Net gestopt met de pil

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door kattja, 11 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Middag meiden, ben net een half uurtje terug. Hoefde geen inwendig onderzoek wel een echo maar dat viel echt mee gelukkig. Ook heel veel vragen gehad en volgende week donderdag moet mannetje zaad inleveren.

Moest ook bloed prikken maar dat duurde erg lang, mijn aders zijn niet goed zichtbaar en er kwam maar erg weinig bloed uiteindelijk zijn ze naar het lab gelopen om te vragen of het genoeg was en gelukkig was het zo. Ben nl. niet echt dol op naalden.

Bij de echo zag ze dat mijn enen eierstok iets groter was dan normaal en de beruchte kralenkrans dus helaas diagnose PCO. Andere eierstok was goed en daar was een ei van 12 mm.

Morgen hoor ik of ik volgende week nog een keer terug moet komen om te kijken of eitje is gesprongen en om bloed te prikken op hormoonwaardes. In ieder geval moeten we 8 februari terug voor behandelplan en uitslagen.

Ben er zelf wel nuchter onder want had hier wel een beetje op gerekend. baal wel enorm dat je zo vaak terug moet want smoezen raken een keer op op mijn werk. Ga zo nog even stofzuigen en dan naar mijn zus hart luchten, mannetje is terug naar zijn werk.

2. mamastarlight

mamastarlight Niet meer actief

Zora: gewoon zeggen dat je prive kwesties hebt die opgelost moeten worden. en als ik het goed begrijp heb je nog maar 1 werkende eierstok?

3. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Zora, een eiteje van 12 mm, hebben ze gezegd wanneer deze ongeveer groot genoeg is om te springen?
    Dat wordt dus klussen voor jullie.
    Je weet hierdoor iig wel dat er weer een ovulatie aan zit te komen meid.
    En dat je niet weer een cyclus van 100 dagen zult krijgen, dat is tenminste iets.
    Maar is het volledige PCO diagnose en is deze al defintief vastgesteld of gaan ze dat nog nader onderzoeken.

Dikke knuf hoor meid! dat is niet niks.

Hier overigens nog steeds geen ongi, voelde het net wel even rommelen en dacht... NEEEEEEE!
    Maar ik ga er wel vanuit dat ik vandaag of morgen ongi ga worden hoor.

4. riddle

riddle Fanatiek lid

17 jan 2008
    3.688
    0
    0
    ehhh misschien een hele domme vraag hoor maar wat is PCO ken dat niet? :oops:

5. mamastarlight

ik ook niet dus gokte met mijnopmerking

6. riddle

riddle Fanatiek lid

17 jan 2008
    3.688
    0
    0
    haha wijsneus :)

7. mamastarlight

hahaha zo was het niet bedoeld hoor.

maar evenserieus. ik begrijp dat het niet best is dus heeft iemand uitleg.

even wat anders: als wij na een jaar bij de ha aankloppen word je dan automatyisch naar de gyn door gestuurd of loop je eerst nog bij de ha?

8. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    PCO of PCOS= Poly Cysteus Ovarium (Syndroom)

Volgens mij komt het er opneer dat je niet goed tot niet ovuleert.
    Maar Zora kan dit beter vertellen.
    dmv medicijnen kan dat een eisprong opgewekt worden.
    en het hangt ook af hoe erg je PCO is nav daarvan krijg je dan zwaardere medicijnen.

Dacht ik hoor meiden.

9. riddle

riddle Fanatiek lid

17 jan 2008
    3.688
    0
    0
    oke nou als dat het is is het duidelijk...en heeel vervelend ja! dat wil niemand natuurlijk

10. rebbel

rebbel VIP lid

2 jun 2006
    9.438
    0
    0
    hey meiden!

@mieke: aaaah wat jammer zeg! ik had echt goede hoop, maar wie weet test je over een paar dagen alsnog positief! ik blijf voor je duimen!

@shania: gefeliciteerd meid! :D

meiden bedankt voor de felicitaties! ik ga nu ergens eten en dan om 19.30 naar de vk! ik ben echt super zenuwachtig! duimen jullie voor me?

liefs rebbel

11. mamastarlight

tuurlijk duimen we maar alles is goed hoor ;)

12. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Rebbel, duim ook voor jou hoor!
    Ben benieuwd hoe het is geweest.
    Eet smakelijk!

13. mamastarlight

hoe is het met jouw mieke?

14. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Goed hoor!
    Nog steeds een beetje teleurgesteld en eigenlijk ook wel verontwaardigd over het geheel.
    Maar ik heb geduld. En als het niet zo mocht zijn, dan gaan we weer verder.
    Maar op het moment heb ik ook zoiets van, laat maar even een tijdje.
    Heb er geen zin meer in.

15. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

kan me voorstellen Mieke, het is toch iedere keer weer een klap als de ongi doorbreekt.

