Waar je misschien ook rekening mee moet houden is de hoogte. Dit staat er op de site van mijn vk: Of je in de zwangerschap veilig op wintersport kan gaan, hangt af van de hoogte van het wintersportgebied, je vaardigheden als skiër en de duur van de zwangerschap. In hooggebergte bevat de lucht minder zuurstof dan in het laagland. Mensen die hoog in de bergen wonen zijn hieraan gewend; vakantiegangers niet. Hierdoor kan benauwdheid ontstaan, door tekort aan zuurstof in het bloed (ook kunnen flinke bloedneuzen optreden). Als je daarbij flink gaat skiën, verbruik je extra zuurstof, wat het tekort nog groter maakt. Voor zwangere vrouwen is dat ongunstig, want ze moeten niet alleen zichzelf, maar ook het ongeboren kind van zuurstof voorzien. Daarom kan je beter niet op vakantie gaan naar een gebied dat hoger dan 2150 meter ligt.
Ik zou niet gaan skieen, ook al kun je zelf nog zo goed skieen, er hoeft maar een gek naar beneden te komen en je onderuit te vegen, als er dan iets gebeurt met de baby zul je het je nooit vergeven.
Gewoon lekker gaan. Als je rustig aan doet, ook ivm de zuurstof kan het allemaal heel goed. Ik was 12 weken zwanger en heb toen ook nog op de skies gestaan.
De meeste hotels en dergelijke liggen lager dus je bent dan niet 24/7 op de grootste hoogte. Maar meestal is een weekje vakantie echt geen probleem hoor. Hoe dan ook, mijn verloskundige zei toentertijd: veel plezierrrr!!!!
Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap heerlijk geskied toen ik 13 weken zwanger was en ik ben geen echt ervaren skier. Prima te doen. Gewoon doen, zou ik zeggen. Veel plezier.