net iemand op kraamvisite gehad met een koortslip. .:(

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door me1989, 13 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Pfff echt niet leuk! Onze kleine is ruim 5 weken en we hadden net kraamvisite, ze heeft de hele tijd mijn zoontje op schoot gehad. Toen ze weg ging zei ze: ik ga je niet zoenen, want ik heb een koortslip:$ Ik kan nu toch niks meer doen behalve mijn zoontje in de gaten houden? Als hij besmet is, wanneer krijgt hij dan symptomen en waar moet ik op letten.. ik snap echt niet dat je met een koortslip op kraamvisite gaat en ik zag het zelf eerlijk gezegd pas toen ze het zei. Is de kans op besmetting groot?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zolang ze je zoontje alleen maar op schoot heeft gehad is er niet veel aan de hand. Ik zou wel even navragen of het beginnende koortslip is, dus nog "droog" of dat ze al last had van "vocht". Het vocht is nl het meest besmettelijke van een koortslip.

Wel zou ik haar duidelijk aangeven dat ze in het vervolg beter moet opletten en dan liever niet op kraamvisite te gaan dan wel de koortslip goed af te dekken met bijv zo'n compeedblaasjespatch

3. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Pfff lekker dan!

Heb je het niet gevraagd, waarom ze dit niet aangegeven heeft of was je te verbaast om te reageren?

Succes, hopelijk is er niets aan de hand.

4. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Nou ze zei het toen ze weg ging tegen mijn vriend en ik zat met de kleine op de bank. Heb er dus niet op gereageerd en het was toch achteraf geweest. Kan er niet helaas niks meer aan doen maak me alleen ontzettend zorgen, want ze hadden haar handen ook niet gewassen ofzo. En wel het speentje van mijn zoon aangeraakt. Na Hoe veel dagen wordt het qua symptomen zichtbaar?

5. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Snap dat je je zorgen maakt, anders misschien voor de zekerheid even de HAP bellen voor info? Niet zo slim en netjes dat ze dat niet vantevoren aan heeft gegeven zeg, zou ik ook absoluut niet blij mee zijn. Helaas nu te laat maar ik zou er zeker nog even iets over zeggen als je haar spreekt! Ik dacht dat het toch wel algemeen bekend was dat je dan beter niet op kraamvisite kan gaan.

Overigens denk ik uit je verhaal op te maken dat het een beginnende koortslip was anders had je het denk ik zelf ook wel gezien?

6. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Nou misschien super naïef, maar ik dacht dat ze een bloedlip had. Geen blaasjes ofzo zag ik. En ik ging er vanuit dat ze het anders wel even had gezegd. Nu achteraf pas dan bij de deur.

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik zelf heb erg veel last van koortslippen. En ja ook in de kraamweek kreeg ik dus een dikke vette koortslip. Echter kon ik natuurlijk niet mijn zoontje niet aanraken. Wat belangrijk is is dat het besmettelijk is zolang het een blaasje is. Zodra het een korst is is de besmetting weg. Ik deed zelf een mondkapje op met voeden en heel veel mijn handen was en desinfecteren.

Maar dat deed ik allemaal natuurlijk uit voorzorg. Niet alleen omdat het mogelijk gevaarlijk is maar ook omdat ik weet hoe vervelend het is.

De kans op besmetting als ze hem niet heeft gezoend is niet heel groot. Maar ik snap best dat je geschrokken bent en ik vind het heel slecht dat ze het niet heeft gezegd. Ik geef het zelf altijd aan en zeg meestal dat ik later kom (al ben ik bij mijn beste vriendin toen wel geweest en heb ik haar dochter gewoon niet vast gehouden. Gewoon het zekere voor het onzeker)

Al met al: ik denk dat de kans echt heel klein is want ook ik heb heus mijn zoontje in de heat of the moment wel eens opgepakt zonder mijn handen te wassen of tegen mijn wang geknuffeld terwijl ik nog een koortslip had omdat ik het vergat. Maar hier ook nog niets te zien.

Ik zou het wel even in de gaten houden. Dit zijn de mogelijke symptomen bij een baby:

Blaasjes op of om de mond
    Pijn in de mond
    Koorts
    Slecht drinken
    Sufheid
    Gezwollen lymfeklieren
    Zere keel

Dan zeker even de huisarts contacten. Maar het schijnt dat je voldoende antistoffen meegeeft dus dat ze het niet snel krijgen. Maar toch.

