hai, Ik ben vorige week bij de huisarts geweest, omdat ik last heb van tussentijdse bloedingen en ook echt rood bloed. Voor de zekerheid uitstrijkje laten maken en vanmiddag de uitslag gekregen: PAP 2 .. Nu ben ik 22 en totaal niet bekend met alles pappen. De assistente zei al wel, dat er afwijkende cellen waren gevonden en ik met een half jaar weer een uitstrijkje moet maken omdat te kijken wat de cellen hebben gedaan. Wat kan dat zijn, PAP 2 .. Schrok er best wel van.
De PAP-klasse wordt aangeduid met klasse 0 t/m klasse 5: PAP 0 is de uitstrijk door bijvoorbeeld ontsteking of bijmenging met bloed niet te beoordelen. Het uitstrijkje dient dan ook na 6 weken herhaald te worden. PAP 1 laat een normaal celbeeld zien: er worden geen afwijkingen geconstateerd. Indien in het kader van bevolkingsonderzoek afgenomen dan wordt het uitstrijkje, tenzij klachten, 5 jaar later weer herhaald. PAP 2 zijn er kleine celafwijkingen te zien. Na 6 maanden dient de uitstrijk herhaald te worden. Indien dezelfde celafwijkingen worden gezien, dient de patiënt te worden doorverwezen naar een gynaecoloog voor colposcopie. PAP 3a spreekt men in de cervix-cytologie van een geringe of matige dysplasie. Hier zijn de kernafwijkingen wat meer pre-existent. Bij een matige dysplasie dient de patiënt meteen naar de gynaecoloog doorverwezen te worden voor colposcopie. PAP 3b is een ernstige dysplasie. Er dient verwezen te worden voor een colposcopie. PAP 4 is mogelijk sprake van een carcinoma in situ dienen altijd verwezen te worden voor colposcopisch onderzoek. PAP 5 indien er kankercellen in het uitstrijkje worden aangetroffen. Dit kunnen kankercellen zijn die primair afkomstig zijn van een tumor in de cervix, uterus of eileider. Bron: wikipedia... Volgens mij houd het in dat het een keertje extra controle vereist voor de zekerheid.. Sterkte..
Pap 2 hoeft niet wat te betekenen. kan zelfs zo zijn dat er de volgende keer niks meer aan de hand is. ikzelf heb 3 weken geleden een 2e uitstrijkje laten maken, omdat de eerste uitslag pap 3a was. nu had ik pap 2 en hpv positief (virus wat bijna iedere vrouw wel eens krijgt en waarvan sommige varianten er van baarmoederhalskanker kan veroorzaken) Ik moet naar de gynaecoloog, maar dit is ook een standaard actie. vind het net als jij wel spannend, maar ga er vanuit dat het goed is.
Wat raar dat de huisarts dit niet even live met jou besproken heeft. Bij een uitstrijkje zijn er diverse uitslagen mogelijk. Zoals je vast ook op internet hebt gelezen is pap 2 nog niet echt verontrustend. Er zijn bij jouw uitstrijkje wat onrustige cellen gevonden. Meestal gaan die vanzelf weer weg binnen een paar maanden, daarom moet je over een half jaar weer een uitstrijkje laten maken. Zodat kan worden gecontroleerd of het over is.
mijn nicht kreeg ook pap2 en na 6 weken moest ze idd weer een uitstrijkje maken en toen was het niets meer=) gelukkig
Ik ben 24 en al ongeveer 2 jaar heb ik afwijkende uitstrijkjes variërend van pap2 tot pap3a. Ik schrok de eerste keer ook, maar de gynaecoloog heeft me duidelijk uitgelegd dat het geen kankercellen zijn of een beginstadium van kanker is. Dat vond ik een enorme opluchting. Wel zijn het onrustige cellen die in de gaten gehouden moeten worden. Met een pap2 uitslag gaan ze ervan uit dat het lichaam de onrustige cellen vanzelf opruimt, en daarom Moet je over een half jaar terug komen om te kijken of dit ook daadwerkelijk het geval is. Bij mij was dit niet het geval, en moest ik een behandeling ondergaan. Maar dit is bij jou echt nog niet niet aan de orde. Niet teveel zorgen maken, het klinkt eng maar uiteindelijk is het allemaal lang niet zo ernstig als we in eerste instantie denken.
Bedankt voor de reacties! Sinds gisteravond heb ik ineens opkomende pijn bij de lies en stukje bovenbeen .. Kan amper op de wc gaan zitten. Nu wat een drukkend gevoel in mijn onderbuik .. Dit kan hier toch niks mee te maken hebben?
Probeer je niet al te druk te maken. Moeilijk... dat snap ik. Maar ga nu niet elk pijntje daar aan koppelen. Je lichaam kan rare dingen met je doen bij stress. Als je het echt niet vertrouwd kun je beter de HA bellen voor geruststelling.
Hebben ze ook een kweek gemaakt van je urine? Pap 2 is inderdaad niet meteen een verontrustende uitslag, maar het kan ook zo maar zijn dat je er een fikse blaasontsteking of infectie bij hebt. Dat zou ook je pijn kunnen verklaren.
Mijn vriend vertrouwde het niet, dus heeft op zijn werk de doktersassistente gebeld. Die zei als het zo blijft, moet ze wel komen .. Hij zag dat ik nog steeds niet super kan zitten, dan voel ik het in de liezen .. Morgen maar naar de dokter, zei hij .. Ik denk, kan beter afwachten als het allemaal afzakt.. Wat zouden jullie doen?