Wil je haar dat dan eens even gauw vertellen, dat ze het wel moet gaan verteren?? Ze is nu toch al zo groot dat ze dat wel kan weten. Pffff Wat jammer zulke onwetendheid?! @hard of zacht koken, ik ging het na een paar weekjes juist weer wat minder hard koken, om te zorgen dat er niet te makkelijk grote brokken afbraken bij het happen waar ze dan geen raad mee wist.
Ha! Hier gingen sperzieboontjes ook heel goed en ze vindt tomaat erg lekker, grappig. Ik heb het boek van Kleintjes een beetje doorgebladerd. Maar ook daar staan dingen in over gepureerd eten. Is hij niet volledig Rapley? Ik dacht dat ik dat hier begrepen had. Ik heb haar vanochtend een mix geprakt fruit gegeven en heb daar een beetje vers sinaasappelsap door gedaan, ik denk dat het niet heel erg kwaad kan, ookal zegt borstvoeding.com nog even te wachten. Wat kunnen de gevolgen zijn van te vroeg met bepaalde soorten beginnen? Last van d'r darmen?
Wat jammer dat het cb zo reageert! Hier ook stukjes in de luier inderdaad, maar heb me ook laten vertellen dat dat niet erg is dus maak ik me er ook geen zorgen om. Las net op de site van het voedingscentrum wat info over bijvoeding enzo, maar wat zijn zij negatief over rapley zeg! Staat bijna niets over op, enkel dat er nog niet voldoende onderzoek is geweest naar de voor- en nadelen en dat de kans groot is dat je kindje een tekort aan voedingsstoffen krijgt omdat met deze methode de introductie langer duurt. Dus... Jammer hoor, ze hadden het best iets positiever kunnen brengen. We hebben nu wortel en broccoli gehad. Gaat super. Bedoeling was om het nu geprakt te geven, zodat ze daar aan zou wennen voor het kdv en mijn moeder. Maar we hebben toch maar geprobeerd of ze ook zelf wilde eten. En dat gaat dus veel beter! Bij een hap van het lepeltje trekt ze een vies koppie en spuugt ze het weer uit. Bij een hap van de broccoli die ze zelf vast had eet ze het gewoon op. Ze liet op een gegeven moment het stronkje vallen op het blad van de kinderstoel en (lui als ze is) boog toen voorover om het met haar mond weer op te zoeken Vanmiddag wordt de courgette geïntroduceerd. Ben benieuwd! Ow, en over het hard/zacht koken. Heb inmiddels ontdekt dat wortel erg lang gekookt moet worden hier. Ze stopt namelijk een wortel in haar mond en gaat er op zuigen. Dat vind ik nogal eng als de wortel wat hard is, bang dat hij ineens achter in haar keel schiet. Broccoli daarentegen moet wat minder zacht gekookt worden Het was hier een dag zo zacht dat het bij het aanpakken al geplet werd.
Volgens mij heeft dat met de ontwikkeling van allergieën te maken toch? Heb ergens gelezen dat je dat ook niet meteen hoeft te zien of te merken, maar dat dat later ook nog kan.
Dus als ik nu al manderijntjes zou geven, zou ze daar allergisch voor kunnen worden? Of ui? kool? Ik snap dat het zo kan werken met allergenen: lactose, gluten... Hmm, vraag met het echt af. Ik denk dat sommige groenten vooral moeilijk zijn voor de darmen om te verteren. Maar ze lijkt daar sowieso wel last van te hebben, door het wennen aan het vaste eten.
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Allergie - Voedselallergie bij zuigelingen Daar staat heel veel informatie over voeding en allergieën, lijkt er wel op dat bepaalde producten vroeg geven allergieën in de hand kunnen werken. Maar begrijp ook overal dat het schema van borstvoeding.com ook wel heel erg voorzichtig is en zo'n beetje van het ergste geval uit gaat Vandaag twee dingen geleerd. Mevrouw hier is gek op banaan (begint haast te gillen om het volgende hapje ) en we moeten geen broccoli geven als ze wat aan de moe-e kant is (dan spuugt ze alles eruit nadat ze zich verslikt omdat ze vergeet te slikken )
Hallo allemaal, wat is het rustig hier! Wordt er niet zo veel gerapleyt of hebben jullie het gewoon druk met andere dingen? Bij ons komen de 6 maanden ook in zicht nu en ik heb er helemaal zin in. Ik ben alleen nu aan het stoppen met de BV omdat ik het niet meer goed trok. Ik weeg inmiddels 7 kg minder dan voor mijn zwangerschap. Ik baal echt want ik had het Rapley-en zo graag willen combineren met BV. Maar goed, op een gegeven moment moet je ook voor jezelf kiezen... Ons meiske is nu gedeeltelijk over op flesvoeding en dat is best spannend omdat we het al eens eerder geprobeerd hebben en ze toen helemaal verstopte. En nu is ze ook nog ziek met flinke koorts. Het is wat allemaal... Maar hopen dat het gewoon een griepje is dat ze opgepikt heeft op kdv en dat het snel weer over is!
