jaja, ik ben er op tijd bij, maar ik probeer alles een beetje te plannen ivm opgeven voor het KDV. Ik werk in het onderwijs dus krijg ouderschapsverlof ong 50% doorbetaald. Krijg ik daar bovenop dan nog ouderschapsverlofkorting? Niet dat het echt doorslaggevend is hoor, maar ik vind het wel prettig om van te voren te weten.
Ja daarbovenop krijg je dan nog ouderschapsverlofkorting via de voorlopige teruggaaf van de Belastingdienst. Wel is het vaak zo dat je werkgever het bedrag aan ouderschapsverlofkorting in mindering brengt op de uitbetaling ouderschapsverlof. Stel, je werkt 36 uur (=0,9 fte) en wilt 4 uur ouderschapsverlof per week opnemen. Dan ga je dus 0,8 fte werken. Van het verschil in salaris tussen 0,8 en 0,9 fte vergoedt je werkgever 50% (van het bruto bedrag dus). Stel dat die 50% 200 euro is, dan heb je kans dat de werkgever daar de ouderschapsverlofkorting (in geval van 4 uur per week ongeveer 70 euro) van af trekt. Hij betaalt dan 130 euro door. Je totale bedrag aan ouderschapsverlofkorting kan nooit hoger zijn dan je inkomensachteruitgang in dat jaar, houdt daar dus rekening mee!
Van de belastingdienst krijg je 3,99 (netto) per opgenomen uur ouderschapsverlof. Dit staat los van de eventuele regelingen van je werkgever. Je kunt dit aanvragen via een voorlopige teruggaaf. Op www.belastingdienst.nl staat wel het eea aan info. Suc6!
Klopt, de ouderschapsverlofkorting staat los van de eventuele doorbetaling van je werkgever, maar veel doorbetalende werkgevers korten het bedrag van de ouderschapsverlofkorting dus wel. Zou even het reglement van het ouderschapsverlof van je werkgever doorlezen, daar staat vast het eea in.