Net gestarte rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door maartje84, 14 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjulie

Sjulie Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.998
    0
    0
    lerares biologie
    tussen eindhoven en tilburg
    Rijst kun je wat langer koken, dan is het wat plakkeriger. Op die manier kun je er wat kleine bolletjes van maken en dat pakt makkelijker.

2. sana

sana Actief lid

29 apr 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    trouwens bij mij was avocado ook een van de eerste dingen (erg glibberig!) en ze trok een heeeeeeeel vies gezicht, hahaha...

bedankt voor de tip van de rijst. Lekker fijnknijpen!

3. sana

sana Actief lid

29 apr 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    en wat doen jullie met appel? of hoe gaat dat? dat is zo moeilijk af te happen...

4. Sjulie

Sjulie Fanatiek lid

17 jun 2010
    1.998
    0
    0
    lerares biologie
    tussen eindhoven en tilburg
    Even koken Sana, dan wordt hij veel zachter!

Zijn er meer mensen die er ook wel een beetje tegenop zien om van de vertrouwde melk af te gaan?

5. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Heb er heel lang tegenop gezien, leek me helemaal niks om te gaan bijvoeden. Maar nu het eerste hapje gegeven is vind ik het helemaal niet meer erg! Ze zat zelfs al heerlijk te sabbelen op een worteltje :D

Op een gegeven moment liet ze de wortel los en bleef ze er wel op zuigen. Dat vond ik wel eng! Was bang dat de wortel ineens achter in haar keel zou schieten. Dus heb hem zelf maar even vastgehouden ;)

6. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Goede tip!

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Bijvoeden à la Rapley is natuurlijk veel meer dan (af en toe) een stukje 'echt' voedsel aanbieden. Het gaat over baby led weaning waarbij je je kindje de leiding geeft over hoeveel hij eet. Daarbij hoort ook de acceptatie dat je kindje in het begin nog maar heel weinig binnen krijgt, hier was dat met 7 à 7,5 maand pas het geval. Als je gaat prakken/pureren om toch wat binnen te krijgen dan laat je dat (belangrijke) stuk dus los.
    Bij Rapley-bijvoeden ga je uit van eten met meerdere zintuigen, wat eigenlijk in houdt dat het een grote kliederzooi is, want behalve proeven zal je kindje ook knijpen, gooien, smeren met eten, of het alleen maar rustig bekijken. Dat hoort er allemaal bij (mijn mantra wanneer ik weer eens aan het vegen of dweilen ben zonder dat meneer ook maar één hap binnen had gekregen).

Dit is allemaal geen kritiek en iedereen moet doen wat hij zelf wil maar de basisgedachte van deze manier van bijvoeden is een eerlijk en herkenbare manier van voedselintroductie op een voor de baby zo rustig mogelijke manier. (en dus niet: af en toe een stukje in de hand geven). De combi met prakken begrijp ik trouwen met FV wel hoor, dan zit je toch aan een max aan voeding op een dag.

Start in het begin met één soort groente of fruit. Toen hij hier het eten wat door kreeg (maand of 7) kreeg hij 2 soorten groentes per keer (soms aardappel), met 8 maanden pasta, met 9 maanden vlees, vis en ei (al zit dat natuurlijk ook in pasta). Appel kun je even koken of je geeft het gewoon nog niet :)

Zo nu ga ik er weer vandoor, mijn zoontje is 1 dus ik hoor hier helemaal niet thuis. Heel veel plezier met jullie kleintjes!

8. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik wil me ook aansluiten bij jullie!

Mijn zoontje lust alleen echt niks.

Geen groente. Geenn fruit. Liga vond hij de 1e twee keer lekker en dat blieft hij nu ook niet meer. Broodkorstjes idem dito.

Hoop toch wel dat het gauw gaat komen! Hij krijgt nog bv en dat zal zo wel blijven. Hij is ook flesweigeraar dus daarom zou ik het ook wel heel fijn vinden als hij iets anders ging eten.

Prut lust hij sowieso niet. Dat vindt hij echt heel vies en hij wordt er boos van.

9. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van 't weekeinde de stukjes maar even over boord gezet. Donderdag werd mevrouw ziek, vrijdag hartstikke benauwd en zelfs een bordje pap ging met moeite door de keel. Zodra er een stukje brood doorgeslikt moest worden wist ze niet hoe snel het eruit moest.
    Vanmiddag op KDV weer een boterham op, dus morgenochtend met goede moed weer verder. Over een paar dagen weer eens wat wortels bij de groenteman meenemen, kan ze kluiven op een gekookte wortel.
    Dat van die rijst is een goeie, moet ook werken met risottorijst; dat plakt ook zo goed. Gaan we ook eens toepassen

10. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Juju, waarschijnlijk bedoel je het allemaal goed hoor en ik vind het erg fijn dat een ervaren mama antwoord geeft op mijn vraag of er in het begin één of meer groenten aangeboden dienen te worden, maar ik krijg toch een beetje een naar gevoel van je stukje.

