Mijn dochter heeft al zo lang ik me kan heugen vergrote lymfklieren in haar hals. En aangezien ze in de winter van de ene verkoudheid in de andere rolt en ik het al eens heb laten controleren bij de huisarts, heb ik je me er tot nu toe niet zo heel druk over gemaakt. Nu voelde in vanmiddag een knobbel bij het bot achter haar oor en toen ik eraan kwam zei ze dat het pijn deed en daar schrok ik eerlijk gezegd toch wel van. Hebben jullie dit al eens aan de hand gehad?
Ik had dat vroeger ook, vaak achter allebei mijn oren, het waren klieren, soms werden ze groter en dan slonken ze weer. Het was wel pijnlijk, en ik had een bril dus dat zat niet echt lekker.
Ik had het als kind ook vaak, en David heeft het ook eens gehad toen hij last had van zijn oortjes. Ik zou het even aankijken, men zegt dat pijnlijke en beweegbare knobbeltjes op de plaatsen waar lymfeklieren zitten, gewoon een zwelling van de klier is als reactie op iets (ontsteking, verkoudheid oid.).
Ik denk zelf ook dat het door haar verkoudheden en recente griep komt maar toch schrok ik er een beetje van. Vandaag even langs de dokter ter controle.
Mijn dochtertje heeft t al sinds dat ze een babietje is. Ik heb er meerdere keren naar laten kijken door verschillende artsen. Allemaal zeggen ze tzelfde: geen zorgen maken. Wellicht dat dit je wat geruststelt.
Langs de huisarts geweest. Volgens mij was het een opgezette lymfeklier agv verkoudheid. Ze heeft wel een kuurtje voor 7 dagen gekregen daarna even 7 dagen wachten en dan moeten we even op controle. Deze controle deze ze standaard bij kinderen.
Herkenbaar! Volgens de ha was n cyste, volgens de arts op t cb dr lymfeklier. Hadden al n afspraak bij kno staan. Ze heeft deze knobbel n maand of 3 gehad, en n week voor we naar de kno moesten werd het pijnlijk/vervelend omdat er zo'n druk op stond. Nadat dr amandelen alle 3 gepeld waren (ivm chronisch verkouden) was n week later de knobbel helemaal weg.
Was jouw kindje altijd verkouden of "alleen" in de winter? Mijn dochtertje rolt nl. al de hele winter van de ene verkoudheid in de andere dus in die zin kan ik het me ook wel voorstellen dat die lymfeklieren het zwaar te verduren hebben.
Het begon eind vd zomer vorig jaar. Sinds dien n aantal weken verkouden, en dan n week hooguit 2 niet of nauwelijks. En dan begon het weer van voor af aan. In december hebben ze de amandelen gepeld. De verkoudheid is minder, duurt minder lang, maar het is nog steeds n beetje aan kwakkelen. Maar moet er wel bij zeggen dat haar oortjes nog steeds slecht zijn. Ze willen er alleen niks aan doen omdat dat ivm het betere weer over kan gaan (vocht achter t trommelvlies), en omdat ze liever niet zo snel achter elkaar n 2e narcose doen. Maar de knobbel hebben we niet meer gezien. Hij was zo groot als n kleine bonk (zo'n knikker). Merk je dat hij minder wordt als ze n tijdje niet verkouden is? Mss is het geen slecht plan om ff door kno te laten kijken naar dr neus en keel en oortjes. Niet ivm de knobbel, maar ivm dr verkoudheid.
Onze zoon heeft er 1 ter grote van een twee euromunt Hij heeft het al vanaf z'n 1,5 en mee naar de huisarts/kinderarts/kno arts geweest, en schijnt doodnormaal te zijn bij kinderen van die leeftijd en geeft gewoon aan dat de klieren aan het werken zijn tegen iets. Hij is ook vaak verkouden. Laatst amandelen laten knippen maar helaas nog steeds zo'n grote klier
Daantje, vervelend zeg! Maar hij heeft er geen last van? Want dat was bij ons en is bij ts, wel het geval. Tegen mij is toen gezegd dat wanneer je m weg kan drukken of kan 'schuiven' het normaal is, ongeacht de grote. maar hier was t knoephard en gaf geen mm mee. En ze had er echt last van. Mn jongste heeft ook kleine knobbeltjes, maar die kan ik wel weg drukken zonder dat ze n spier verrekt.
Als hij heel erg verkouden is heeft hij er idd last van, maar normaal gezien niet. Hier is hij ook erg hard maar zit wel ietsjes beweging in. Typische lymfeklier die je bij 9 vd 10 peuters ziet volgens de HA/kinderarts/kno arts. Bij de ene is hij echter groter dan bij de ander, maar iedereen heeft hem. Hoe allergischer/verkoudener je bent, hoe beter je hem ziet/voelt volgens de KNO
Klopt ja. In principe kan het ook geen kwaad, maar is het gewoon vervelend. Ik mocht er op n gegeven moment nog niet naar kijken of dochter werd al hysterisch. En zelfs buiten de verkoudheid bleef hij net zo groot en hard en pijnlijk. Nu na het pellen vd amandelen kan ik niet zeggen dat er echt veel verandering in zit wanneer ze verkouden is. Maar ze is het dan ook niet meer zo pang en heftig als voorheen. Ik hoop iig voor ts dat dochter er snel geen last meer van heeft. Het wordt tijd dat lente eens echt begint!
mijn ha gaf aan dat het normaal was tot een bepaalde leeftijd. en dat het met het imuunsysteem te maken heeft die volop in ontwikkeling is. er hoeft maar iets te rommelen aan verkoudheid of in de oortjes dan is dat al zo. hij heeft het nu eigenlijk nog. en is 6. maar even laten nakijken kan natuurlijk nooit kwaad.
Het 's zomers als ze niet verkouden is dan slinken de klieren wel. Of de dikke die wie maandag ontdekt hebben dan kleiner is weet ik nog niet. Het is de eerste keer dat ze zo'n grote heeft. Ze is echt al de hele winter verkouden en heeft af en aan ook last van haar oortjes daardoor. Denk dat ik dat inderdaad eens ga doen. Lijkt me toch haast niet gezond als je chronisch verkouden bent