Wil een nieuw schema voor mijn dochtertje van bijna 10 mnd (gecorrigeerd 8) Ik zit nu op het volgende schema 9u papje + sonde 210/7 11:00-12:30 slapen 13u fruithapje + sonde 210/7 16:30 - 17:30 slapen 18:00 groente + sonde 210/7 22:00 sonde 180/6 Voor men tips/adviezen geeft wil ik de volgende info erbij geven: Ze is te klein voor het aantal mnd dat ze is ze weegt nu nl 5,6kg dus de 4 voedingen zijn noodzakelijk en grotere hoeveelheden kan ze niet aan en heeft een sonde wat een half uur duurt bij het inlopenen daarna toch wel een uur rechtop blijven hetzij in de wipper of bij ons of in de box (boven een kussen) ivm de reflux En als ze dan wakker is dan is het al bijna voedingstijd maar omdat ze qua ontwikkeling echt achter loopt spelen/oefenen we toch een half uur en dan hebben we nog haar slaapjes. De hapjes zijn ook minimaal en vanwege gebrek aan ruimte geef ik haar voor de sonde de voeding en ook omdat ze dan pas echt honger heeft. Dus het is een strak schema maar wil het anders iemand goede tips/adviezen? Alvast bedankt
Hallo Samy, Zoals ook beschreven in het het eerste hapje... (forum bij prematuren) ga ik kijken of ik adviezen kan krijgen van De Seyshuizen voor ambulante hulpverlening voor jonge kinderen met voedingsproblemen. Ik weet dus niet of ze ook hele jonge kinderen "aannemen", maar het is misschien het proberen waard. Ik vind het ook lastig om het allemaal in te delen met flesjes, hapjes, slapen (veel), spelen, ontwikkeling etc... Onze kleine is jonger, ongecorrigeerd nu 6 maanden, dus wij zijn nog niet "echt" begonnen met hapjes. Maar dat moet wel binnenkort. Hoop dat zij ons goede adviezen daarin kunnen geven. Jullie zullen ongetwijfeld adviezen krijgen van dietiek etc.? Nou ja, wilde je deze tip in ieder geval aan de hand doen.... Sterkte... het vergt veel van mamma (& pappa) als je kleine voedingsproblemen heeft he?! GRTZ.
Wat zou je trouwens anders willen?! Je schema ziet er toch prima uit?! Wat werkt er niet goed?! GRTZ.
Soef, Ben benieuwd of je goeie en nuttige tips krijgt zal die topic ff zoeken. Ik heb wel een dieetiste ingeschakeld maar echt veel nuttige tips heb ik nog niet gehad... Ik weet niet wat er beter kan soms twijfel ik gewoon of ik het wel goed doe??? Mijn dochtertje is ook geboren met 32+3 weken en de problemen die je met de voeding had en dergelijke herken ik echt terug. Het vergt zeker veel en als de rest (ontwikkeling) nou vlotjes liep maar die zorg zit er dan ook bij... was je voorbereid op een kleintje en vroeggeboorte? Hier totaal niet alles was een grote verassing dat maakt het er niet makkelijker op...
IK weet niet of je iets aan mijn tip(s) hebt omdat je dochtertje haar voeding uit de sonde krijgt én omdat ik geen ervaring en kennis heb met en over prematuren. Maar ik zou het schema zo maken: 09.00 uur papje + sonde 210/7 10.30 uur fruit 11.00 - 12.30 uur slapen 13.00 uur sonde 210/7 16.30 - 17.30 uur slapen 18.00 uur groente 19.00 uur sonde 210/7 23.00 uur sonde 210/7 Het lijkt me dat bij je huidige schema de fruit en groente zo direct bij de melkvoedingen zijn. Maar uit je uitleg begrijp ik dat dat bijna niet anders kan, dus ik heb geen idee of mijn schema haalbaar is.
Wij waren wel voorbereid op de vroeggeboorte aangezien de vliezen al zo vroeg braken, maar had me niet dit natraject gerealiseerd. Kan ook niemand voorspellen denk ik. Inderdaad alle bijkomende problemen maken het nog zwaarder; naast die voedingsproblemen, en niet aan de borst kunnen drinken, dus FT kolven, hier ook een hartafwijking, onvoldoende groei, moeite met ontwikkeling en natuurlijk de winter. Dus oorontsteking en RS virus zit er hier weer op, gelukkig geen opname nodig gehad voor de laatste 2... Zal blij zijn als de winter er weer op zit en dan zou het beter moeten gaan als ze een jaar zijn he?! Hou je taai! En kom anders hier of in het prematuren deel even spuien af en toe! Helpt mij heel goed om af en toe even de (h)erkenning te lezen en te schrijven! GRTZ.
Bedankt voor het meedenken zo´n schema had ik wel in mn hoofd alleen in de praktijk bijna niet haalbaar maar ik ga het deze week toch weer proberen ze is nu ook wat ouder dus wie weet.