Haha, wel druk met werk ja. Maar hier heeft dochterlief het idee opgevat dat ze 'zelluf' wil doen. Met lepel draait ze haar hoofd af, leg je iets voor haar op tafel dan gaat het erin. Gisteravond was ze pissig dat ze haar bord leeg had, paar extra stukjes aardappel gegeven en mevrouw haar humeur steeg weer. Vind het alleen nog lastig wat allemaal zelf te laten eten, rijst wordt zo'n kippevoerplaats onder haar stoel. Ben dringend op zoek naar een slab met mouwen eraan vast, weet iemand waar je die dingen kan kopen?
Ik wil me ook graag bij jullie aansluiten! Over ongeveer 2 weken gaan wij ook starten met rapley, vind het echt heel erg spannend! Ik zit alleen nog een beetje met de tijd van eten. Mijn zoontje gaat over 3 weken voor het eerst naar het kdv (3 dagen) en is pas laat thuis. Nu denk ik dat hij helemaal gesloopt zal zijn en vraag me af of hij dan nog energie heeft nieuw eten te ontdekken. Op de dagen dat hij thuis is, wil ik in iedergeval met hem aan het einde van de middag eten. Maar hoe doe ik dat op de dagen dat hij op de opvang zit? Hoe doen jullie dat? Wat het kdv ervan vindt weet ik nog niet, we hebben volgende week het introductiegesprek en zal dan met ze bespreken of zij voedsel ook in stukken willen aanbieden. Als ze daar positief tegenover staan, zal ik denk ik vragen of zij dit overdag met hem willen doen, zodat ik in de avond als hij thuiskomt alleen bv kan geven... Zit ook al te denken waar ik mee zal beginnen. Ik denk met courgette en banaan ofzo? En begin je de eerste dag met 1 ding of biedt je in de ochtend en middag/avond iets aan? O en een slab met mouwen hebben wij bij de ikea gekocht. Daar hebben ze plastic schorten van nek tot en met pols, helemaal dicht. Later ook handig als ze gaan vingerverfen ofzo
Begin met fruit en dan een paar dagen hetzelfde. Banaan is handig, ook rijpe peer kunnen ze lekker op kluiven. Worteltjes en spercieboontjes doen het ook goed.
Hoi Dames, Mag ik me ook bij jullie aansluiten? Onze meid is bijna 6 maanden (aankomende dinsdag) en wij zijn gisteren gestart met bijvoeding. Een stukje banaan en broccoli. Die banaan ging er goed in,ze heeft er denk ik echt wat van doorgeslikt. De broccoli ging wat minder, de structuur vond ze heel bijzonder en het ging er net zo snel uit als in. Merkte wel aan haar dat doorslikken nog niet echt lukt, hadden jullie dat ook bij jullie kindjes? Ze raakte gefrustreerd en moest zelfs huilen omdat ze het niet van haar tong kreeg. Heb het gewoon laten gaan en het haar zelf op laten lossen. Is dat het best? Het werd wel een mooie grote bende onder de kinderstoel, dus de ontdekkingstocht is begonnen
Ja, bij mijn dochtertje duurde het ook een paar weken voordat ze echt wat ging doorslikken. Tot die tijd vooral kokhalzen enzo... Nu gaat het redelijk. Na de creche gaan wij wel gewoon aan tafel (ik moet zelf ook nog eten). En dan geef ik haar wat. Vaak op die dagen eet ze niet zoveel. Achja, zo is dat dan maar... Ik heb geen slap, ik bedoel niet zo'n schort, daarna gaat ze toch in pyama, dus kleertjes in de was.