Net even flink uitgehuild bij Mike. Daarna belde mams en toen begon ik weer. Arm mens, ze wist gelijk niet meer wat ze zeggen moest! Maargoed, ze wist me in ieder geval een beetje moed in te spreken en vond het knap dat ik het nu pas zat ben. Sommige hoor je al met 6 maanden (op haar werk zit er zo eentje...)

Straks heerlijk filmpje kijken in Mike zijn armen. Hij is zooo lief!

nou meiden, tot morgen!

16. Mieke8

Mieke8 VIP lid

9 nov 2006
    14.188
    0
    0
    Noord-Holland
    Rox, huil maar even lekker hoor.
    Het is ook niet niks allemaal en nog een beetje onzeker wanneer die kleine J nou eens gaat komen.

Gelukkig is Mike heel lief voor je.

Knuffel x

17. mamastarlight

ken dat gevoel meid! ik heb ook echt voor mezelf in me hoofd dat het nog zeker 3 maanden gaat duren want ach, als het nu niet lukt waarom voilgende maand dan wel? beetje krom maar goed. we doen alles wat we kunnen zelf en anders over 3 maandjes maar eens om hulp vragen

18. maranka

maranka VIP lid

27 mrt 2007
    10.842
    0
    36
    Rox, lekker huilen meid. Is ook niet niks toch.
    En geniet er maar even van met mike!

19. minnie1979

minnie1979 Fanatiek lid

20 jul 2007
    3.834
    1
    0
    Mieke wat een teleurstelling meis, ik had er zo op gehoopt, ik hoop echt dat die nare ongie wegblijft dit keer hoor!

Shania gefeliciteerd meid met de positieve uitslag.

Rebbel gefeliciteerd met de 12 wkn grens , veel plezier straks bij de vk!

Ik ga zo naar Spaanse les maar heb geen zin, ben een beetje grieperig! Bah

Liefs Minnie

20. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Hoi hoi,

Heb vanmiddag even lekker mijn hart gelucht bij mijn zus voelde wel goed.

Heb dit even van internet geplukt: Het PCO-syndroom is de afkorting van het polycysteus ovariumsyndroom. Verschillende symptomen kunnen op dit syndroom wijzen, echter zekerheid kent men pas na ook de hormoonspiegels onderzocht te hebben.

Betekenis van PCO
    poly = meer(dere)
    cysteus = cysten bevattend
    ovarium = eierstokken

Wat is PCO?
    In de eierstokken rijpen follikels uit tot rijpe eicellen waarna de ovulatie plaatsvindt en de eicel kan bevruckt worden.Bij dit syndroom echter komen de follikels niet tot ontwikkeling (het blijven follikels gevuld met vocht en worden geen eicel) én er vindt geen ovulatie plaats.Het FSH-gehalte blijft laag terwijl het LH-gehalte verhoogd is.

FSH = FollikelStimulerend Hormoon
    LH = Luteïniserend Hormoon

Het follikelstimulerend hormoon zorgt ervoor dat de follikels (van de Graaff) in de eierstokken zich ontwikkelen tot een rijpe eicel. Het luteïniserend hormoon zorgt ervoor dat er een ovulatie plaatsvindt. Op dit hormoon zijn dan ook de ovulatietesten gebaseerd.

Symptomen
    Ovulatiestoornissen zoals anovulatie, infertiliteit en amenorroe. Een ander symptoom kan ook hirsutisme zijn.

anovulatie = er is geen eisprong ( = ovulatie). Dit kan men te weten komen door een bloedonderzoek.
    infertiliteit = onvruchtbaarheid
    amenorroe = de vrouw heeft geen menstruatie meer of heeft enkel haar menstruatie met een interval van = of < 6maand
    hirsutisme = overmatige beharing, 'vermannelijking'

In het ovarium worden geringe hoeveelheden androgenen gevormd. Bij het PCO-syndroom is er echter een hormonale stoornis waaroor er een verhoogde androgenenproductie optreedt die dan weer leidt tot hirsutisme.

Diagnose
    De diagnose wordt gesteld op basis van de klinische symptomen en de typerende hormoonspiegels.

Behandeling
    Bestaat meestal uit het innemen van clomifeen (clomid) gedurende enkele dagen waardoor er meestal een ovulatie wordt opgewekt.

De diagnose is in principe al zeker ze zei het eigenlijk meteen toen ze mijn eierstok in beeld zag. Andere eierstok en baarmoeder zagen er wel goed uit. Dat eitje van 12 mm kan eventueel zondag of maandag springen maar dat is niet zeker hij kan ook zo blijven en niet groeien',

Overigens heb ik verder geen last van andere symptonen zoals overbeharing gelukkig. Ik word morgen gebeld of het nodig is of ik volgende week nog een echo moet en hormoonwaardes prikken dat hangt volgens mij weer af van wat er uit mijn bloedonderzoek van vandaag komt.

Deel Deze Pagina