Dag dames, Ik heb ff dringend advies nodig....ik ben 35 weken zwanger en sinds dag 1 voel ik mij mega ongelukkig. Somber, veel huilen, nergens zin in, geniet nergens van. Als ik nu doodval interesseert het mij vrij weinig. Zo erg voel ik me al. Ik loop sinds kort bij de poppolie. Ik heb deze week antidepressie gekregen omdat ik volgens hen zwaar depressief ben. Ze zijn bang dat als ik thuis zit met mijn verlof ik ga instorten. Hier ben ik ook erg bang voor. Ik heb Prozac gekregen. Ze zijn er zeker van dat het geen kwaad kan. Zo staat het ook in de bijsluiter. Toch lees ik google gekke dingen. Zijn er dames die ervaring hebben?! Graag een reactie want ik trek het echt niet meer. Ik geloof inderdaad dat de pil op het moment de enige redding is.
Geen ervaring mee maar jeetje wat erg voor je!! Hoop heel erg dat je je snel weer beter zal voelen. Dikke knuffel
Lieve to, Wat rot dat je je zo voelt! Ik denk dat je Prozac met een gerust hart kunt slikken. Je baby krijgt wel een beetje binnen, maar zeker met kortdurend gebruik is gebleken dat dit geen blijvende gevolgen heeft voor je baby. Na de bevalling moet je baby wel weer wennen aan een leven zonder Prozac. Hierop houdt de gyn, vk en je kraamverzorgster toezicht. Je kunt beter geen borstvoeding geven met Prozac. De gevoelens die je hebt worden veroorzaakt door een tekort aan een hormoon. Die vul je (tijdelijk) aan met een chemische variant. Ik denk dat dat alleen maar wijs is! Dikke digi knuffel! En ik hoop dat je je na de bevalling snel weer de oude voelt!
Ja, ik heb ervaring. Voor, tijdens en na mijn zwangerschap heb ik fluoxetine geslikt, oftewel prozac. Ik was al bekend met depressie voor ik zwanger werd, en mocht het dus gewoon doorslikken. Het heeft mij erg geholpen om de achtbaan van hormonen een beetje te behappen, maar heeft niet voorkomen dat ik toch een enorme dip kreeg vlak voor en na de bevalling. Borstvoeding heb ik niet gegeven om diezelfde rede. Het kan wel, maar dan geef je de medicatie ook na de geboorte nog door en als je dan stopt met borstvoeding, moet je kindje alsnog afkicken. Dat afkicken gebeurde nu in het ziekenhuis, waar ik drie dagen moest blijven. Niet voor mezelf, maar voor hem. Toen hij 12 uur oud was begonnen de afkickverschijnselen. Hij was erg druk, aan het malen met zijn armpjes en trilde. Hoewel het niet ernstig was, was het wel naar om te zien, want je weet waar het door komt. Maar het belangrijkste is dat jij stabiel genoeg bent op het moment dat je leven volledig veranderd. Het geeft geen schade aan je kindje verder, maar hou er wel rekening mee dat hij/zij nu ook 'verslaafd' is.
Als je t nodig hebt moet je t slikken voor jezelf en de baby beter ook na de bevalling! T zal wel veilig zijn ja soms zitten er erk risico's aan verbonden heb ik ook met me medicarie maar als t niet anders kan is dit t beste Voor de baby kan t betekenen dat je onder extra toezicht komt en ook bij geboorte dat kindje ff in ziekenhuis moet blijven Sterkte ! Probeer onder de mensen te zijn die je willen steunen
De antidepressiva die je voorgeschreven hebt gekregen kan echt geen kwaad meid. Fijn dat je de weg naar de pop-poli hebt weten te vinden.
Wat fijn om jullie lieve reacties te lezen. Doet me erg goed. Bedankt dames...ik heb nog steeds geen pil ingenomen. Hopelijk ga ik dat morgen doen. Ik zit vol met twijfels...maar wil o zo graag weer gelukkig zijn.
Echt doen! Die mensen hebben er verstand van. Beter een kindje dat eventueel even moet afkicken dan een moeder met een ppd of ppp
Hier nog een gebruiker, ik gebruikte 30 mg cymbalta en 50 mg trazolan (voor het slapen). Toen ik merkte dat ik zwanger was gelijk geprobeerd naar 15 mg cymbalta te gaan. Hoefde niet perse van psyc. mocht het wel proberen. Ik was al aan het afbouwen van de cymbalta. kwam van 60 mg af. De pscyh zei beter aan de meds blijven dan een terugval. Zlef loopt mijn relatie ook niet lekker dus ik blijf nu waar ik zit met mn meds. Dan maar een nachtje ter observatie in ziekenhuis na bevalling. Ik heb idd ook een afspraak bij de POPpoli (1 malig) Gewoon zodat iedereen is voorbereid. (ik en de artsen daar) Vind dat wel een fijn gevoel.
Oke...dat is ook vervelend zeg.. Ik kan ook niet zeggen dat mijn relatie goed loopt. Dat maakt het nog moeilijker inderdaad.
Houd er wel rekening mee dat de klachten in het begin misschien een beetje erger worden, dat betekent alleen maar dat het gaat werken. Als het goed is merk je na twee weken verbetering. Denk dus ajb niet dat je je na één pil al beter voelt. Het heeft even tijd nodig. Sterkte!
Heel veel sterkte!, ik heb ook een ernstige prenatale depressie gehad bij mijn 2e zwangerschap vanaf de 7e week, ik trof het gelukkig met een goede psychiatrisch verpleegkundige van het ggz, ik gebruikte vanaf het begin fluvoxaminemaleaat, ofwel fevarin. Ons zoontje moest wel 3 dagen in het ziekenhuis blijven, maar had geen afkickverschijnselen en had een goede apgarscore. Wonder boven wonder verdween de depressie heel snel na de bevalling, al na enkele dagen voelde ik me weer de oude worden, ik hoop dat dat ook voor jou zo gaat zijn!. Na de bevalling kon ik eindelijk genieten van mijn zoontje!.