Net huis gekocht maar nu alweer verkopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 5 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Hallo allemaal!

Wij hebben 3 maanden geleden een huis gekocht en ik baal zo van het huis!
    Het is echt ontzettend gehorig! Laatst hadden we de tv aan en toen bonkte de buurvrouw op de muur :confused: . En naast ons woont een gezin met 4 kinderen. Niks mis mee natuurlijk, maar die lopen nog al hard de trap op. Dit horen wij echt zo goed. Alsof ze bij ons de trap oplopen. Ook hoor ik haar wasmachine draaien hihi. En ik ruik altijd precies wat de buren koken... bloemkool, pannekoeken, frituur... Ik erger mij hier zo erg aan, aangezien wij dit namelijk in ons vorige huis niet hadden.

Ook hebben wij boven gedeeltelijk nog enkel glas. Opzich niks mis mee, alleen onze ramen sluiten niet helemaal goed, dus het tocht heel erg.

Sorry mensen, voor dit geklaag, maar moest het even van mij afschrijven!
    Als we dit geweten hadden, dan hadden we het nooit gekocht natuurlijk!
    Jammer dat je een koophuis eerst niet even 2 maanden mag uitproberen:D

Nou heb ik het met mijn vriend erover gehad en ik zou opzich hierna wel weer willen huren. Je hebt bijvoorbeeld hele mooie huurwoningen. Twee onder 1 kap met garage (we hebben nu een tussenwoning). Wij zouden op dit moment nooit een twee onder 1 kap met garage kunnen kopen, maar als we huren kunnen we het wel krijgen.

Wat vinden jullie ervan?

Huren of kopen?

Liefs Tumtummetje

2. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Ik neem niet aan dat jullie na drie maanden de kosten koper er weer uithebben? Dan hou je dus vooral een dikke restschuld over...

3. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik snap niet dat je hier niet naar gevraagd hebt.. Dit zijn toch de eerste dingen waar je oplet als je een huis koopt?
    Wij hebben ooit ook eens voor zo'n keus gestaan.. prachtig mooi huis maar erg gehorig..
    Je kan het extra isoleren alleen kost je dat aardig centimeters in woonruimte..

Wij hebben het toen niet gedaan.. Om de ergernissen die jij nu beschrijft te voorkomen..

4. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ja, dat weet ik. Maar het is ook niet de bedoeling dat we gelijk weer weg gaan. Als we ons zouden inschrijven voor de huurwoningen staan we zoiezo 2 jaar op de wachtlijst.
    En nog een voordeel is dat we het huis voor een goede prijs gekocht hebben. Het is getaxeerd op 165000, maar we hebben het gekocht voor 151000. De mensen hadden al een ander huis gekocht en moesten er snel vanaf!

5. Kitty

Kitty Actief lid

10 nov 2005
    442
    0
    0
    Opvoeder-begeleidster
    Willebroek
    Ik ben niet zo voor huren. je spijt je geld gewoon weg. Bij een koophuis is het eerst wel van de bank maar het wordt zowieso het jouwe en dat is er net zo goeed aan. bij ons was er nog bijkomend dat het huren naar onze smaak al zo duur was als kopen. En dus hebben we daar voor gekozen ondanks we maar 9maanden samen waren.

Als je in België verkoopt binnen de drie jaar dan betaal je er een soort van fikse boete op. Ik weet niet hoe dit in nederland zit.

Je kan me ijdel noemen, maar geef mij maar een bad en douche waar nog nooit eerder iemand vreemd heeft ingezeten ;)

Kitty

6. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    We hebben het ook zeker wel gevraagd hoor! De vrouw was toen gewoon thuis en die zei dat het helemaal niet gehorig was! Ze hoorden de buren nooit! En haar man had alles extra goed geisoleerd.... Tjah.. dus toen wij in het huis waren, 3x zijn wij er geweest waren de buren niet thuis en de kinderen waren naar school. Toen hebben wij uiteraard niks gehoord!

7. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Je moet misschien straks de woning voor nog minder geld wegdoen als het bekent is dat de huizen gehorig zijn. Niemand wil dan die woning hebben..

8. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    kan het misschien altijd proberen te verkopen of niet? weet niet precies nee heb je.. ja kan je krijgen van andere mensen toch? weet niet precies hoe dat zit maar toch :$

9. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    ach ja, ik weet het ook niet... verder is het wel een heel mooi huis, maar ik ben gewoon niet gewend aan een gehorig huis. Ik denk dat het slim is als we hier nog een paar jaartjes blijven. Maar volgens mij geldt het in Nederland niet dat je hier minimaal 3 jaar moet blijven wonen zoals in Belgie.

10. Ddees70

Ddees70 Fanatiek lid

14 okt 2007
    1.247
    0
    36
    Noord-Holland
    ik geloof dat er aan een nieuw bouw huis wel regels verbonden zijn

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Er voor zorgen dat de ramen beter sluiten is niet zo'n probleem toch?

