Alev; kan je je zoon geen t shirt onder zijn blousje doen en dan een paar knoopjes open laten? Dan kan hij het over zijn hoofd uittrekken? Hoef je niet te gaan winkelen. Het word straks toch wat frisser ook. Wat geven jullie mee bij een continu rooster? Heb wel een drinkbeker maar is 1 beker voldoende (ja ze kan natuurlijk bijvullen met water maar oke). Vanavond haar spulletjes zitten bestickeren met naamstickers. Dochter kan echt niet meer wachten. Vanmorgen kwam ze uit bed: nog 5 nachtjes he, en dan nog 4, en 3, en 2 en èèèèèèènnn!! (heel blij gezichtje). Wat dòen ze eigenlijk allemaal in groep 1? Hoe ziet zo'n dag er uit? Zag al een superleuk werkstukje voorbij komen van Alyssa (supernetjes gekleurd!!!).
Fijn dat hij nu op zijn plekje zit. Wij hebben dit met onze zoon gehad, die vertoonde in groep 1 zeer opvallend gedrag waarvan bij de juffen ook belletjes gingen rinkelen. Eerst wilden ze het nog even aan kijken, maar toen hij zichzelf in een weekje even leerde lezen wisten ze dat we wat moesten doen. Wij hebben toen ervoor gekozen om hem te laten versnellen van groep 1 naar groep 3 en je zag het kind opknappen. Ten eerste was er ritme en regelmaat, iedereen zat op een vaste plek en hij mocht eindelijk doen wat hij wilde en dat is leren. Ook zijn we de onderzoeken opgestart en weten we inmiddels dat hij autistisch is (asperger) met een disharmonisch iq (wat bij hem inhoudt dat hij een verhoogt iq heeft op sommige punten)
Josien, fijn dat hij nu al kon starten en zo lekker zijn draai gevonden heeft. Dochter hier was ook wel echt klaar met peuteren, psz was gezellig maar totaal geen uitdaging, ze was heel erg toe aan meer. Ze komt nu vrolijk van school terug met enthousiaste verhalen, kan thuis opeens weer zelf spelen ipv te lopen vervelen, klieren en hangen. Ik zie aan haar tekenen alleen wel dat ze zich aanpast: weer koppoters tekenen terwijl ze al een tijd popjes met lijf etc. tekende. Maar dat is wel een bekend gegeven vooral bij meisjes. Gymmen doen ze hier in de speelzaal in hun gewone kleren met gymschoenen. Hier continue rooster en we geven mee: voor de ochtend fruit en een beker drinken en voor de middag brood en een beker drinken. alles wordt in 2 kratten bij de kapstokken 1 voor de ochtend 1 voor de middag, gezet dus ook echt 2 bekers en 2 bakjes nodig.
mama van meisje: dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Emmeken ook bedankt. Dus moet wel even een beker bijhalen. Zat te denken, waarom niet de beker in 2x leegdrinken. Als 1 volle toch te veel is? Of zou dat te moeilijk zijn? Aan de andere kant, als alle andere kinderen ook 2 bekers hebben... anders geef ik maandag wel een beker en pakje mee. Kan ik nog een beker bijhalen indien nodig.
hier gaat het super met school! ze hebben vandaag wat leuke dingen gedaan op het podium in de middenruimte. ze werden gesminkt en mochten hun liedje op het podium zingen. elke klas heeft zijn eigen naam met bijbehorend liedje. Gele Slingerapen, blauwe biggen, roze panters en klas van zoonlief heet Lila Leeuwen en dit is zijn liedje 28 augustus 2013 - Lila Leeuwen - YouTube méga trots is hij en heeft wel 40x het filmpje opnieuw gekeken net, en natuurlijk hard meezingen
DeeLighT, mijn zoon heeft nu ook maar 1 beker. Ik heb het net aan zijn juf gevraagd en die heeft duidelijk aangegeven dat haar voorkeur naar 2 bekers uitgaat mede in verband met dit warm weer. De beker die ik wil halen is echter uitverkocht dus ik heeft nu 1 pakje en 1 beker mee. Maar ik ga dus nog 1 beker bijkopen en gewoon vol meegeven.
