Geboorte zusje en verandering opvang...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 11 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik weet niet zo goed waar ik de vraag kwijt moet, dus als ie verkeerd staat dan hoor ik het wel!
    Binnenkort krijgt onze zoon een zusje erbij. Om hem zn gewone ritme te laten behouden wilde ik hem naar het KDv blijven laten gaan. Tzt zou hij naar een gastouder gaan ivm veranderingen in mn werksituatie waardoor een KDV geen optie meer is. Dit zou ik nog tijdens mijn verlof langzaam opbouwen zodat ie langzaam kan wennen.
    Nu door financiële omstandigheden zijn we genoodzaakt eerder naar de gastouder te gaan, waardoor die verandering praktisch samen gaat vallen met de geboorte van zn zusje. Is dit niet te veel voor hem in 1 keer?
    Ook komen die wendagen mij niet zo heel fijn uit. Het had me juist lekker geleken om hem 3 dagen naar de opvang te kunnen brengen zodat ik me ook 3 dagen volledig kan richten op onze dochter om haar te kunnen leren kennen zonder dat de aandacht wordt opgeëist door een veeleisende peuter ;)
    Moet ik hem dan misschien langer op het KDV laten om de overgang naar de nieuwe situaties soepeler te laten verlopen, ondanks dat het ons heel veel extra geld gaat kosten?

Hoe is jullie ervaring met verandering opvang? Had jullie kind er veel moeite mee? Hebben jullie je oudste kind gewoon weggebracht na de bevalling van de jongste?
    Waren jullie in staat om tijdens de eerste dagen/ weken na de bevalling het halen en brengen van en naar KDV/ gastouder in te passen in het drinkschema/ slaapschema van de jongste?
    De oudste is trouwens dan 2,5 jaar.

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Zelf ben ik ervoor om zoveel mogelijk stabiel te houden. Toen onze 3e 1jr en 8mnd was werd haar zusje geboren. Ze zou in diezelfde tijd ook naar de peutergroep gaan. Ik heb toen van tevoren aangegeven dat ik dat niet wilde. een zusje erbij zou al nieuw genoeg zijn.
    Ik was zelf de eerste 2 weken absoluut niet in staat om zelf te halen en te brengen ivm veel bloedverlies. Maar daarna wel.

Per wanneer zou hij dan naar de gastouder gaan? En ik neem aan dat je kdv ook een opzegtermijn hebt. Heb je daar ook aan gedacht?

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Eigenlijk denk ik er net zo over als jij qua stabiliteit. Maar door omstandigheden wordt de afweging wel zwaar gemaakt.
    We hebben idd een opzegtermijn, officieel, maar door een plotselinge nadelige contractwijziging zouden we daar vanaf mogen wijken verwacht ik.
    En eventuele wendagen bij de gastouder ( bijv een halve dag) zouden dan qua halen. brengen op mij neerkomen wat al niet handig is, vlak na de bevalling....
    Pfff, nee als ik het zo opsom denk ik dat we liever wat meer gaan betalen voor wat extra KDV dagen en hem later naar de gastouder moeten brengen...

4. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Onze dochter heeft best heftig gereageerd op de geboorte van haar broertje. Voor haar was het kdv ook echt een plek waar ze even 'tot rust' kon komen. We merkten echt dat ze daar behoefte aan had, de veranderingen thuis waren natuurlijk best groot. Ik denk dat een verandering van opvang in die periode rampzalig zou zijn, alles wat ze gewend zijn, verdwijnt dan. Twee heel ingrijpende dingen. Ik zou er dus voor kiezen om het kdv langer door te laten lopen.
    Het echte wennen aan haar broertje heeft zo'n twee weken geduurd, maar pas na een maand of 1,5 was ze echt weer haarzelf. Misschien dat niet alle kindjes er zo op reageren, dat weet ik natuurlijk niet.
    Wat halen/brengen betreft: ik geef flesvoeding en heb dus elke keer 3 uur de tijd tussen voedingen om haar op te halen, gaat prima!

