ervaringen hypnobirthing gezocht!!

Discussion in 'De bevalling' started by stiefmam02, Mar 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. stiefmam02

stiefmam02 Actief lid

Jan 24, 2013
    222
    0
    0
    Werk als secretaresse
    Den Haag
    Goedemiddag Dames,

Ik las ergens dat er een cursus hypnobirthing bestaat. Die helpt je focussen op je ademhaling en kan je leren jezelf in een zelfhypnose te brengen waardoor bevallen een stukje gemakkelijker wordt.

Zijn er dames die er ervaring mee hebben? vanaf hoeveel weken begin je met de cursus en hoe lang duurt zo'n cursus? Ook vrouwen die enig idee hebben waar je het beste deze cursus kan volgen??

Het klinkt wel erg leuk en behulpzaam!!

2. stiefmam02

stiefmam02 Actief lid

Jan 24, 2013
    222
    0
    0
    Werk als secretaresse
    Den Haag
    niemand??

3. maantje85

maantje85 Fanatiek lid

Feb 9, 2010
    1,321
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb hier voor mijn bevalling ook naar gezocht, maar het enige wat ik kon vinden was een boek met een cd voor thuis... En ik weet dat je muziek mee kan nemen die je "rustig" maakt...

Veel meer tips kan ik je niet geven sorry het is bij mij uiteindelijk een bevalling geworden met inleiden en een ruggeprik...:x baal er nog steeds van dat ik heb opgegeven...:(

Ik zal even kijken of ik nog kan vinden waar ik dat heb gevonden toen...

Edit; gevonden misschien heb je hier wat aan HypnoBirthing | natuurlijk bevallen | zwangerschap | zwangerschapscursus | samen bevallen | zwangerschapsyoga | pijnloos bevallen

4. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik vind het op zich wel bijzonder dat je heel veel leest over hypnobirthing, en heel veel vrouwen erin geïnteresseerd zijn, ik ook (net als jij), maar dat je inderdaad héél weinig tot geen ervaringen van een 'hypno-bevalling' leest...

5. indy22

indy22 Fanatiek lid

Oct 20, 2012
    1,829
    25
    38
    Heb ook interesse maar geen ervaring..
    Ben benieuwd:)

6. wuppie100

wuppie100 Actief lid

Jul 11, 2008
    454
    0
    0
    Ik heb het boek gelezen voor mijn 1e bevalling. Ik geloof sowieso dat zo rustig mogelijk blijven, niet bang zijn voor de pijn en vertrouwen hebben dat je lijf het zelf kan een enorme steun kan zijn.
    Natuurlijk zijn er altijd vrouwen waarbij complicaties optreden of bij wie het heel lang duurt dan is het misschien anders.

Ik geloof erin omdat ik bij mijn eerste 6 uur durende bevalling pas echt pijn kreeg op het moment dat de verloskundige nog niet was gebeld en ik persweeen kreeg. Daarvoor heb ik de eerste 3 uur zeker nergens last van gehad en zo ongeveer vanaf 3 uur voor de baby geboren werd vond ik de pijn prima te doen.
    Bij de 2e precies hetzelfde, bevallen in 1,5 uur en weer kreeg ik persweeen zonder dat de vk er was... Dan raak ik dus in paniek raak gespannen en vond het laatste stukje vreselijk pijn doen.

Ik zou het boek zeker lezen! Ik ga hem er over een week of wat ook weer even bijpakken om mijn kennis op te frissen ;)

7. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Welk boek heb je gelezen Wuppie?

8. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

Oct 21, 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Op de meeste plaatsen in Nederland kan je een cursus volgen, ik weet er in ieder geval 5 door het land verspreid. In de Randstad zitten er nog wel meer.
    Ik heb zelf het boek (Hypnobirthing - the mongan method, incl. cd) 3 keer gelezen voor mijn eerste bevalling en voor de tweede ga ik hem weer lezen (en oefenen).

De cursus bestaat meestal uit 4 bijeenkomsten, samen met je partner. Meestal volg je hem tussen de 25-35 weken zwangerschap (je hebt ook nog tijd nodig om te oefenen).

Ik heb er zelf heel erg veel aan gehad en héél van van geleerd. Je leert heel rustig te bevallen (het heeft niet echt met hypnose te maken, in de zin van hypnotiseren, je leert jezelf gewoon heel diep ontspannen). Daarbij is een groot verschil met gewone 'methoden' dat je niet actief perst bij hb, maar de geboorteademhaling toepast, d.w.z. dat je je kindje naar buiten ademt. Het grote nadeel van persen is dat je je adem vast zet en daarmee de zuurstof toevoer naar je kind verminderd.

Het boek is alleen in het engels verkrijgbaar. Als je de cursus doet krijg je er veel NL. info bij in een reader.