@Pluk, jouw verhaal zou het onze kunnen zijn. Probleempje is alleen dat zoonlief niet laat zien wat hij kan (thuis zelden, elders nooit). Inmiddels heeft hij ons nu vijf keer gekuld het laatste jaar met momenten waaruit blijkt dat hij 'gewoon' leest. Als je dat tegen mensen zegt, doen ze net alsof je wilt opscheppen. Maar dat is het helemaal niet. Integendeel. Ik zit er echt niet op te wachten dat hij zo ver voorloopt met dit soort dingen en dan schijnbaar nu al aanvoelt dat het niet 'hoort' en zich er dus ook naar gaat gedragen. De alarmbelletjes rinkelen hier al een flinke tijd. Op school heeft zijn juf hem afgelopen week getest op de letters en liet hij ziet dat hij er maar 2 herkende. Nou, daar houdt hij haar dus alweer compleet voor de gek. Want thuis wijst hij het hele ABC aan. Ik denk er nu aan een keer een filmpje te maken. Misschien dat dat helpt. Gelukkig prikt deze juf er wel doorheen en zegt ze ook dat het goed kan zijn dat hun vertrouwensband nog verder moet groeien. Ben zo blij dat hij 2 jaar lang fulltime bij haar in de klas zit. Het is een superjuf en hij is er nu al helemaal gek mee. @Pluk, was het bij jullie niet mogelijk om vanuit groep 1/2 bij groep 3 binnen te kijken? Gelukkig hebben wij een open-deuren-beleid en komen kindjes van elkaars klassen bij elkaar kijken en bij elkaar leren. Zo zijn er nog speelse kindjes van groep 3 die een paar keer per dag in de kleuterklas rondhangen en andersom kindjes van groep 1/2 soms wat bij gaan leren in groep 3. Dat klinkt rommelig, maar omdat het zo'n kleine school is werkt het juist heel goed. Ben wel blij als ik al jullie verhalen lees over gymkleding en makkelijk aankleden. Ons zoontje kan echt nog niet mee op dat gebied. Zijn zelfredzaamheid is echt laag. Gelukkig doen ze bij ons niet zo moeilijk. Natuurlijk trek ik hem nog niet zo'n moeilijke kleding aan (ik hoef het de juf natuurlijk ook niet moeilijker te maken), maar gelukkig kan ik op haar vertrouwen. En ik hoop dat hij het snel gaat oppikken dus oefenen we thuis extra veel. @Meenemen: dat hoeven wij gelukkig niet. Sam gaat zonder rugzakje naar school. Zijn beker is de eerste schooldag in het lokaal gezet en voor fruit wordt gezorgd. Wij betalen 35,- fruitgeld en dit wordt iedere dag vers door de groenteboer gebracht. Wel fijn en zo eet hij ook iets gevarieerder. De school heeft gymtasjes gemaakt en daar zijn de eerste schooldag zijn gymschoentjes ingegaan. Als klassenouder was ik die gymtasjes een paar keer per jaar, zodat ze niet te erg gaan stinken . @Hoe ziet een dag eruit? Ik weet niet hoeveel dat verschilt van school tot school. Hier begint de maandagochtend met een groepsgesprek van groep 1/2 en groep 3 samen. Het weekend van Flip de Beer wordt dan besproken. Daarna volgt een werkles. Kinderen van groep 1 mogen zelf kiezen (over het algemeen). Soms neemt de juf ze wel eens apart als ze iets wil uitproberen of ze kennis wil laten maken met iets nieuws, maar meestal mogen ze zelf hun taakje op het bord ophangen. Daarna volgt fruit eten waarbij ze tegelijkertijd worden voorgelezen. Daarna gaan ze buiten spelen. Vervolgens is er tijd voor een themadingetje. Nu is dat geschiedenis. Of één van de kindjes geeft een spreekbeurt (daar mogen ze zichzelf voor opgeven). In die geschiedeniskring nemen ze iets ouds mee en daar mogen ze iets over vertellen. De juf maakt foto's en de kindjes stellen vragen. Daar maakt de juf dan een verslagje van (zoals je bijvoorbeeld hier kan zien (btw, dit is niet onze Sam trouwens ) http://www.stichtingoog.nl/scholen/obsdewizzert/groepssiteopenbaarwizzert/onderbouwopenbwizzert/Gedeelde%20%20documenten/GS%20kring%20Sam%20Vork.pdf). Na