komt vanzelf joh. Onze oudste bakte er toen ie vier was ook helemaal niets van en toen ie vijf was ook niet . Nu begint het erop te lijken, maar het hele tekenen interesseert hem eigenlijk geen bal. Schrijven echter wel, daar maakt hij zich nu lekker druk mee.
Mijn dochtertje kon ook niet tekenen. Ze kraste alleen en heel soms bij toeval een rondje. Maar een paar weken geleden maakte ze ineen een poppetje uit het niks en een behoorlijk gedetaileerde ook nog. En nu tekent ze ineens kippen, kuikens, eieren (paasthema op school). Van het een op het andere moment heeft ze er wel zin in en kun je ook al duidelijk zien wat ze tekent. Ze heeft gewoon een stap overgeslagen. Dat gebeurt wel vaker, hun interesses liggen op een ander gebied. Schrijven is weer iets heel anders dan tekenen. Dat zijn lijnen die ze aangeleerd wordt, misschien vind ze dat juist wel heel erg leuk en schrijft ze haar eerste boek op haar 6e.
Hier net zo hoor. Kleuren gaat wel steeds meer binnen de lijntjes, maar zelf iets tekenen heeft ze nog nooit gedaan of geprobeerd. Ze krast een paar keer en dat zijn dan letters en cijfers als ik haar mag geloven.
Mijn dochter is ook links, tekent de ene keer een zon, de andere keer krast ze als haar zusje van 1,5. Ze zegt inderdaad ook vaak dat ze iets niet kan. Ik vertel haar nu vaak dat ik ook veel heb moeten oefenen om iets te kunnen, daarmee wil ik haar leren dat iets niet meteen hoeft te lukken. Ik heb het idee dat ze daardoor ook meer dingen wil proberen. Ze is trouwens bijna 4.
Ik zou het niet forceren, plezier vinden in tekenen komt vanzelf wel. Belangrijk om geen dikke potloden of krijt te gebruiken, dan is een goede greep nog lastiger en leren ze het juist verkeerd aan. Ook zijn de stabilo pennen of die speciale grijpers om een potlood heen niet goed voor het ontwikkelen van een goede greep. Niet gebruiken, elke kinderhand heeft een andere maat dus het is onzin dat ze allemaal goed leren tekenen met een stabilo. Verder kun je een techniek voordoen waardoor kinderen beter binnen de lijntjes kleuren. Laat zien hoe je door hele kleine rondjes te tekenen beter binnen de lijntjes blijft. Het is moeilijk uit te leggen zo maar zet het potlood op papier en zorg dat de beweging uit de vingers komt, niet uit de hele arm. Neem een zacht potlood en kleur dan hele kleine rondjes zodat het vlak ingekleurd wordt. Neem dan wel een kleine tekening, want een hele kleurlplaat duurt eindeloos. Verder hoeven ze op deze leeftijd nog niet zo veel maar je kunt het wel steeds even blijven voordoen. Met je linkerhand is dan wel handig misschien. Bovenstaande info komt van een docent schrijfontwikkeling trouwens