud. Fijn dat het zo goed is gegaan op school. Gaan ze straks naar de bso? en zitten ze samen in 1 groep? Mijn zoon begint maandag en gaat gelijk ook naar de bso. Deze week neemt hij afscheid op het kdv. Spannend!

3. adi

adi Niet meer actief

#3 adi, 14 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2013
    Ja ze zitten nu samen in 1 groep, na de kerstvakantie gaat de school samen met ons kijken of de splitsing nodig is. Gelukkig hebben ze als school geen stellig beleid hierin, maar bekijken ze het per meerling.

Nee ze gaan niet naar de bso, wij hebben onze werktijden kunnen aanpassen zodat ik ze elke dag kan brengen en op wo en vr halen. Papa haalt ze ma, di en do op. Ze gaan wel vanaf volgende week ma en di naar de tso.

Ben benieuwd hoe jouw zoon het gaat vinden! Heeft hij wel een wenperiode gehad vóór de vakantie?

4. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ik lees even mee hoor. Hier gaat de oudste op 2 september voor het eerst. Hij heeft ook geen wendagen gehad, dus ik hoop dat hij het gaat "redden" de eerste week. We houden er maar even rekening mee dat nog even wat veel is, zeker in combinatie met de NSO op drie dagen. Dat wordt dus de eerste week thuis werken of zo en dan kijken hoe het gaat in de praktijk.

Het is wel fijn dat hij nu al wel rustig kan wennen op de NSO. Vanwege de vakantie is het daar lekker rustig en mag hij zelf aangeven of hij naar het KDV wil of de NSO. Het komt er nu op neer dat hij in de ochtend begint bij het KDV en na een uurtje of zo al bij de NSO zit. Volgens mij wilde hij vanochtend al meteen naar de NSO, dus het gaat de goede kant op.:D

5. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Mooi dat jullie het zo opgelost hebben dat de kinderen niet naar de bso hoeven! Hier heb ik nog een broertje rondlopen die sowieso naar de opvang moet anders zou het ook een optie kunnen zijn. Ben benieuwd hoe je kinderen het straks gaan doen en of ze bij elkaar mogen blijven.
    Onze jongen is maar 1 ochtend wezen wennen en het was geen succes met afscheid moeten nemen. Maar ik heb goede hoop dat het nu beter zal gaan. Hij is echt aan toe om naar school te gaan en ik weet wel zeker dat hij het leuk zal vinden.
    Flower, wat goed dat de overgaan van het kdv naar de bso zo soepel verloopt. Hier is mijn zoon twee keer wezen wennen bij de bso en het ging goed, was trots op hem. Het is wel bij elkaar veel voor hem, 5 dagen school en 2 dagen nso dus ik verwacht wel dat hij moe zal zijn.

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb sinds maandag de kleinste op school zitten. Wat een rust in huis. Ze blijven op maan-, dins- en donderdag over met de lunch.
    Gisteren zijn ze voor het eerst overgebleven en ze wilden vandaag weer, maar ze hebben op woensdag maar 'n halve dag.

Jorja is wel iets huiliger dan anders, vooral als iets niet gaat zoals ze verwacht. Bv. Lianna (groep 3) moet voortaan gymspullen mee naar school nemen, maar Jorja heeft schoentjes die op school blijven staan. Gisteren was ze helemaal over d'r toeren omdat ze vergeten was d'r schoentjes mee naar huis te nemen, terwijl die dus op school moeten blijven.

7. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Hier is zoontje maandag ook gestart met school. Hij heeft geen wen dagen gehad, alleen 1 kennismakings ochtend met de klas en alle nieuwe kindjes.
    1e dag was het afscheid moeizaam, zich vast klampen en huilen. Dat koste mama natuurlijk ook tranen. Gelukkig ging het de dag later goed en toen wilde hij ook 's middags ook weer.
    Hij vindt het erg leuk.
    Ik vind het ook stiller in huis. Heb wel nog een peuter rond lopen.
    Ik vind dat ik wel veel tijd heb nu, nu we dagelijks zo vroeg wakker zijn. Normaal begon onze dag pas eens om 8 / 8.30 en deze starte we meestal ook nog relaxt door te ontbijten in pyama :)

Hier geen BSO en iedere middag thuis (of bij oma) lunchen.

