Net gestopt met de pil

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door kattja, 11 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Dank je :D :oops:

2. annette110

annette110 Actief lid

5 mei 2007
    307
    0
    0
    Zoetermeer
    Nou Jannegie (en anderen die net gestopt zijn en een heeele lange cyclus hebbben), ik vond dit op het forum hier, afkomstig van een verloskundige. De moed zakt me ff in de schoenen, bleh..

Veel tekst maar ff lezen:
    :cry:

Werking van de pil

De pil bevat hormonen die jouw eigen cyclus plat leggen. Er gaat een signaal naar je hersenen (hypofyse) en daardoor heb je geen eisprong meer. Omdat je na drie weken pil een week stopt wordt wel het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dit lijkt dus op een gewone menstruatie, maar is eigenlijk een "onttrekkingsbloeding". (De pil legt niet alleen de eisprong stil maar maakt ook het baarmoederslijmvlies minder toegankelijk voor spermacellen).
    Als je stopt met de pil kan het een poos duren voordat je eigen cyclus weer op gang komt. Je hypofyse moet weer op gang komen en de eierstokken weer gaan aansturen, zodat je weer een eisprong krijgt. Bij sommige vrouwen gebeurt dit meteen al in de eerste cyclus na de pil. Bij anderen kan het maanden duren.
    Geduld

Er gaan veel verhalen rond van vrouwen die meteen zwanger worden na stoppen met de pil. Dit zijn echter uitzonderingen! Wat veel vaker gebeurt is dat het maanden duurt voor je eigen cyclus op gang is. Je kunt in het begin heel lange cycli hebben (meer dan 7 of 8 weken en er zijn nog wel langere cycli bekend). Deze cycli zijn meestal anovulatoir, dat wil zeggen, dat er geen eisprong is geweest. Op een gegeven moment stoot je baarmoeder toch het opgebouwde baarmoederslijmvlies af en dat interpreteer je dan als menstruatie. Op een gegeven moment krijgt de hypofyse wel weer door dat ie aan de slag moet en komt er weer een eisprong. We zien vaak dat je cyclus het eerste half jaar na pilgebruik erg onregelmatig is, met meestal lange cycli. Na een half jaar is het meestal wel genormaliseerd. Maar bij sommige vrouwen duurt het meer dan een jaar!

Wat te doen bij een lange cyclus?

Zeker de eerste cyclus kan dus heel lang duren. Je hoeft je daar geen zorgen om te maken. Je mag gerust 8 weken wachten op een ongesteldheid. Langer ook, het kan geen kwaad. Als je het zelf vervelend vindt kun je een afspraak maken met je huisarts. Deze kan je eventueel medicijnen geven om een menstruatie op te wekken. (Dit is dan wel weer een menstruatie zonder eisprong). Dit is bekend als de zogenaamde Primolut kuur.

Hoe langer pilgebruik hoe moeizamer de cyclus herstelt?

Dit is niet officieël bewezen, maar we zien toch vaak dat vrouwen die langer dan een paar jaar de pil hebben gebruikt meer moeite hebben met het weer terugkomen in een normaal menstruatieritme. Je lichaam is heel lang in een onnatuurlijke situatie geweest omdat het geen eisprong had. Voordat dat weer op gang komt kan dus echt een poos duren.

Wanneer duurt het te lang?

Je mag je lichaam een jaar de tijd geven om weer een normale cyclus met eisprong te krijgen. Onder normaal verstaan we: een cyclus tussen de 21 en 35 dagen met minimaal 2 dagen helderrood bloedverlies.
    Als je dat te lang vindt duren kun je contact opnemen met je huisarts.

Verwachtingspatroon bijstellen

Na stoppen met de pil direct zwanger worden kan wel, maar is eerder uitzondering dan regel. Raak dus niet in paniek als je nog niet zwanger bent na 3, 6 of 9 maanden!

Mag je meteen zwanger worden?

Ja, je mag meteen zwanger worden na pilgebruik. Vroeger zeiden we dat je eerst een paar maanden moest wachten zodat je weer een regelmatige cyclus hebt en dan kunnen we beter berekenen hoe ver je zwanger bent. Maar tegenwoordig krijgt iedereen een termijnecho, dus je mag meteen "onbeschermd" vrijen. Het enige is dat je jezelf in onzekerheid brengt als je menstruatie wegblijft. Komt dat nu door het ontpillen of ben je zwanger? Regelmatig een zwangerschapstest doen biedt dan duidelijkheid.

Symptomen van "ontpillen"

Veel vrouwen hebben last van bepaalde klachten na stoppen met de pil.
    Deze klachten hebben te maken met het verdwijnen van de pilhormonen en het op gang komen van je eigen normale hormonale situatie. De klachten kunnen heel uiteenlopend zijn. Soms lijken ze op zwangerschapsklachten. Klachten geven NOOIT de garantie dat je wel of niet zwanger bent, ga daar dus niet op af. Wacht gewoon op je ongesteldheid, of doe een zwangerschapstest als dat je te lang duurt.

