Mee eens! Hier (bijna) dezelfde situatie. Onze kinderen zaten op een kdv in ons oude wijk, daar hebben we ze na de verhuizing laten zitten (1 grote verandering vonden we genoeg). De meeste van de vriendjes van kdv gaan dus naar de school in die wijk. Wij hebben ze ingeschreven op de school in ons nieuwe wijk, mede vanwege de afstand, maar ook omdat het de best aangeschreven school is hier in de gemeente. Gelukkig zit 1 vriendinnetje van kdv bij ze in de klas, en ze zijn natuurlijk met zn 3en, dus niet totaal in een vreemde omgeving. Maar het is toch erg wennen.
Oh wat vervelend. Maandag even met de juf overleggen, hopelijk kan zij hem wat enthousiaster maken.. Zielig als hij met tegenzin naar school moet gaan!
We kregen trouwens vandaag de eerste presentatie van een nieuw geleerd liedje, inclusief de bijbehorende dans. Ze lieten trots zien hoe de juf dan danst, en wat de kinderen moesten doen. Helemaal trots natuurlijk
Hier ook een meisje dat deze week voor het eerst naar school is geweest. Ik was benieuwd hoe het zou gaan, ze is alleen 2 ochtenden psz gewend en nu moet ze gelijk 4.5 dag (lunchen op school). Maar ze vindt het geweldig Ze stottert flink met periodes en zelfs dat gaat goed! Ze zal misschien nog wel een terugval krijgen, maar dan heeft ze iig nu wat zelfvertrouwen op kunnen bouwen . Dus hier een fijne eerste week gehad!
Het is ook een grote verandering voor de kleutertjes hoor. Vooral voor de jongens denk ik, die zijn meestal wat actiever dan de meisjes. Mijn zoon gaat ook niet meteen op zijn stoel zitten na de binnenkomst maar gaat in alle hoeken neuzen totdat alle ouders weg zijn. Meiden daarentegen beginnen meteen aan hun werkje en zijn vanaf de eerste seconde serieus bezig (maar ze zijn uberhaupt behoorlijk prestatiegericht ingesteld). Wij hebben ons zoontje woensdag en donderdag achteraan moeten rennen in school. Hij liep netjes mee met zijn klas naar de plein, maar bedacht op het laatst dat ie de rest van de school nog niet had gezien dus liep ie gewoon naar een leeg lokaal toen de juf alle andere kinderen naar buiten had begeleid. Dus moesten we hem al streng toespreken en vanmiddag kwam ie aan de hand van de juf naar buiten
Adi wat zal het voor jou opeens rustig zijn ! Hier starten ook over 2 weken de scholen weer en nu gaat ook mijn jongste na de vakantie naar school. Ik zie er heel erg tegenop.... En mijn knulletje wil ook niet. Hij vind het heel erg spannend en moet wennen aan de verandering. Ik hoop dat ik het droog kan houden als hij begint te huilen.
Ook hier een (bijna) lotgenoot. M'n zoontje wordt volgende maand ook 4 en gaat dan naar de kleuterschool en wat vind ik het moeilijk en spannend. Het is net of het vrijblijvende leventje wat we hadden dan ineens over is. En dat voelt zo definitief. Weet dat er veel voor terug komt, maar zie dat nu nog niet. Hij zit sinds enkele maanden 3 ochtenden op de psz, om voor beiden kanten een beetje los te weken van elkaar en dat gaat goed. Maar zie er als een berg tegenop om hem volgende maand weer naar de kleuterschool te doen (dus weer wennen aan nieuwe kinderen, juffrouw e.d.). Mijn hart breekt nu al. Vandaag hoorde ik gelukkig wel van iemand dat ze dit jaar een kleine klas hebben met 'maar' 15/16 kinderen (ipv bijna 40 van vorig jaar). Dus dat was al een heel pak van mijn hart. Maar als ik aan september denk, dan breekt mijn moederhart toch een beetje in stukjes.
