utrogestan oraal innemen? iemand ervaring?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door vasca, 22 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hallo allemaal,

ik gebruik sinds enkele maanden utrogestan in mijn natuurlijke cyclus ivm korte LF en laag progesteron. Deze maand twijfel ik een beetje of mijn eisprong al geweest is (al denk ik hem zaterdagnacht wel gevoeld te hebben, maar heb daar nog niet zo veel ervaring mee). Ik wil eigenlijk al wel met de utro beginnen (dokter heeft gezegd dat het niet erg is als je evt iets voor je eisprong begint, zal t niet tegen houden), maar we willen ook vanavond nog even klussen voor "je weet maar nooit".
    Maar klussen en utro vaginaal gebruiken gaat niet zo goed samen (vind vascaman ook niet fijn ivm hormonen). Nu dacht ik dat ik de utro misschien wel oraal vast kan gaan gebruiken. Ik weet dat dat kan (staat in de bijsluiter), maar heb ook gehoord dat het dan minder goed werkt en je meer bijwerkingen hebt. Dus ik vroeg me af of iemand wel eens een dosis (of meerdere keren) van 2 bollen oraal heeft ingenomen...
    had je toen veel bijwerkingen?Welke? Mag je 2 bollen wel oraal innemen?

alle tips/ info is welkom!

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou dus niet het advies van je arts opvolgen. Utro kan wel zeer degelijk je ei tegenhouden. Bovendien veranderd progesteron je complete hormoonhuishouding waardoor je slijm ook ondoordringbaar wordt. Ik zou dus zeer zeker je eisprong afwachten en de volgende dag pas starten met de utro.

En je kunt het wel oraal innemen, alleen is dat niet echt handig qua bijwerkingen. Als je twijfelt of je ei al geweest is, is het handig om ff dat te laten checken door je arts.

3. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    hi maartje,

dank je voor je snelle reactie! Ik twijfel inderdaad een beetje of mijn ei al is geweest, dwz weet het niet 100 % maar denk 80% zeker... Ik had zaterdag echt een knalpositieve ovutest (vrijdag avond bijna positieve test), en denk dat ik het zaterdagavond heb gevoeld. Ovu testen zijn nu (zondag al) weer spierwit. Maar mijn temperatuur is nog niet gestegen. Ik weet van de slt cyclus inmiddels dat mijn temp zws soms te laat stijgt , dus niet direct een dag na mijn eisprong (wat wel kan kloppen met mijn lage progesteron). Helaas stijgt hij soms dus ook wel meteen erna (3 maanden geleden, direct na positieve ovutest iig). Aangezien mijn temperatuur nog niet gestegen is, zou ik voor de zekerheid nog willen klussen, al denk ik dus niet dat het echt nog nodig is.
    Helaas gaat even aan mijn arts vragen of ze ernaar kijken niet. Wij zitten nu in de periode dat we het zelf nog weer (met utro) moeten proberen. Dat komt omdat de normen voor het zaad veranderd zijn en vascaman nu nèt wel genoeg zaad heeft (13 miljoen na bewerking) en we dus nu in de categorie "onbegrepen" vallen. Zelf vind ik het dus niet zo onbegrepen, gezien het feit dat hij wel verminderd vruchtbaar is en mijn progesteron ook niet goed is (en daarmee LF ook weer op het randje). Wil ik dus een echo krijgen, moet ik eerst telefonisch consult met mijn arts krijgen, wat dagen kan duren, dan haar overtuigen en dan echo en dan is mijn ei echt al weer bejaard :D

Mijn twijfel is dus dat ik denk dat mijn ei zaterdag was, maar het zekere voor het onzekere wil nemen. Maar ik wil ook niet te laat starten met de utro, want blijkbaar maak ik juist in die 1e periode te weinig aan (denk ik, ivm trage temperatuurstijging). Snap je?

4. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hee meissie,

Bah, wat vervelend dat je hier weer in de stress over moet zitten :(. Ik denk eigenlijk dat je je eitje wel hebt gehad gezien je mooie ovutest (en dat je iets dacht te voelen), maar dat je temp weer wat later stijgt zoals je zelf ook al zei. En het is echt niet raar hoor dat ie de ene keer snel en de andere keer langzamer stijgt. Niet elke cyclus is hetzelfde en het hoeft echt geen slecht ei te beteken. Het kan ook dat je juist meer oestrogeen dan "normaal" in je lijf had (oestrogeen onderdrukt je temp) en dat het even duurt voor die uit te lijf is.

Verder sluit ik me wel bij Maartje aan, ik denk eigenlijk toch ook dat utro je ei wel tegen kan houden, ondanks wat je arts zegt. Misschien houdt de utro je ei niet tegen wanneer je het neemt ten tijde van de LH piek, omdat het process dan al in werking is gezet of e.d., maar onder andere omstandigheden zou ik het risico toch ook niet durven nemen. Ook kan het ECHT geen kwaad om pas vanaf 3dpo utro te nemen, sommige artsen adviseren dit juist (vanuit het principe dat je dan zeker weet dat je eitje is geweest). Dus als je nog 1 of 2 daagjes wacht moet dit geen probleem zijn.

Ik heb trouwens zelf geen ervaring met de utro oraal nemen, maar ik heb wel eens gelezen dat je er een beetje misselijk van kan worden. Nanaman wilde overigens ook nooit klussen wanneer ik de utro had gebruikt (helemaal niet nadat ik een keer in geur en kleur had verteld hoe ranzig de helft er altijd weer uitkomt ;); niet mn allerslimste zet...)

Veel succes deze maand! I'll keep my fingers X-ed for u!!

5. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    hi lieve nana,

bedankt dat je ook nog ff reageert! alles goed?
    Ik denk dat we vanavond meteen uit werk maar even gaan klussen en dat ik daarna gewoon de utro ga doen. Ik denk inderdaad steeds meer dat mijn ei gewoon geweest is.
    Maar zoals je weet kan ik overal over stressen, dus ook nu weer. Baal ook gewoon ervan dat het allemaal nog niet lukt. Vast een heel ongebruikelijk gevoel voor een mmm-meisje ;)

Ik zou ook de utro niet nemen als het nog even duurt voor mijn eisprong er is hoor. Denk dat er nl ook wel iets in zit, wil mijn hormonen ook niet te veel door elkaar gooien. Maar stel mezelf ook gerust met het idee dat als ie net gaat springen, ik het er misschien niet meer mee tegen zal houden.

groetjes!

Deel Deze Pagina