Nog meer die zwanger en 39+ zijn. Ik heb 2 prachtige meiden van bijna 5 en 1 jaar. Afgelopen juni een miskraam gehad bij 7,5 week. En nu voor de vierde keer zwanger. ( 6 weken) Erg spannend allemaal.
Gefeliciteerd!! Ik ben inmiddels bijna 36 weken zwanger van m'n 5e kindje, en ik wordt over 3 maanden 40
Wauw bijna moeder van 5 kindjes. Mag ik vragen of je juist om de reden van 39+ in het begin extra onderzoeken heb laten doen. Ik zit zo in twijfel of ik een combi test vk of vwp moet laten doen of gewoon wacht tot 20 weken echo!
Ik heb enkel de 20 weken echo laten doen, maar ook daar heb ik enige tijd over na gedacht of ik dat echt wilde. Ik had geen enkele behoefte aan kansberekeningen en allerlei stress momenten door 'slechte' uitslagen. Ook het extra risico van een vwp/ vlokkentest was reden om er uiteindelijk van af te zien.
Ik heb wel de combinatietest laten doen, en had voor mijzelf de grens gesteld van 1 op de 175 om verdere onderzoeken te laten doen, maar gelukkig was het 1 op de 990 en de rest minder dan 1 op de 5000 nu blijft het natuurlijk een kans berekening dat realiseer ik me maar al te goed. We hebben wel een uitgebreide 20 weken echo gehad gezien mijn ziekte geschiedenis. En die was voor zover ze kunnen oordelen goed. Ik zag een vruchtwaterpunctie gewoon echt niet zitten, de angst om mijn kindje te verliezen en na 3 weken te horen te krijgen dat je een volkomen gezond kindje hebt verloren was te groot om het risico te willen nemen. Verder ben ik van mening dat je nooit weet of je een "volkomen gezond" kindje op de wereld zet, gezondheid is ook een relatief begrip, maar deze opvatting komt door mijn eigen gezondheid. Waar zit je zelf aan te denken en wat zijn je struikelblokken?
De eerste 2 kindjes zijn van mijn ex-man. De miskraam en nieuwe zwangerschap zijn van mijn nieuwe vriend. Hijzelf heeft ook een kindje. Dat maakt het een groot gezin. Hij is van mening dat als dit kindje zwaar gehandicapt zou zijn het een enorme belasting zou zijn op ons (nieuwe) gezinnetje. Ik zelf weet nog niet goed wat ik er van moet vinden. Bij mij vorige 2 kindjes heb ik alleen de 20 weken echo laten doen. Moeilijk hoor!
Hier denkt mijn vriend er het zelfde over dus kan me het voorstellen, mijn vriend wilde met alle persé dat ik een vruchtwaterpunctie moest doen maar ik heb de keuze gemaakt om het niet te doen...
Ik ben sinds een paar dagen 42. Wij hebben helaas een heel lang traject af gemoeten om zwanger te blijven. Na een rust pauze van 2jaar zijn we 6jaar bezig geweest voor deze zwangerschap. Hier wel de combinatietest gedaan maar met de afspraak dat we geen vervolg onderzoek wilde alleen wilde we wel weten of er een hogere kans in zat. Daarna ook de 20weken echo laten doen en onze jongen is helemaal gezond verklaard in zover ze het natuurlijk kunnen zeggen. Het is nooit 100% zeker. Trouwens gefeliciteerd met je zwangerschap
Minimuis, dank je voor je reactie! En wat fijn dat jullie een zoontje verwachten. Heel veel geniet momenten toegewenst de aankomende tijd
Hallo allemaal, iedereen van harte! Ik ben 42. Voor wat betreft de testen: net als 7 jaar geleden met de zwangerschap van onze dochter Hebben we ervoor gekozen om de combinatietest te doen en alleen bij een kans groter dan 1:300 een vruchtwaterpunctie te doen. Gelukkig is de combinatietest zowel toen als nu gunstig uitgekomen. Wel doen we de uitgebreide 20-weken echo.
Hoi ik ben 42, en zwanger van mijn eerste kindje, een Zoon,. Heb drie dagen geleden een vwp loten doen,ik heb hierbij meer aan het kindje gedacht. Het kindje moet wel een leefbaar leven krijgen. De vwp was geen pretje,is geen Goed gevoel als ze in je buik prikken waar je kindje groeit. Het is een moeilijke beslissing,maar denk niet alleen aan jezelf. Veel sucses
Ik ben wel geen 39, maar bij ons wees de combinatietest uit dat we verhoudingsgewijs de kans van een 39-jarige moeder op een chromosoomafwijking hebben. Dus ik denk de zorg wel een beetje te snappen. Levert het stress op? Wat mij betreft de combinatietest niet. De uitslag als die tegenvalt natuurlijk wat meer, maar wij vonden uiteindelijk dat verder onderzoek prettiger was. Redenering: liever drie weken afwachten dan zes maanden. En liever weten wat je te wachten staat dan geconfronteerd worden met slecht nieuws als je het niet verwacht. Maar het belangrijkst voor ons was toch dat wij aan de levenskwaliteit van het kind denken. Die moest kansrijk zijn om te beginnen. En daarbij denken wij niet aan een leven in ziekenhuizen, instellingen en aan huis gekluisterd. Zeker niet in de toekomst, want wij verwachten dat de zorg over pak hem beet vijftig jaar behoorlijk uitgekleed zal zijn, dat meer eigen inspanningen verwacht worden van familieleden, en dat de kosten niet meer zomaar uit algemene gelden betaald zullen worden. Wij hebben dus een vlokkentest laten doen. De test zelf geeft stress, is pijnlijk en eng. Het wachten waar iedereen over klaagt valt ons niet zo zwaar. Die uitslag komt toch wel, daar kun je niks meer aan doen, dus jezelf druk maken helpt niets.
Lousaa, Vind ik heel Goed,denk aan het kind in dit geval en niet aan jezelf. Wens je Veel geluk!!!!!!
Gefeliciteerd, ben zelf 36, maar met de bevalling 37. Komende week combitest, bij afwijkingen doe ik extra testen.