de kring wordt er weer buiten gespeeld en daarna zijn ze vaak bezig met gevoelens en emoties. Niet heel opzichtig natuurlijk, maar naar aanleiding van het principe van de Axenroos. Hier zie je de dieren aan de hand waarvan er over gevoelens en emoties gesproken wordt: http://www.stichtingoog.nl/scholen/obsdewizzert/groepssiteopenbaarwizzert/onderbouwopenbwizzert/Gedeelde%20%20documenten/kort%20overzicht%20ouders%20karakters%20Axenroosdieren.pdf. Oh ja, op maandagochtend, dinsdagmiddag en donderdagochtend wordt er gegymd. Tot nu toe overigens nog niet, maar misschien dat dat ze de zaal vanaf 1 september hebben gehuurd. Ik zou het me zo voor kunnen stellen. Hmmmm, verder nog even nadenken.... Door het jaar heen hebben ze hier verschillende thema's. Ze noemen dat hier ateliers. Iedere klas doet daar op het eigen niveau iets mee. Zo gaat rondom het thema 'Verkeer' groep 1/2 een oversteekdiploma halen terwijl ze in groep 3/4 gaan leren hoe een fiets gemaakt wordt en hoe ze een band moeten plakken. Natuurlijk is dit allemaal naast de 'reguliere' lestijd waarin natuurlijk van alles bijgebracht moet worden. In groep 1/2 werkt men hier voor zowel de leerlingen van groep 1 als van groep 2 met de Klank van de Week. Er wordt dan uitdrukkelijk niet gepraat over letters naar over klanken. Vorige week was dat de i-klank. Nu de p-klank. Er hangen dan plaatjes op het bord waarbij ze dan bepalen waar de klank zit (vooraan, in het midden of achteraan in het woord). Zo zijn ze stiekem toch al met taal bezig. Groep 2 krijgt iedere woensdag een letter uit de letterschatkist uitgereikt. In die tijd doen de groep 1 kindjes iets anders (vrij spelen). Ik geloof dat ik de dag dan wel zo'n beetje gehad heb... Groetjes, Josien
mij heeft de ervaring geleerd dat de deksel weer goed op de beker doen (zodat die niet lekt) nog vrij moeilijk is voor onze dochter. Dus ik zou gaan voor 2 bekers.
Josien, vraag of de ib-er hem ook in de klas wil observeren. Die zien dingen vaak toch anders (gewoon de kleine dingen zoals bij Kylian het druk doen met de handen als hij moest luisteren) Kindjes (juist met een hoger iq) zijn geneigd zich aan te passen aan de groep. Kindjes die al heel goed kunnen tekenen die in eens weer koppoters tekenen omdat dit de rest van de klas ook nog doet. En dus kindjes die verdoezelen dat ze het alfabet kennen en kunnen lezen omdat de rest dit ook niet kan. Hier zit Kylian in groep 5 maar qua lezen zit hij op het niveau van groep 6. Dus zijn leesopdrachten etc maakt hij nu met groep 6 mee. Hij zit nog op zwemles (we gaan nu het 3de jaar in) en zit eindelijk in het diepe. Het gaat langzaam maar als hij het door heeft voert hij de dingen tot in perfectie uit. Dit jaar beginnen we me theaterlessen, het lijkt hem leuk en stiekem doet hij oefeningen de hem helpen op het sociaal/emotionele vlak. En school heeft hem besproken en hij is toe gelaten in het schaakteam (normaal mogen kindjes zich vanaf groep 6 zich hiervoor opgeven) Dus straks krijgt hij elke donderdag, de laatste 3 kwartier, schaakles op school.
Pluk: theater is inderdaad een leuke manier om te oefenen. Een van mijn clienten is autistisch en doet aan toneel, hij vindt het helemaal geweldig Vanmiddag weer een blij meisje uit school gehaald met een stapel tekeningen van blije poppetjes (geen koppoters, jeuj) nu is ze logeren bij opa en oma want ze had nog energie genoeg over. Gisteravond een infoavond gehad. Veel inhoudelijke info over het rooster, ipc, vreedzame school, mindmappen, nieuwbouw. Er moet nog een mr en or opgezet worden. Pionieren heeft ook wel z'n charmes.