8. Storm

Storm Niet meer actief

Weet het nog niet. Mijn zoontje gaan nu nog vier dagdelen naar de PSZ en 1 dag naar't MKD. Het is nog even afwachten wat de adviezen gaan worden en of we ons daar natuurlijk in kunnen vinden. In principe zou hij per 1 okt naar school gaan, maar kan ook zijn dat hij nog wat langer gaat peuteren of wel gaat starten maar niet op de school waar ie nu ingeschreven staat maar dat het advies SBO of clusteronderwijs gaat worden. Hoewel, dat laatste voor mij (in mijn hoofd) nog geen mogelijkheid is.

Maar hebben jullie kids geen moeite met het volhouden van hele dagen school? Mijn zoontje ligt nu ook nog bijna elke middag op bed. En over zes weken zou hij dus 3 hele dagen naar school moeten en 1 halve (vrijdags vrij). En vanwege de afstand zal hij die dagen ook over moeten blijven op school. Ik zie dat echt nog niet gebeuren. Als ik kijk hoe kapot hij is van die ene dag op't MKD...

9. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter gaat sinds januari naar school. En 3 volle dagen zijn voor haar teveel. Op maandag en dinsdag gaat ze de hele dag en blijft ze over. van woe-vrij gaat ze alleen de ochtend.
    Wij gaan 2 september pas weer naar school en het is kijken of ze het nu wel gaat volhouden.
    Ik doe er niet te moeilijk over want ze is 4 en dan"mag" ik haar nog even thuis houden.

10. adi

adi Niet meer actief

Hier gaat het verbazingwekkend goed, want ze sliepen hier nog steeds vaak s middags. Maar ik zie eigenlijk weinig verschil met thuisdagen, ze komen om 15.30 uit school, zitten een kwartier op de bank en gaan weer volop spelen tot het avondeten. Ze liggen sinds deze week wel een uur eerder in bed (19uur) als anders (20uur). Ik leg ze zometeen wel even in bed, en denk dat ze in het weekend wel erg moe zullen zijn.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mooi hè Adi zo'n nieuwe fase!

Mijn zoontje is een paar weken voor de zomervakantie naar school gegaan en alles ging goed: ik bracht een blij jongetje weg en haalde een blij jongetje op. Hier ook geen tso en bso.

Ik merkte wel wat gedragsveranderingen: wat brutaler, opstandiger, huileriger. Zo vlak voor de vakantie ook een drukke hectische periode met 30+ kindjes in de klas.

De eerste twee weken van de zomervakantie moest ik erg wennen dat hij weer ft thuis was en we hebben ook wel wat strijd gehad. Goed gespraat en nu al een week een zonnetje in huis!

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Mijn zoontje heeft voor de vakantie een aantal wenochtenden gehad. Na de vakantie gaat hij elke dag naar school (regio midden, dus we hebben nog even vakantie), maar ik heb al met de juf afgesproken dat ik hem de eerste week alleen de ochtenden breng en dan wel zie hoe ik het uit ga breiden. Ligt er aan hoe het gaat.
    Mijn dochtertje had 1 wenochtend en ging daarna ook gelijk fulltime naar school, maar dat is een totaal ander kind. Ik werk parttime en heb een tijdelijk contract wat halverwege september afloopt, dus BSO en TSO heb ik even niet nodig.
    Mijn zoontje is nogal druk, heeft moeite met stil blijven zitten en zijn mond houden en rond kwart over 11, half 12 begint hij al moe te worden en dan is hij het gewoon zat. Dus ik zie wel even hoe het straks gaat. In ieder geval is de klas dan kleiner, want die was tegen het einde van het jaar erg groot. Denk dat een kleinere klas ook meer rust geeft.

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Adi, heb je ook iets meer tijd voor jezelf overdag als je thuis bent. Wat meer je handen vrij. Oh heerlijk!