Sinds ik hier een paar maanden geleden iets op het forum tegenkwam over rapley ben ik me er in gaan verdiepen en enthousiast geworden over deze manier van bijvoeden. Ik merkte echter dat mijn omgeving wat minder enthousiast reageert en bijvoorbeeld mijn moeder het echt niet ziet zitten om onze dochter stukken te gaan geven. Gezien zij toch regelmatig oppast, minimaal 1 dag per week, vind ik het erg belangrijk dat zij zich ook lekker voelt bij hoe ze onze dochter te eten geeft. Vandaar de keuze om onze dochter ook geprakt voedsel te leren eten.

Wij zelf blijven het belangrijk vinden dat ze ook leert hoe haar eten eruit ziet, voelt, ruikt, etc. en zij zelf gaat bepalen wat en hoeveel ze eet. Daarom geven wij het haar zelf in stukken. Dit is allemaal erg nieuw, spannend en we voelen ons er soms best onzeker over omdat we het in onze omgeving helemaal niet tegenkomen. Het is dus erg prettig om hier op het forum ervaringen te kunnen delen, vragen te kunnen stellen etc. Als er dan zo'n reactie komt (en die van jou is zeker niet de eerste) dat het dan niet echt rapley is werkt dat niet erg mee in de onzekerheid. Het gaat me niet om de naam, het gaat me om het stukken aanbieden en het proces van leren eten. Jouw reactie kom een beetje belerend op me over (wat misschien meer over mij zegt dan over jou ;), ben gewoon nogal onzeker in die dingen)

Nogmaals, ik ga ervan uit dat je het met de beste bedoelingen hebt geschreven en ik weet ook dat ik het me waarschijnlijk niet eens persoonlijk moet aantrekken, maar wilde toch even tekst en uitleg geven ;)

Ik vind het juist zo fijn dat er ervaringen gedeeld kunnen worden en vragen niet onbeantwoord hoeven blijven, zonder me hier te hoeven verdedigen over het hoe en waarom wij voor deze manier van voedsel aanbieden hebben gekozen :)

Zo, dat is me van het hart ;)

11. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Hopen dat het nu weer goed blijft gaan! Is ze weer helemaal beter?

Die wortel, hoe zacht kook je die?

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    @ Linn je hebt helemaal gelijk en moet zeker kiezen wat goed voelt! Het was absoluut niet mijn bedoeling iemand het gevoel te geven zich te moeten verdedigen hoor. Merk alleen dat mensen het hele beeld niet hebben :) En heb ook niets tegen prakken oid, wilde hier zelf in eerste instantie ook gaan combineren. Dus.. enkel informatief en zeker niet veroordelend bedoeld!

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Nee nou dat vind ik ook. Rapley als basis is ook heel goed! Daar krijgen de kids ook de voordelen van mee wbt de mondmotoriek en zo :)

14. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Heeee....een Rapley-topic! :D

Aiden krijgt wel fruitprutjes (vind hij heerlijk trouwens), maar hij wil he-le-maal niks weten van groenteprutjes. Moet hij niks van hebben. Hij weigert resoluut.

Sinds kort zijn wij op advies van het CB begonnen met Rapley met groenten. Hij vindt het geweldig. Zelf lekker graaien in zijn bordje met groente. Sperzieboon gaat al prima, alhoewel hij nog niet veel binnenkrijgt, maar hij stopt het in elk geval in zijn mond en kauwt erop.

Ook mag hij graag op een korstje brood sabbelen.

Morgen ga ik gekookte wortel en aardappel proberen. Ben benieuwd!

Ik stap binnenkort ook over van fruitprutjes naar fruit-Rapley trouwens.

15. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Vandaag broccoli :D De wortel hebben we nu vier dagen gegeven en gaat super! Ze kauwt er lustig op los :D Zal nu wel wat meer smeren worden denk ik haha!

Be Happy, wat grappig zeg! Ben benieuwd of de overstap naar stukken fruit ook makkelijk zal gaan

16. Be Happy

Ik merk dat hij het echt leuk vindt om het zelf te doen. Hij wil volgens mij goed kunnen zien wat er zijn mondje binnengaat. En zo'n ondefinieerbaar groenteprutje...volgens mij vertrouwt hij dat niet helemaal, hahaha :D. Het ziet er ook vaak erg onsmakelijk uit, moet ik zeggen. Dus ik geef hem geen ongelijk.