Nog een paar dagen en dan beginnen hier de scholen ook. De afgelopen weken heeft hij goed kunnen oefenen op de BSO, maar vanaf volgende week is het "echt". Ben echt zo benieuwd hoe het gaat. Iemand nog goede tips voor de eerste dag? We rekenen overigens al op halve dagen in het begin.
@Pluk, je verhaal klinkt hoe langer hoe meer als het onze... Wij hebben hier ook een IB-er, maar Sam is aangemeld bij Vroeghulp. Daar horen we 30 september een advies van. Waarschijnlijk zal één van de adviezen zijn om te observeren thuis en op school. Men doet dat aan de hand van het maken van video-opnamen. Ik ben heel benieuwd! Mocht dat advies er niet uitkomen, dan heb ik het er met de juf al over gehad dat school er iemand intern op zet. Al merk ik wel dat de juf hem ook echt aan de hand neemt. Heerlijk vrolijk kind vandaag dan ook weer opgehaald uit school vandaag! Wat een heerlijke dag!
Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ook nuttig te lezen wat handig isom mijn dochter mee te geven straks, zij gaat ook een continue rooster draaien. Dochter begint over ruim een maand, terwijl volgende week de scholen hier beginnen. Twee vriendinnetjes uit de straat beginnen volgende week al. Dochter staat ook al te trappelen van ongeduld en ben een btje bang dat ze het moeilijk gaat vinden dat haar vriendinnetjes al wel mogen. We zullen zien
@josien, was verbaasd dat je zoon al mocht beginnen. Maar nu ik je verhaal zo lees begrijp ik het! Moeilijk hoor om hem goed te begeleiden. Fijn dat jullie een meewerkende school en een goede juf hebben gevonden. Hopelijk blijft het zo goed met hem gaan!
@Afrola, ja... de meeste mensen snappen het niet hoor . Ik ben opgehouden mezelf te verdedigen. Hahaha. Dat is ook moeilijk als je in je hart weet dat het het beste voor hem is. Lekker dat je meisje ook mag. Weet je,... voor je het weet is het zo ver! Ik hoop dat je meisje het helemaal naar haar zin gaat krijgen!
Hier exact hetzelfde, onze dochter was het afgelopen half jaar alles behalve gezellig Ze gaat echt rennend naar school en baalt van de woensdag en vrijdag omdat ze dan maar 1x per dag naar school mag. Ze kan zich ook in ene weer zelf vermaken (heerlijk!) en speelt lief met haar broertje ipv hem de hele tijd uit te dagen. Onze dochter heeft precies hetzelfde met tekenen, ik wist helemaal niet dat dat normaal was! Ze is wel heel moe trouwens, op woensdag en vrijdagmiddag slaapt ze een paar uurtjes bij.
Onze dochter paste zich op de psz heel erg aan de groep aan. Idd met tekenen, maar ook met tellen. Ze heeft daar ook nooit laten blijken dat ze al wat kan lezen en klokkijken. In positieve zin viel alleen op dat ze verbaal erg sterk is. Verder vonden ze haar maar onzeker en lastig Ik hoop zo dat ze in de kleuterklas beter op haar plek is! Ik denk het ook wel hoor, de juf was erg te spreken over onze dochter na de wendagen. Ze mag maandag beginnen!
Wat een leuk topic! Ook mijn dochter gaat maandag (weer) starten in groep 1. Ze heeft voor de vakantie al een paar keer gewend. Helaas verloopt hrt afscheid nemen stroef. Ene keer gaat het goed, andere keer is het huilen. Maar volgens juf doet ze in de klas goed mee en is er niks meer aan de hand. Wij (en toen psz leidsters) hebben het vermoeden dat ze hooggevoelig is. We hebben dit nu wel aangegeven en ze zouden erop letten en het in haar dossier zetten. Maandag krijgt ze een nieuwe juf dus dat zal ook wel weer even lastig zijn voor haar. Ze gaat vanaf nu volledig naar school. Ik ben benieuwd!