Veel spugen zo'n twee uur na de voeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Miez, 11 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Hoi meiden,

Mijn zoontje is nu bijna 5 weken. Sinds hij 2,5 week is spuugt hij erg veel. Na elke voeding spuugt hij. Soms al als ik hem een boer wil laten doen, maar vaak pas na een uur of 2 uur, als hij dus ligt te slapen.
    Hij wordt dan wakker (waarschiujhnlijk omdat het onder zijn hoofd nat en koud is?). Ik heb hem dus altijd een slabbetje om.

De huisarts vermoedt dat het reflux is en heeft zantac voorgeschreven. Heeft iemand hier ervaring mee of het helpt? En na hoeveel tijd werd het spugen minder? Ik lees namelijk overal dat met een week of 6 het spugen wat minder wordt, maar tot nu toe lijkt het alleen maar erger te worden.

En wat ik ook zo vreemd vindt: na 2 uur is de voeding toch al verteerd? Hoe kan hij dan nog zoveel spugen?

Nou alvast bedankt!

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Milan heeft ook reflux, en hij spuugde (voordat we met bijvoeden zijn begonnen) ook echt de hele dag door, ook nog een paar uur na een voeding dus. De kinderarts heeft toen ook zantac voorgeschreven bij ons. Maar dat helpt verder niet tegen het spugen, dat is eigenlijk alleen om de zure smaak die ontstaat door de melk die weer naar boven komt, te neutraliseren. De pijn (als die er is) wordt daardoor minder, bij ons begon het na een dag of 3 à 4 te werken. Maar naast die zantac gebruikten wij (ook op aanraden van de kinderarts) ook nog nutriton (johannesbroodpitmeel), dat is wel tegen het spugen. Normaal gesproken doe je dat door de melk heen, om het in te dikken, zodat het minder makkelijk naar boven komt. Maar dat kan met bv natuurlijk niet (of je moet alles gaan kolven). Dus wij gaven voor én na elke voeding een papje van 1 schepje nutriton + een beetje afgekolfde melk of water. Het is even een gedoe, omdat je dat met een lepeltje ofzo naar binnen moet zien te krijgen, maar dat werkt wel heel goed tegen het spugen.

3. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Dankjewel voor je reactie. Zijn er nog meer die positieve ervaringen hebben met johannesbroodpitmeel? Anders ga ik dat maar eens proberen.

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hier ook een spugend kind gehad (ook met borstvoeding, al geef ik nu de fles) en sinds ik friso comfort ben gaan geven, is het vrijwel helemaal over! Terwijl het er voorheen in grote golven uitkwam (maar dat had ook deels te maken met overeten). Dus ja, goede ervaring mee :)

Deel Deze Pagina