Als ze jou echt verteld heeft dat het niet gehorig is en het blijkt dat wel te zijn, dat mag toch niet zomaar? Het is dan alleen wel haar woord tegen het jouwe....

12. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    volgens mij heb je hier alleen een soort van boete als je binnen 7 maand weer doorverkoopt.
    maar voor de volgende keer weet je het dus meis, geen huizen kijken onder schooltijd ;)

13. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Hihi, nee inderdaad geen huizen meer kijken onder schooltijd! We wisten alleen eerst niet dat ze kinderen hadden... ach ja, ik denk dan maar zo, hier hebben we weer van geleerd! Nooit meer oudbouw voor mij, maar ons volgende huis wordt zeker weten nieuwbouw!

14. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Nieuwbouw kan ook gehorig zijn hoor.

Wij wonen ook in een redelijk gehorig huis, niet zo erg als jij omschrijft hoor.

Maar je raakt wel aan het geluid gewend. Het is er dan nog wel maar niet meer zo aanwezig voor je.

Het laten isoleren heeft niet altijd nut hoor. Wij hebben ene paar duizend euro uitgeteld voor de muren maar de plafonds lopen in elkaar door (tussenwoning) dus je kan isoleren wat je wil je blijft dan toch contactgeluiden houden.

15. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    in belgie moet je echt niet 3 jaar in het huis blijven wonen hoor zou erg vervelend zijn als je de vastgoed in zou willen gaan.
    mag er gewoon uit wanneer je wil als je gekocht hebt huren is natuurlijk wat anders.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    ik zou niet gaan huren persoonlijk, vind het weggegooid geld.

En ja, als je nu verhuist zit je idd in de schulden, want dan heb je de kosten koper er toch lang niet uit>

17. LastminuteMama

LastminuteMama Bekend lid

20 jun 2007
    632
    0
    0
    In Nederland krijg je in principe geen boete bij onmiddelijke verkoop, er is zelfs een voordeel: als je een huis binnen 6 maanden weer verkoopt kan je de overdrachtsbelasting (6% van de koopsom) terugvorderen -> zie uitleg hieronder...
    Op sommige nieuwbouwprojecten kan een antispeculatiebeding zitten waarbij je een deel van de gerealiseerde winst moet terugbetalen maar die komen maar sporadisch voor.

Kopen is op lange termijn altijd voordeliger dan huren. Kijk niet alleen naar het maandelijkse nettebedrag maar vooral ook naar de waardevermeerdering die met de jaren komt.

Bij doorverkoop binnen 6 maanden vindt geen teruggave van overdrachtsbelasting plaats, maar is de tweede verkrijging vrijgesteld van overdrachtsbelasting (voor dat gedeelte van de koopprijs waar de eerste keer over geheven is). Dit is een belangrijk verschil. Wilt u namelijk als eerste verkrijger niet met de overdrachtsbelasting blijven zitten, dan zult u moeten afspreken met de tweede koper dat hij het voordeel van de vrijstelling aan u vergoedt. Doet u dit niet, dan is het voordeel voor de tweede koper.

18. Ik zou er blijven en bekijken wat je eraan kan doen. Misschien kan de ramen boven laten vervangen en extra isoleren? Ik weet niet of dat financieel haalbaar is, maar als ik lees dat je bij verkopen ook geld gaat verliezen, misschien wel de moeite waard.

Veel sterkte en succes!

19. miekje80

miekje80 Bekend lid

27 apr 2007
    798
    0
    16
    Overijssel
    Ik zou proberen deze woning te isoleren. Daarnaast willen tochtstrips nog weleens helpen tegen tocht vanuit ramen.
    Het is wel verstandig om er een aantal jaren te blijven wonen i.v.m. een evt. schuld, maar wil jij je de komende jaren blijven ergeren en niet thuis voelen?
    Ik zou zelf proberen de problemen te verhelpen.
    In Nederland krijg je geen boete als je een bestaande woning direct doorverkoopt. Het enige wat jij er vaak zelf aan overhoudt is een rest schuld. Met nieuwbouw woningen is dat anders, maar dat ligt dan ook weer aan de gemeente. Wij wonen in een nieuwbouw woning die wij de eerste 5 jaar niet mogen verkopen zonder een boete aan de gemeente te betalen. Zo zijn deze woningen niet aantrekkelijk voor huisjesmelkers. Meestal zijn deze regels aan strikte voorwaarden gebonden en met hoge uitzondering zal de gemeente je geen boete opleggen wanneer de woning binnen de door hen gestelde termijn zal worden verkocht.
    Succes

20. Cindy1975

Cindy1975 Bekend lid

8 okt 2006
    551
    0
    0
    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgens mij is het mogelijk dat als je het huis binnen 6 maanden verkoopt dat de kosten koper ten gunste komen aan de verkopende partij. Weet het niet precies maar de moeite waard om uit te zoeken.

Deel Deze Pagina