Het is eigenlijk nog 9 dagen 'te vroeg', maar ik heb mijn zoontje vandaag voor het eerst een peer gegeven. Hij vond het helemaal geweldig, maar zelf vond ik het toch wel lastig. De peer was gewoon niet zo'n succes, omdat dit steeds uit zijn hand glibberde. Daarnaast zijn zowel zijn onder- als boventandjes al doorgekomen, dus hij beet hele stukken eraf. Gevolg: heel veel kokhalzen en 1x overgeven (alle bv er weer uit ). Dat vond ik toch niet bepaald leuk om te zien. Hadden jullie dat ook de eerste keer? Nu zit ik te denken om hem toch maar eerst groenten te geven, omdat dit niet zo glibberig is. Dan kan hij het tenminste zelf vasthouden... Wat vinden jullie? Of welk fruit kan ik geven dat niet zo glibberig is?
Oeh ja, spannend he? Het schijnt erbij te horen, maar het is inderdaad niet fijn om te zien. Veel fruit is glibberig. Maar je kan soms stukjes met een schil geven, zoals banaan, waar hij het dan goed kan vasthouden. Dat heb ik ook met Mango gedaan. Of appel met schil een beetje koken en dan geven. Mijn dochter hapte de schil niet af. Het lijkt wel of ze in het begin nog niet kúnnen slikken. Maar na een paar weekjes wél. Ik zag echt vooruitgang. Ze ging snel beter pakken, beter happen, beter kauwen en beter slikken. Maar volgens mij is er ook niet zoveel mis met eerst alleen groenten geven.
Een banaan wilde ik ook gaan proberen. Ik heb nu een courgette gekocht, gaan we morgen eens proberen. Hoe lang moet je dit eigenlijk koken? En hoe lang kook je een appel dan? Ja, het is even een kwestie van volhouden. Nu ik weet wat er gebeurd, vind ik het de 2de keer misschien minder erg. Hij vond het wel heel erg leuk hoor! Hij werd helemaal wild van die peer en zelfs na al het kokhalzen en overgeven ging hij gewoon door met pakken en wilde hij alleen maar meer... Dus het is vooral mijn emotie, niet die van hem.
Ik sluit me ook graag aan! Nog een week of 3 en dan gaan we ook starten! Ben zo benieuwd. Ik moet alleen nog een kinderstoel aanschaffen. Maar ik vraag me af of dat wel gaat met zo een kleintje? Hij zit nog niet zelfstandig. Welke stoel hebben jullie?
Hier de Ikea stoel (die hele dure ) We hebben er geen verkleiner bij, maar gebruiken een gevouwen handdoek. Eerst deden we die in haar rug en langs de zijkanten, maar sinds ze echt een obsessie heeft voor haar voetjes doen we hem voor haar langs en langs de zijkanten. Werkt perfect!
Kolkhalzen kan best eng zijn idd, gelukkig doet Myrthe dat niet zo vaak. Qua slikken zit er snel vooruitgang in, Myrthe huilde de 1e dag als ze iets op haar tong had, nu slikt ze brood al gewoon door. Glibberige groenten en fruit droogmaken met een keukenrol? Bij banaan laten wij gewoon een stukje schil om de banaan zodat het niet glibberig is. Wij hebben een Tripp Trapp met zitverkleiner, daar kan ze toch wel 20 minuten inzitten, terwijl los zitten nog niet gaat. Waar ik benieuwd naar ben is hoeveel bijvoedingsmomenten jullie op een dag hebben? Wij doen er nu 2, 1x brood en 1x groente/fruit? En hoeveel stukken bieden jullie aan per keer aan?
Wij geven 's ochtends fruit, tussen de middag een broodkorst en 's middags groente. Vind het wel erg veel nog met vier flessen, net of je de hele dag met voeden bezig bent Nu trouwens geprakt. Ze begon vanaf dat we gingen bijvoeden enorm te spugen, dus waren bang dat ze ergens allergisch voor zou zijn. Door haar te voeren weten we precies wat ze binnen krijgt en of ze daar op reageert. Dat gaat nu een paar weken goed, dus ga morgen weer stukken geven. Vind het ook niet erg dat ze van een lepeltje kan eten, dat doen ze op de creche ook zo natuurlijk... Ben wel benieuwd hoe ze het gaat vinden om zelf weer te mogen eten, ze vond het echt geweldig! Was dan helemaal trots