Ik vind het wel eng dat hij misschien een te groot stukje binnenkrijgt (al kook ik alles vrij zacht) en zich verslikt/stikt. Dus ik houd hem altijd nauwlettend in de gaten. Hebben jullie die angst niet met Rapley? Of kan er niet zoveel misgaan als alles maar vrij zacht gekookt is?

17. Be Happy

#37 Be Happy, 24 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2012
    Hahahaha, dacht even dat je het over je zoontje Aiden had, maar je hebt het over je jongste. Ik dacht even: het ligt vast aan de naam ofzo.

Want Aiden lust ook he-le-maal geen groente. Wel fruit gelukkig. Aiden wordt heel boos als je een groenteprutje (maakt niet uit welke groente) in zijn mond probeert te stoppen.
    Ook Aiden krijgt nog BV. Gelukkig wil hij tussen de middag wel de fles hebben en nu de eerste voeding 's avonds nu ook (wil de BV af gaan bouwen). Maar ook Aiden wilde een tijdlang niks van de fles weten.

Maar probeer het inderdaad eens met Rapley. Voor Aiden ging er ook een wereld open. Hij wil het gewoon zelf doen. Zelf lekker spelen en doen met zijn eten. Alhoewel spelen? Hij heeft op de een of andere manier goed door dat het eetbaar is. Grijpt naar de groente en brengt het netjes naar zijn mondje.

Hij moet niks hebben van gepureerde wortel. Dus ben benieuwd hoe dat morgen a la Rapley gaat met die wortel. Of hij dan een hapje neemt.

Had nooit gedacht dat ik ooit aan de Rapley zou gaan. Maar tot dusver bevalt het me goed.

EDIT: heb even op borstvoeding.com gekeken aangaande Rapley. Interessante info zeg! Heb het voedingsschema even geprint. Ook gelezen over de angst voor het verslikken. Is dus niet nodig.

18. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat beter worden gaat goed, ze heeft weer praatjes.
    Wortel: eehh. Iets zachter als we zelf eten in ieder geval. Moet met die tandenloze versnellingsbak wel af te happen zijn.
    Mevrouw eet thuis nu sowieso slecht. Stukjes brood zit ze op te kokhalzen en groente gaat met wat trucage naar binnen. Zullen wel weer dreumeskuren zijn.
    Vanavond de balletjes rijst geprobeerd. Voeren ok, maar zelf doen is baahhh. Je had haar gezicht moeten zien, hoe durven papa en mama dat nu van me te vragen zeg.

19. sana

sana Actief lid

29 apr 2011
    109
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hee!

Over die wortels: Ik had 'r wortel gegeven gister. Zij heel enthousiast happen enzo. Vind ik vannochtend stukjes wortel terug in haar luier. Dat vond ik een beetje vreemd. Is dat iets om me zorgen om te maken?
    De omgeving reageert er raar op, idd.

Ik geef 'r ook wel s soep van een lepeltje, en dat vind ze juist erg lekker. Terwijl ze die groenten apart dan weer iets minder vindt.
    In hoeverre moet je opletten of ze niet te langzaam leren eten? Dat is toch een minpunt van Rapley? Dat ze wel genoeg voedingstoffen binnenkrijgt, zeg maar, en goed blijft groeien.

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Stukken wortel terug vinden in de luier is niet erg!
    Ik vroeg het me eerst ook af (maar dan met broccoli ;))
    Maar de meer ervaren mama's wisten mij gerust te stellen.

Helaas probeerde het CB mij wel te overtuigen (!) toen ik op controle kwam en enthousiast vertelde over de onverteerde stukjes die ik toen (de eerste week) in mn meisje haar luier aantrof dat dat niet goed was want 'ze moet het wel verteren'.

Tss, je kindje moet gewoon de tijd krijgen om te leren hoe de darmpjes het moeten verwerken/verteren.

Sana, in het eerste jaar blijft de borst of de fles de belangrijkste voedingsbron. Je hoeft niet bang te zijn voor te weinig voedingstoffen.

Mijn meisje heeft inmiddels gehad:
    - Broccoli
    - Wortelen
    - Aardappelen
    - Sperciebonen (geen succes, ze is echt kampioen vies kijken ;))
    - Courgette
    - Broodkorst
    - Avocado
    - Bloemkool
    - Rijstwafel (biologisch&zonder zout)

We bieden het trouwens niet op een bordje aan. Dan gaat ze het bord proberen op te eten ipv het eten ;)

We gaven eerst alleen groente, maar nu ze dat goed eet krijgt ze er ook wat aardappel bij. Brood heeft ze slechts 2 keer gehad. Vind ze wel heel erg lekker ;)

Ik vind het elke dag leuker om haar zo lekker ze zien eten. Ze krijgt al best veel binnen en haar poep word ook al ranzig ;) dus volgens mij leren de darmpjes nu al een beetje verteren :D

Deel Deze Pagina