9. missmad16

missmad16 Nieuw lid

Mar 15, 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste dames,

ik ben 15 dagen geleden bevallen en heb 10 feb. jl. de cursus hypnobirthing van Helianthe gevolgd. Ik was toen rond de 35/36 weken zwanger (eerder kon ik niet door omstandigheden), maar raad aan om de cursus eerder te doen i.v.m. oefenen met 'dagdromen, hypnotiseren, hoe je er ook over denkt'.

Ten eerste en geweldige vrouw bij wie jij je direct thuisvoelt. Zij geeft duidelijk aan dat iedereen anders is en je een eigen invulling aan de cursus mag geven, zodat het bij je past.

De groep was niet te groot en zeer divers betreft de mensen in de groep. Mensen die vol overtuiging naar de cursus gingen en mensen die iets hadden van.... ik zie wel. Super leuk om te zien, hoe de zeer nuchtere mensen, erg enthousiast weer naar huis gingen.
    NIet om op te scheppen, maar het was gewoon zo. De partners voelde zich nuttig, omdat zij nu iets in handen hadden om hun vrouw te kunnen steunen tijdens de bevalling.

De omgeving was prachtig, rustig en relaxt.
    De cursus duurt een dag en is goed ingedeeld. Met voldoende pauzes en eten.
    Je leert praktische dingen die jijzelf en je bevallingspartner kunnen toepassen tijdens voor en tijdens de bevalling.

Je leert te ontspannen en positief te denken. Deze positieve gedachten zorgen voor een positief verloop van de zwangerschap en bevalling. Door te ontspannen en positief te zijn, kunnen je hormonen hun gang gaan en maakt je lichaam zelf pijnstillende hormonen aan (endorfines). Om deze endorfines te stimuleren leer je ook massagetechnieken. Maar gaan zeker ook de bevallingshormonen hun gang, die zorgen voor een vlotte bevalling.

Vanaf het moment dat je ingeschreven staat, wordt er allerlei materiaal beschikbaar gesteld waarmee jij en je bevallingspartner kunnen oefenen met zelfhypnose en meer.
    Het is heerlijk om naar de hypnosesessies te luisteren of zelf samengestelde rustgevende muziek.

Ik had zelf muziek samengesteld en maakte dan gebruik van de geleerde ademhalingstechnieken, die je tevens mag aanpassen aan een manier die prettig voelt voor jou.

Ik had de laatste maanden een moeilijke zwangerschap om medische redenen, met een opname van een week. Hier heb ik al gebruik kunnen maken van hypnobirthing. Dit hielp mij om ontspannen te zijn en vertrouwen te houden. Je bouwt een bijzondere band op met je lichaam en kind. En ook met je partner.

HElianthe is ook nog eens een goede steun voor je. Je mag haar altijd bellen met vragen etc.

Mijn bevalling ging heel snel en door het medisch personeel en het moeten verplaatsen naar een andere kamer, kreeg ik niet de volle gelegenheid om diep weg te dromen, hypnotiseren. Wat ik wel heb ervaren is dat ik, anders dan mijn eerste bevalling, waar ik geen hypnobirthing had gedaan, nu tussen de weeen door in mijn eigen wereld kon zijn, niet bezig was met de volgende wee, maar met de komst van mijn kind, wanneer ik tussen de weeen door 'bij was' maakte ik grapjes, kon ik lachen en rondlopen (draadloos ctg), de bevalling duurde kort, ik geloof zeker dat mijn ontspannen gevoel hieraan heeft bijgedragen. Ik voelde exact in welke fase ik zat en wanneer mijn kindje zou komen.
    HIernaast zou ik 1 maart ingeleid worden. Ik heb echter gebruik kunnen maken van hele goede adviezen en hypnose om te helpen de bevalling natuurlijk te laten starten. Ik heb veel met onze baby gesproken en had steeds de datum 28 feb. in gedachten. Dit heb ik ook in mijn dagboek opgeschreven.
    Geloof het of niet. Mijn vliezen zijn 28 feb. 5.31 spontaan gebroken, 6.10 werd 5cm ontsluiting geconstateerd en 6.29 lag onze dochter Amaya op mijn buik. Om 1.17 begonnen de sterkere weeen, die goed op te vangen waren en waartussen ik met van alles en nog wat bezig kon zijn. Geen knip od scheurtjes zoals mijn eerste bevalling. Maar alles zoals ik had gehoopt en gedroomd.

Nu twee weken na de bevalling, zou ik de bevalling zo over willen doen. Voor mij 100% thanks to Helianthe en haar hypnobirthing cursus. Ik heb het mijn zwangere vriendinnen al aangeraden.

Go for it zou ik zeggen. Het is echt voor iedereen.

10. wuppie100

wuppie100 Actief lid

Jul 11, 2008
    454
    0
    0
    Ik heb ook Hypnobirthin the Mongan method gelezen, geen cursus ofzo gedaan. Ik vonde het erg nuttig om te lezen.

11. Senna82

Senna82 Bekend lid

Jun 25, 2012
    747
    53
    28
    Ik lees mee.
    Heb ons ook opgegeven voor een cursus bij aveta in zwolle.

Share This Page