Geschreven door Mirjam Zwaal, verloskundige

3. Racebabe

Racebabe Fanatiek lid

16 mrt 2007
    3.491
    0
    0
    administratief mdw
    in Twente
    Helder verhaal lijkt me :)
    dus dames, niets anders dan afwachten :(

4. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    niet echt bemoedigend voor alle dames in ronde 1:(:(

5. Krista B

Krista B Bekend lid

15 apr 2007
    603
    0
    0
    Nee, inderdaad! Heb de hele avond al iets ongi-krampen in mijn buik. Niks ernstigs, maar beloofd weinig goeds en na dit berichtje zakt de moed me wel even in de schoenen... :(

Ach dames, laten we realistisch blijven. We hebben het over de eerste rondes, er zijn stellen waarbij het de eerste jaren niet lukt. Laten we dan maar niet teveel klagen. Onze tijd komt wel...

6. laupio

laupio Bekend lid

9 mei 2007
    604
    0
    16
    En we gaan gewoon VROLIJK verder, toch?

7. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Is wel de bedoeling :D

8. maranka

maranka VIP lid

27 mrt 2007
    10.842
    0
    36
    Juist dames, we gaan er voor met zijn allen. Die lijst van ons gaat helemaal roze worden!

Iemand nog iets gehoord van Kellox? Hoe is het nu met je? Is de bloeding gestopt en werken de medicijnen voor je blaasontsteking? Waarschijnlijk kun je niets anders doen dan afwachten? Heb je wel een afspraak gemaakt met je eigen huisarts of een gyn om uit te zoeken of er nog iets zit? Ik wens je veel sterkte.

9. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Hey lieverds, heb toch maar mijn banner aangepast :cry:

Denk echt niet meer dat ik nog zwanger ben. Testjes werden al steeds lichter, en nu kan ik er toch echt bijna geen streep meer van maken. Weet niet of dat ook daar antibiotica kan komen maar zal wel niet.

Hoop alleen niet dat een curretage nodig is. Moet ik daar nog voor naar de dokter?

Blaasontsteking lijkt wel wat minder te worden maar prikt nog wel 'aardig' met plassen. en steeds wat helder rood bloedverlies met plassen. (maar dat kan ook een andere oorzaak hebben helaas :cry: )

Meiden allemaal SUCCES! zet m op! Ik ga door naar NOD juni.

X

Kelly

10. mamsie

mamsie Bekend lid

4 aug 2006
    755
    0
    0
    doetinchem
    he wat balen kellox, heel veel sterkte. :( goede moed voor ronde 2.
    misschien gewoon toch gewoon even voor de zekerheid naar de huisarts.
    ook voor je eigen geruststelling.

hier nog steed geen :evil: maar heb gister nega getest. dus afwachten maar. weet ook niet hoe mijn cyclus is. kan er wel helemaal naast zitten. heb ook nog geen aanwijzingen dat :evil: er aan komt. heel vaag.

fijne dag allemaal

11. Jannegie

Jannegie Fanatiek lid

14 apr 2007
    2.702
    0
    0
    commercieel
    Mecklenburg-Vorpommern, Duitsland
    Goedemorgen meiden,

Annette, bedankt voor je stukje met info. Ik ben aan de ene kant wel blij. Het bevestigd dat er niks vreemds met ons aan de hand is. En dat we voorlopig niet naar de huisarts hoeven :D . Dat zag ik niet zo zitten hier in Duitsland.

We moeten dus gewoon geduld hebben. Tja, meestal ben ik niet zo geduldig.

Ik heb trouwens vanmorgen nog weer getest. Nega natuurlijk :cry: .

12. laupio

laupio Bekend lid

9 mei 2007
    604
    0
    16
    Kellox, heel heel veel sterkte ermee, ik hoop dat je er in ieder geval met iemand over kan praten, natuurlijk kan je hier je verhaal kwijt, maar een tastbaar iemand is nog veel fijner toch?
    En nogmaals, ik vind je echt heel dapper!
    Kus van Lau

13. annette110

annette110 Actief lid

5 mei 2007
    307
    0
    0
    Zoetermeer

he balen zeg, :oops: durf niet meer te testen, denk dat het wachten gewoon op de :evil: :evil: is. Hopelijk komen ze dan snel.

14. laupio

laupio Bekend lid

9 mei 2007
    604
    0
    16
    dag dames, wat is het hier rustig vanmorgen!
    Ik ben nog steeds niet ongi, maar ik lees van zoveel dat het erg lang duurt de eertse cyclus, dat ik er ook maar niet al te hard op reken dat het snel komt.

Wat ik wel vreemd vind is dat mijn temp daalde, zoals daisy al zei, waarschijnlijk omdat ongie eraan komt, maar vanmorgen ineens een 0,5 graad hoger!?

Iemand hier ervaring mee?

15. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Heb vanmiddag om 14:20 een afspraak bij de huisarts. Ben benieuwd want maak me toch wel zorgen om verschillende dingen.

Houd jullie op de hoogte!

Ga zo ff naar me mams want die wist nog helemaal niks van dit alles. Heb r net aan de telefoon gehad en ga zo gewoon lekker naar d'r toe. FF alles lekker eruitgooien. Vind t ook spannend straks om naar de dokter te gaan maar heb verschillende 'dingen' waardoor het toch wel nodig is!

Houd jullie op de hoogte schatjes!

X

Kelly

16. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    @ Kellox: :(
    Sterkte meid. Zie dat ik eroverheen heb gelezen dat je naar de dokter gaat. Sterkte meissie.

17. Racebabe

Racebabe Fanatiek lid

16 mrt 2007
    3.491
    0
    0
    administratief mdw
    in Twente
    Sterkte Kellox !

18. laupio

laupio Bekend lid

9 mei 2007