Ik weet nu weer waarom mij het niet praktisch leek ik kwam tot dit schema: 08.00 Spelen 08.20 Papje + sonde 210/7 10.30 Fruit 11.00 Slapen 13.00 Sonde 210/7 15:30 Spelen 16.00 Slapen 17.30 Groente 18.30 Sonde 210/7 22.30 Sonde 210/7 In de ochtend zit ze vol van de melk dus weet niet of ze dan wel fruit wil eten pfff Nou deze week maar eens proberen
Ik zou de voeding idd regelmatig bespreken met de diëtiste. Krijgt je dochter ook begeleiding door een pre-logopediste? Die heb je nodig om te helpen met de ontwikkeling van eetgedrag, goed eten en drinken, goed kauwen/slikken enz. Wij hebben gelukkig geen voedingsproblemen gehad, wel prematuren geboren met 30 weken. Wat ik misschien aan je schema zou veranderen is de spreiding van melkvoeding. Als je 1 melkvoeding verschuift naar later 's avonds heb je overdag meer ruimte voor bijvoeding. Omdat het via sonde gaat kun je 1 melkvoeding ook slapend geven, of gaat dan niet? Het valt me op dat ze van die grote hoeveelheden krijgt, in combie met reflux. Zou het voor haar niet fijner zijn om vaker sondevoeding te krijgen, maar dan minder per keer. Of langzamer in laten lopen? Ik weet niet of de ka heeft geadviseerd om bijvoeding te zien als echt voeding, of meer als oefening met eten? Gezien haar gewicht is melk nu denk ik het belangrijkste? Krijgt zij ook aangepaste melk (prematuren kunstvoeding)?
Misschien aan Soef en Samy de volgende troost, ook veel "gewone bv-mama's" (en kv misschien ook wel trouwens) worstelen met de schema's rondom het beginnen van bijvoeding! Het draait dan nog om de melk en de hapjes gewoon eten moet je er maar ergens tussendoor frutsen. Toch maar gewoon blijven doen. Het schema verandert weer na een tijdje, en dan is er meer tijd voor dingen. En ze gaan wat meer eten van de bijvoeding dus voelt het ook wat nuttiger al dat gedoe voor die paar hapjes. Ik hield een tijdje aan dat ik na elk slaapje bijvoeding deed (lekker wakker en best een beetje trek) en voor elk slaapje de bv (lekker doezelig en met een vol buikje slapen). Daarna ging het langzaam naar een normaal eetschema met ontbijt - tussendoortje - lunch - tussendoortje - avondeten, en daarbij natuurlijk nog de bv steeds voor het slapen. En dan schuift op een bepaald moment de boel weer wat op doordat je van twee naar een slaapje gaat
Fijn om te lezen door dit gepieker vergeet ik vaak dat normale baby's ook bepaalde dingen hebben tot ik weer door een vriendin eraan wordt herinnerd Dat is trouwens een goede zal ik in gedachte houde dat na het wakker worden het hapje en voor het slapen de melk daar ga ik eens mee aan de slag merci!
@ Samy: Even als reactie op jouw reacties op Adi: kan je man/vriend niet de late voeding geven zodat je zoals Adi voorstelt 1 voeding naar later op de avond kan verschuiven? En wat naar dat de ka helemaal niet betrokken is/lijkt bij jullie. Kun je niet naar een ander ziekenhuis? Want het lijkt mij toch echt niet normaal dat je ka niet eens weet dat jullie dochter nog een sonde heeft. Best belangrijke informatie lijkt me .
Mn man moet 6u al op dus voor hem is het bijna ook niet te doen maar ga er maar eens goed overna denken of we toch niet wat kunnen schuiven. Ben vandaag begonnen om het toch anders aan te pakken aleen het fruithapje om half 11 is niet gelukt hopelijk morgen wel. Het nadeel van dit alles is dat ze veel in de nacht wakker wordt anders zou het makkelijker te doen zijn. Ik heb er vaker overna gedacht om ergens anders heen te gaan en heb dat ook aangegeven maar de Ka vond het onzin en de huisarts wou pas na overleg met de ka ons doorverwijzen. Opzich gaat het goed en ben bang dat wanneer er iemand zomaar even denkt dit te doen en het verpest dat ik dan een voedselweigerend kind krijg. Ik wacht het nog even af en volgende week naar de KA en dit aankaarten en kijken wat hij zal zeggen.
Je hebt wettelijk het recht op een second opinion. Zorgbelang Nederland: Het recht op vrije keuze van de hulpverlener Je zou dus voor een adviesgesprek naar een andere ka kunnen gaan, misschien een die betrokken is bij zo'n eetpoli? Afhankelijk van dat adviesgesprek, ga je dan bedenken of je wilt overstappen, of je denkt dat je elders beter af zou kunnen zijn etc. Je hoeft dus niet in een keer zomaar ergens weg te gaan en dan helemaal overgeleverd aan een nieuwe arts/zh.
Het is helemaal niet erg als het rustig aan gaat he. Ze zijn voorlopig nog helemaal niet afhankelijk van de hapjes, en het is al een grote verandering op zich! Ik zeg beter één geslaagd (want lekker geproefd en ook wat binnengekregen) hapje dan 3 "verplichte", als je begrijpt wat ik bedoel.
Bedoelde meer dat het hapje om half 11 geven niet lukte omdat ze toen wou slapen En dat is het zeker beter 1 geslaagd dan 3 verplichte, maar sowiezo is hier niets verplicht qua eten hihihi Wat de second opinion betreft ik hou dat zeker in mijn achterhoofd als ik eenmaal iets wil dan moet het ook gebeuren nu zegt mijn gevoel nog even de boel de boel laten en alles aankijken want met die 200 cc zit ze gewoon aardig vol.´ Tijdje terug was ze ziek en kreeg 4x150cc nou de hapjes gingen toen erg goed dus ik vertrouw daar op, nog even de 6kg afwachten en dan starten met minderen.
THNX Babel; Inderdaad... bij "normale" baby's zal er ook veel onzekerheid zijn omtrent die hapjes! ... Wat ik ook wel heel erg heb is dat ik bang ben om de boel te verpesten. Dat ik haar iets geef waardoor ze helemaal niets meer wil! Maar goed ik moet ook wat dat betreft vertrouwen op mijn kleine meid! En inderdaad hapje als ze wakker wordt en drankje voor het slapen gaan! GRTZ!