Heb met mijn zussen al een aantal weken geleden een dagje sauna gepland en nu ben ik zwanger! Ik las dat het vooral de eerste 12 weken afgeraden wordt dus dat is een probleem. Kan ik wel gewoon de beautybehandelingen door laten gaan denken jullie? (een rug,schouder en nek massage - een hydromassage - een gezichtsbehandeling met wenkbrauwen verven) Als mijn zussen dan tussendoor in die sauna's gaan zitten, kan ik wel een boekje gaan lezen bij de openhaard ofzo. Is dit dan goed of nog steeds af te raden? (ik ga voor de tweede keer naar de sauna dus weet er niet zoveel vanaf)
ik zou niet gaan. ik werd bijv altijd gemaseerd rond mijn nek en schouders, het schijnt dat deze massage niet mag als je pril zwanger bent vertelde mijn masseuse, dit omdat die massage afvalt afvoert. voor de sauna, ja als je het gewend bent en regelmatig naar de sauna gaat mag je best even in de sauna, maar als je het niet gewend bent dan wordt het afgeraden. verfen van wenkbrauwen e.d. heb ik geen verstand van.
Volgens mijn verloskundige kan een massage geen kwaad. Als je geen sauna gewend bent, dan er niet ingaan. Je hebt dan meer kans tot flauwvallen (volgens mij).
nee andere massages kunnen idd geen kwaaad, maar specifiek die massage bij je nek en schouders weer wel.
Ik zou even bellen naar de vk of daar waar je al gereserveerd hebt. Sauna zou ik echt niet doen, maar wenkbrauwen verven kan wel, hoewel ik niet weet of dat in de eerste weken misschien kwaad kan.
hoi de sauna zou ik ook niet doen, vooral de eerste weken niet. dan wordt je baby aangemaakt zeg maar en dan is oververhitting slecht! ik houd ook erg van sauna's maar ik ben ook niet gegaan, waarom risico's opzoeken massages kunnen volgens mij echt geen kwaad, maar je voeten en handen daartegen wel. dat staat ook op vele sites. iets vanwege de reflexologie en zenuwuiteinden die daar zitten, je hebt dan idd afvalstoffen enzo. haarverf, wenkbrouwverf enzo is niets bewezen, maar weer geldt, waarom risico's nemen als dat niet nodig is. bij sommige centrums hebben ze wel speciale zwangerschapsarragementen, ze gebruiken dan ook producten die geen kwaad kunnen voor je baby. groetjes
zoek even op google mensen, massages tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap worden sterk afgeraden. Ik werd door een proffesionele masseur gemaseerd en die vroeg elke keer of ik niet zwanger was, dat deden alle masseurs destijds. Het zou te maken hebben met contracties van de baarmoeder. citaat van een site --------------- Bij welke kwalen worden massages afgeraden ? Voor een gezond iemand werkt massage ondersteunend. Ook bij de meeste lichamelijke en/of geestelijke klachten is een massage meestal positief en helend. Bij een aantal kwalen echter wordt massage sterk afgeraden of zelfs ten strengste verboden: bij elke ziekte die gepaard gaat met koorts - tijdens de eerste 3 maanden van een zwangerschap - bij griep - bij alle infectieziektes - bij alle besmettelijke aandoeningen - bij alle vormen van kanker - bij aids bij pijn - bij een algemeen onwel zijn gevoel, waarvan de oorzaak niet bekend is - bij eczeem en andere onbekende huidaandoeningen. nog een site: ----------------------- Een stoelmassage tijdens zwangerschap (of bij het proberen zwanger te worden) wordt afgeraden i.v.m. mogelijke contracties van de baarmoeder. O.a. om bovenstaande reden wordt een massage altijd vooraf gegaan door een korte mondelinge screening van ca. 5 minuten. http://www.toworkwell.nl/stoelmassage_praktijk.htm ----------------------------------
kijk de huis tuin en keuken massages kunnen echt geen kwaad, omdat dit oppervlakkige massages zijn. maar nogmaals ik zou het risico niet nemen.
fysiotherapie kan volgens mij ook geen kwaad, ligt er aan wat je doet denk ik. maar ik ga volgende week ook naar een fysio vanwege bekkenpijn. ik ga me ook laten masseren van de week, bij een therapeut, die geeft zwangerschapsmassages. mijn man masseert ook regelmatig mijn rug en benen ter ontspanning. wat ik weet is dat je op moet passen met etherische olieen en geen voetreflexologie. dat zal ik dan ook niet doen, ook een sauna vermijd ik en zeler de eerste weken is dat verstandig, maar je moet ook wel blijven ontspannen, anders kan je niks meer. groetjes
Men raadt massages vaak af in de eerste 3 maanden. Geen wetenschappelijk bewijs, maar de masseur wil vaak ook niet masseren omdat als het mis gaat je toch het gevoel kan krijgen dat het aan de massage lag. Ik ben zelf reflexzonetherapeute en ik zou de eerste 3 maanden voor de zekerheid geen massage nemen. Zelf heb ik overigens wel reflexzonemassages ondergaan tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap, maar dat komt ook omdat ik weet wat beter niet kan en daarom wat geruster ben. Overigens denk ik zelf niet dat door een massage er spontaan een abortus kan ontstaan (zou dat het geval zijn, dan kunnen de abortusklinieken wel inpakken), maar het zou eventueel wel een abortus op gang kunnen helpen, in het geval het dus al niet goed zit. Zou dat het geval zijn, dan wil je denk ik niet nadenken over het feit dat je door die massage te nemen misschien wel wat verkeerd hebt gedaan. Overigens ben ik nu bijna 6 maanden zwanger en heb ik gisteren een klassieke massage gehad (heerlijk), maar ook hierbij heeft de masseuse gekozen om niet te diep te werken. Geeft niet, het was heerlijk relaxed. Als ik jou was zou ik het dagje sauna even annuleren en later in de zwangerschap (na de eerste 3 maanden) plannen.
Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik wil inderdaad helemaal geen risico nemen en heb de sauna al gemaild of onze cadeaubonnen eventueel verlengd kunnen worden. Dit kon.