8. MariSam

MariSam Actief lid

13 nov 2014
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hopelijk is je kindje niet besmet!

Ik zou het haar wel nog even zeggen,,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het gevaar hiervan ook niet wist, voor ik het een keer op dit forum tegen kwam!
    Ben gelukkig nooit met een koortslip op kraamvisite gegaan maar had het anders zeker prettig gevonden als iemand me het gewoon verteld had. Zou me vreselijk voelen als een kindje ziek geworden zou zijn door mij.

9. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Bedankt voor de informatie, weet je ook de incubatietijd bij een baby? Blaasjes zag ik niet, het leek op een gescheurde lip. Heb ik zelf ook wel eens als ik droge lippen heb.. maar omdat ik het niet wist heb ik niet goed gekeken natuurlijk. Heb haar ook gezegd dat het gevaarlijk kan zijn inmiddels..

10. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Incubatietijd is meestal 2 tot 10 dagen geloof ik maar dat is voor volwassene ik zou niet durven zeggen dat dit voor babies ook zo is.

Oh ja dat speentje dat ze heeft vastgehouden zou ik wel even uitkoken. Maar dat doe je waarschijnlijk sowieso al :)

11. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Incubatietijd is tot 12 dagen, maar mijn kraamverzorgster zei dat baby's snel klachten krijgen als ze besmet worden.
    Dit was een van mijn grootste angsten tijdens de kraamtijd en kreeg zelf op dag 4 koortsuitslag. Ik heb twee weken gevoed met een mondkapje en 100x per dag mijn handen gewassen pfff ;). Bezoek zat ik daarna continue te scannen of ze mss een koortslip hadden. Beetje doorgeslagen:(, maar ik snap je zorg dus heel goed. Besmetting komt vooral door het geven van kusjes of met ongewassen handen aan de neus of de mond zitten, maar vaak heeft een baby antistoffen hoor en de kans op een nare gevolgen is, geloof ik, 1 op 100.000.

12. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Nog een aanvulling op de symptomen die vrolijkheid noemt...een te lage temperatuur kan ook een teken zijn en de blaasjes worden snel honingkleurige korstjes die bij baby's op hun hele gezicht kunnen zitten, maar meestal bij de neus, mond of ogen.

13. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ja maar ze heeft dus met ongewassen handen aan hem gezeten, dus dat is mijn angst. Misschien ben ik ook wel overdreven bezorgd hoor.

14. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Is helemaal niet raar dat je bezorgd bent hoor! Dat zou iedere moeder zijn denk ik. Goed in de gaten houden en mocht het je niet lekker zitten of je denkt symptomen te herkennen direct de HA bellen. Meer kun je nu niet doen lijkt mij, wel goed dat je het tegen haar gezegd hebt. Zo kan ze er in de toekomst in ieder geval rekening mee houden!

15. Summer sun

Summer sun Bekend lid

14 dec 2013
    570
    1
    0
    Ik zou het wel even in de gaten houden. En het ook nog tegen diegene met de koortslip zeggen dat het risico's voor je pasgeboren kindje met zich mee kan brengen. Misschien dat ze zich er niet van bewust was.

16. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    ik snap je angst, maar ik denk dat het pas gevaarlijk is als ze echt aan de slijmvliezen van de kleine heeft gezeten en daarvoor aan haar mond heeft gezeten. De kans is heel klein, maar ik zou ook bezorgd zijn hoor!! Geloof dat het de eerste vier weken het gevaarlijkst is...

17. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Hij heeft nu toch een klein plekje naast zijn mond die ik niet vertrouw:( moet een foto naar mijn huisarts mailen.

18. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Had ze hem ook gekust of iets?

Ml heeft in het begin 3x een koortslip gehad maar zolang hij goed z'n handen zou wassen en haar geen kusjes zou geven was er niks aan de hand zeiden ze en idd er is nooit wat aan de hand geweest

19. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    En wat zei de huisarts?

20. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Onvoorstelbaar dat ze dat niet eerder heeft gezegd! Maar misschien wist ze ook niet dat het voor baby's gevaarlijk kan zijn? Mijn vader had ook een koortslip toen hij naar mn nichtje wilde, toen ik hem erop wees wist hij dat ook niet. Dus ik zou haar zeker nog wel even bellen! Al is het alleen maar om te waarschuwen en erop te attenderen. Hopelijk is da plekje naast zijn mond niks zorgwekkends.. Sterkte!

Deel Deze Pagina