Lieve foto! Ja die roddelende mama's, moet daar ook aan wennen...ga ik juist wel bij een groepje staan of alleen. En zoek ik bewust mensen op of niet? Merk dat het voor de vakantie al een beetje groepjes werden en heb daar eigenlijk echt een hekel aan, maar ja, hele tijd alleen staan is ook weer niet wat... Benieuwd naar volgend jaar, veel ouders kennen elkaar natuurlijk al langer omdat meisje in bestaande groep instroomt. Stond me iets van bij dat jij zelf juf was Madeliefke, of ben ik in de war? Zit je meisje bij jou op school en misschien voor jou net iets vertrouwder die schoolcultuur of niet?
wat voor een werkje krijgen ze dan? weet je dat?zoontje moet eind novenber beginnen.maar hij wil niet echt gaan(tot nu toe)
hoi lotgenoten!! hier is het maandag zover. we kunnen niet wachten! zoonlief zit al 6weken aan mn hoofd te zeuren wanneer de vakantie nou voorbij is. en gok dat maandag de vlag uit gaat haha. hij is er zó hard aan toe. en mama stiekem ook beetje rust in de tent is wel lekker
Ik vond term ook heel zwaar klinken , maar ze zitten in groepjes aan tafels en op elke tafel liggen s ochtends ' werkjes' klaar. Maar dat zijn dingen als: puzzels, lego, klei, tekenspullen, memory spelletje enz. Hetzelfde als wat ze hier op kdv s ochtends deden. Echte dagschema en werkjes per kind beginnen als de ouders weg zijn.
en wat voor echte werkjes hebben ze dan als de ouders weg zijn?heb je die ook misschien kunnen zien? zoontje ging niet nr KDV afgelopen jaar,dus ik heb geen idee.psz was antroposofisch dus helemaal geen werkjes!ik ben daarom benieuwd.op internet kon ik alleen werkjes vr gr2 kunnen vinden.
Hihi nou pak de vlag dan maar. Het is ook jouw oudste he. Hier was het ook zo bij mijn oudste die was er zoo klaar voor. Mijn jongste nog niet die speelt nog heerlijk thuis maar hij is nog geen 4. Maar als we wachten tot hij 4 is heeft hij misschien geen plek meer en moet hij wachten tot volgend schooljaar.
We hebben morgenavond een ouderavond waar we uitleg zullen krijgen over alles wat ze doen in de klas en er omheen. Het is erg afhankelijk van wat voor methode de school gebruikt. Hier gebruiken ze ' kleuterplein' en 'mind'. Ze werken met wekelijkse thema's, waar veel opdrachten (denk aan knutselwerkjes) en kringgesprekken om draaien. Daarnaast staat 1 letter per week centraal. Ze moeten morgen bijv iets aantrekken met Strepen of stippen en 1 voorwerp meenemen dat begint met letter S. Maar morgenavond weet ik meer details.
ja idd de oudste. en de jongste was al niet weg te krijgen bij psz van haar grote broer. dus ben bang dat ook zij heel snel toe is aan psz als ze 2 is volgend jaar
Hier deze week nog geen werkjes. Eerst de omgangsvormen leren en de klas regels. Juf belde vrijdag even, ze heeft het super gedaan! Ze zag ook dat ons meisje zeeeeeeker zeker aan school toe was. Werkjes beginnen ze volgende week aan. Denk dan aan bijv vormen en kleuren leren. En dieren en hun jongen. Ook groter kleiner. Je eigen lijf. Hoe werken dingen en wat moet je wanneer doen. Betekenis van Woorden zoals naast op onder in.
Ik begin hem nu toch echt wel te knijpen nu het morgen dan echt zover is dat we hem naar school moeten brengen.Het lijkt er nu wel op dat mijn zoontje een stuk minder gespannen is, misschien omdat hij vrijdag even in alle rust mocht rondkijken. Ik denk trouwens wel dat hij een beetje teleurgesteld gaat zijn, want hij denkt dat hij meteen mag leren lezen en schrijven. Vrijdag vroeg hij aan de juf ook al waarom er "kast" op de kast stond geschreven. En toen begon hij de rest van de woorden die overal bijgeplakt waren ook te lezen, de juf was wel wat verbaasd geloof ik.