14. adi

adi Niet meer actief

Nou ik moet toegeven dat ik deze week behoorlijk moe ben, en ben zelfs vrij! We moeten in de nieuwe ritme komen. Maar nu staan we elke werkdag vroeg op ( en dat valt tegen als je normaal gesproken tot 8.30 kan blijven liggen), al dat heen en weer lopen naar school, lunch dat snel-snel moet, vroeg eten omdat ze nu eerder naar bed gaan enz..
    Ik weet het.. Ben aan het zeuren, maar ik voel niet echt die 'serene rust' waar iedereen het over heeft haha. Wij leefden niet echt op de klok en nu moet dat wel 5 dagen per week, en dat is erg wennen.

15. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Onze dochter is ook maandag begonnen. Ook gelijk vol. Ze vind het heel erg leuk op school, de eerste 3 dagen zijn goed bevallen. VAnmiddag heeft ze op de bank liggen slapen.

Nu hebben we hier thuis een beetje het geluk dat mijn man sinds kort zonder werk zit zodat ze nu voorlopig niet naar voor en naschoolse opvang hoeft en niet hoeft over te blijven.

Gisterenmorgen en vanmorgen wou ze om kwart over 6 al naar school toe, toen ze net wakker was. Vanmorgen toen ik ging werken begon ze al te huilen dat ze zelf nog niet mocht gaan.

16. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Zoonlief is gisteren begonnen en vindt het heel leuk. Ik was wel aangenaam verrast over hoeveel ik mijn handen vrij had. Voor mij maakt het qua planning niet uit. Mijn wekker gaat om dezelfde tijd. Dat scheelt natuurlijk.

Hij is wel duidelijk moe. We hadden een druk weekend dus sowieso wat vermoeider, en hij valt nu bijna meteen in slaap als hij naar bed gaat. Normaal zet hij nog een uur de boel op stelten. Gisteren sliep hij in 5 minuten vandaag in 10.

Hij vindt zijn juffen erg aardig, maar klaagt wel dat hij de hele tijd stil moet zijn :) Het is nogal een kletserd dus dat viel nogal tegen.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Herkenbaar :)!

18. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Hier is de dame ook maandag begonnen, over 2 weken wordt ze 4. En wat een rust!!!!! (zo tegen het eind van de vakantie was het of we een orkaan in huis hadden, die was zooo toe aan school!) Wij zijn nu 3 weken thuis en genieten van de rust, en zij kan ook rustig opstarten. Ze hebben een continuerooster van 8.30-14.00 elke dag, dus nog lekker een flink stuk van de middag voor zichzelf (op mijn werkdagen kan ik dan mooi nog net haar en d'r broertjes bij opa en oma afleveren op weg naar het werk)

Wendagen heeft ze niet gehad, het is nl een hele nieuwe school, ze zijn maandag gestart in een noodgebouw met zo'n 30 kinderen, meest kleuters.

Wel wat traantjes bij het wegbrengen (ach, maar ze is niet de enige) maar is 's middags bij het ophalen enthousiast en vol verhalen.

Maar ze moet er maar snel echt wat gaan leren want ze begon gisteren al te sputteren dat ze muisstil zijn en stil zitten al kan ;)

19. sadieraven

sadieraven Fanatiek lid

2 aug 2012
    1.613
    19
    38
    Fulltime Mommy en student!
    Amsterdam
    Mijn dochter gaat volgende week dinsdag voor het eerst naar school.
    Spannendddd!!! :D :D
    Zij staat erom te springen en ik vind het ook geweldig voor haar hihi :) dan mag ze voor het eerst naar school op haar nieuwe fiets, fietstassen, schooltas, beker, fruitbakje en broodtrommel naar school fietsen :D (5min lopen van me huis :p)

Vanaf 1 september start ze ook op de bso en dat is dan voor 4 dagen in de week i.v.m mijn schoolroosters die ineens zomaar per week kunnen veranderen -_-
    Mijn moeder neemt haar de woensdag.
    In december zit ik toch weer thuis van mijn eigen school met zwangerschapsverlof :D

20. adi

adi Niet meer actief

Leuk al die verhalen!! Wat zijn ze toch ineens groot he!

Deel Deze Pagina