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedankt voor je reactie! Hier was ik idd erg benieuwd naar. Onze zoon is aardig temperamentvol en ik verwacht eerder dat hij ook meer moeite heeft met veranderingen dan dat het hem "helemaal niks doet". Ook zo lastig inschatten welk opzegtermijn we moeten aanhouden ( er vanuitgaande dat we dat zelf mogen beslissen), want de bevalling kan ook een marge van een paar weken hebben... Misschien dan toch per 1 oktober aanhouden, dan zitten we sowieso safe.
    En hebben jullie ook bewust wat tijd als gezin gespendeerd? Of juist extra naar bijv opa en oma zodat hij / zij ook wat persoonlijke qualitytime kreeg??

6. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter is ook erg temperamentvol en die weken na de bevalling waren echt heftig. Ze vroeg heel veel negatieve aandacht, maar gelukkig heeft ze haar broertje wel meteen geaccepteerd was ze heel lief voor hem. Het leek wel of ze boos op ons was.
    De creche heb ik toen door laten lopen (2 dagen per week), dan konden wij even uitpuffen. En voor haar natuurlijk vertrouwd. Ze ging ook wat extra naar opa en oma maar dat probeerden we toch te beperken. Af en toe sliep ze er een nachtje, maar niet teveel. Ik wilde niet dat ze het gevoel kreeg dat we haar er niet bij wilden hebben. Maar ze liep door het huis als een soort luchtalarm, dus dat was erg vermoeiend... Ik ging wel regelmatig met haar alleen wat leuks doen. Ik was gelukkig binnen 4 dagen weer op de been, dus kon toen met dr naar de kinderboerderij enz.
    Hier heeft het extreme dus 2 weken geduurd en sinds een maand is ze weer zichzelf. Ik denk dat oktober dus wel een goede tijd is, eerder zou ik niet doen. Het is echt heftig voor die kleintjes.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb het idee dat het er hier precies zo aan toe zal gaan... ik ben er best wel bang voor. Ik hoop dat ik het kan opbrengen om het niet te vaak bij opa en oma onder te brengen want ik vind het natuurlijk ook heel belangrijk dat hij zsm went aan zn kleine zusje en niet het idee krijgt dat hij tot last is. Veel betrekken bij de zorg etc zijn allemaal van die tips die ik al heb gehoord en die ik zeker ga proberen! Al boeit hem dat verzorgende ( nog) helemaal niet zo. Met poppen spelen en in bad doen etc daar moet ie niks van hebben.
    Hier gaat ie 3 dagen naar de creche dus dat is denk ik wel lekker voor zowel hem als ons. Ik ga proberen tot oktober hem daar nog heen te laten gaan, dan valt de geboorte en de verandering van opvang in ieder geval niet geheel gelijktijdig!

8. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @druif78: ik denk dat dat de juiste beslissing is. Ik herken heel erg wat debster zegt. Hier ook een temperamentvolle peuter en het is momenteel echt even aanpoten met hem. Ik hoop dan ook heel erg dat het allerergste ook maar 2 weken duurt.
    Wij laten de oudste nu ook gewoon zijn 2 dagen naar het Kdv gaan en ik denk dat hem dat idd goed doet. Bovendien is het voor ons (mijn vriend heeft vakantie) fijn om dan idd in volle rust de baby te leren kennen.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, ik ga het zeker proberen om hem tot 1 oktober te laten, ik word door jullie reacties steeds meer bevestigt!
    Is je zoontje erg driftig/ aan het uit proberen etc? Ik vind het allemaal erg spannend hoe dat straks zal gaan. Ik heb een boekje gekocht om hem voor te bereiden maar de tekst vindt ie helemaal niet interessant. Zn babypop ook niet... dus zeer weinig interesse van zijn kant. Ik weet het ook niet hoe ik hem nu nog kan voor bereiden en kan enthousiasmeren!?
    Die KDv dagen zullen hem dan iig wat rust geven en aandacht...

10. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

de oudste gaat 3 dagen naar het kdv. toen zijn zusje geboren werd ook nog steeds. het halen en brengen deed mijn vriend of mijn schoonmoeder. Nu gaat zijn zusje er ook heen op dezelfde dagen. het was wel goed om op die dagen de kleine meid beter te leren kennen hoor. tenminste....het heeft ons goed gedaan.

11. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Druif78: hier gaat het met ups en downs. Hij vraagt vooral veel negatieve aandacht van ons (gaat met zijn handen eten, met de deur slaan als je net drie keer hebt gezegd dat hij dat niet moet doen, dat soort dingen), maar de eerste dagen was hij juist heel erg lief. Bij hem uit het zich ook in slaapgedrag. Tussen de middag is het eerst huilen en dan maar een uurtje slapen (dat was 1,5/2 uur), en 's ochtends wordt hij vaak om 5 uur / half zes wakker. Vooral dat is doodvermoeiend. En misschien dat hij daardoor ook juist vervelender wordt.
    En hij heeft ook al een paar 'onverklaarbare' huilbuien gehad. Dan was hij een half uur aan het huilen: 'mijn mama, mijn papa'. Heel zielig.

Wij doen er ook echt alles aan: hij krijgt heel veel aandacht. Mijn vriend heeft dus vakantie en is de hele dag met hem in de weer. Hij mag de baby steeds op schoot, en helpen met van alles. En hij heeft een fiets van de baby gekregen.
    Maar het is natuurlijk een enorme verandering. En dat merk je aan hem. Bovendien ben ik de hele tijd met de baby bezig (ik geef bv) en probeer ik me een beetje rustig te houden, omdat mijn hechtingen niet goed helen. Dus dat is natuurlijk gewoon raar. Ik ben er wel, en ik lees soms een boekje met hem, maar ergens ben ik er ook niet. Ik probeer hem echt aandacht te geven, maar het stoeien enzo, dat kan nu even niet.

Voor de baby is hij trouwens wel heel erg lief. Dus dat is het probleem niet. Ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.

Heb je in de kraamweken wel hulp van je man of vriend? Ik denk dat dat wel erg handig is namelijk. Want alleen/veel aandacht van de kraamhulp is natuurlijk ook raar.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Heftig zeg! Maar goed om te lezen. Ik probeer hem nu al veel te vertellen. Dat babys nog niet kunnen praten en veel huilen ( dat vindt hij wel heel grappig en heeft het er steeds over) en dat ze ook nog veel poepen en een luier dragen en veel moeten slapen. En gevraagd aan hem of hij dan wil helpen met luier verschonen en wandelen met de wagen. Dat leek hem wel wat... maar ja, maar eens zien hoe dat straks gaat natuurlijk.
    Jullie doen er ook alles aan en toch wordt ie opstandig. Ik denk dat je dat ook niet helemaal kan voorkomen, zn plaatsje wordt gewoon "ingepikt", dat hij pappa en mamma moet delen hou je toch. Mn man moet even kijken of hij nog vakantie kan regelen :(, maar de vorige keer was het ook maar een dag of 3.... vind het ook lastig om te beslissen wat leuk en handig is: als de kraamzorg er nog is, of juist daarna?

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik zou ook zeker voor de geboorte van zijn zusje niet te veel aan veranderingen blootstellen....echt, het is wat voor de oudsten.
    Hun hele leven staat op z'n kop!

Onze oudste was ook precies 2,5 jaar toen haar zusje werd geboren en de kraamtijd ging goed. Totdat de kraamverzorgster weg was, en het normale leven weer begon. Ze is toch echt wel 3 weken "uit haar doen" geweest.
    Wat was ik blij dat we wel gewoon de oppasdagen bij opa en oma hebben aangehouden.
    1: Ik had alle tijd om de jongste te leren kennen en zo wat regelmaat in de dagen te brengen
    2: oudste kreeg de aandacht die ze nodig had van opa en oma.
    3: ik was weer heel blij haar te zien als ze weer thuis kwam.

Na een maand ofzo, keerde de rust weer wat terug in huis, maar zijn de oppasdagen er wel altijd gebleven.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Het probleem heeft zichzelf min of meer opgelost! En mede door jullie tekst en uitleg ben ik er nog blij mee ook! Het KDV houdt gewoon een opzegtermijn aan van 2 maanden. Onze zoon moet dus noodgedwongen tot 15 oktober blijven. In het ongunstigste geval dat ik 2 weken overtijd ga lopen zit hij daar dus een maand voor hij over mag naar de gastouder. Lijkt me voor hem toch een stuk rustiger. Dat het ons extra geld gaat kosten vind ik nu niet zo'n drama meer, dat heb ik er wel voor over ;) Bedankt allemaal voor de bevestiging!!!

Deel Deze Pagina