In juli ben ik afgestudeerd en me vriend en ik willen dolgraag een kind. Alleen nu ben ik ontzettend aan het twijfel of ik nu moet proberen zwanger te raken of niet. Is het verstandig om meteen zwanger te raken nadat ik me diploma heb behaald of niet? Ik heb dan meteen een gat in me cv. en werk vinden is nu ook al niet makkelijk. Er zal altijd wel iets zijn waarom zwanger worden niet goed uit komt, maar vind het zo vervelend dat ik nu zo aan twijfelen ben terwijl ik het heel graag wil! Maar wat is nou de verstandigste keuze? Wachten totdat ik werk heb, of nu al beginnen. Alvast bedankt voor de reacties!!
Het ligt er ook aan hoe jullie financieel uitkomen, denk ik. Als je het nu kan betalen en je wilt het allebei graag, zou ik het gewoon nu lekker gaan proberen! Een baan zoeken kun je ook later doen, tenslotte, en nu is de arbeidsmarkt voor werkzoekenden bepaald niet ideaal, dus beter nu een 'gat' in je cv (hoewel dat 'gat' een reden heeft, dus niet echt een gat is) dan op het moment dat de banen weer voor het oprapen liggen (ja, ik ga er van uit dat die tijd echt wel weer zal komen ). Maar het blijft een moeilijke keuze, hoor. Snap je twijfel heel goed, en ik heb makkelijk praten vanaf hier... Maar zoals je zelf ook al zegt: er is nooit een perfecte tijd. Tenminste, hier niet; wij hebben ook een aardige gok genomen.
Financieel is het geen probleem, maar tis me gevoel die vooral met me aan het spelen is. Is het verstandig of niet :S
Tja, daar kom je volgens mij altijd pas achteraf achter... Ik ben zwanger geraakt terwijl ik ee jaarcontract had bij een bedrijf dat nogal te lijden had onder de financiele crisis. Grote kans dus dat mijn zwangerschap me mijn baan zou kosten. Gelukkig heb ik, zwanger en wel, een andere baan kunnen vinden en was dat probleem dus vrij snel opgelost, maar achteraf heel objectief gekeken is het niet onze slimste beslissing ooit geweest om toch te proberen zwanger te raken in die tijd. Gelukkig voor ons hebben we ons gevoel laten beslissen en ben ik nu bijna mama. Ik denk ook niet dat iemand hier je echt advies kan geven. Er zijn te veel voors en tegens die alleen jullie zelf tegen elkaar af kunnen wegen... Maar zoals ik zei: een gat in je cv kan volgens mij nooit zo'n gigantisch probleem opleveren, hoor. Zeker niet als de verklaring voor dat gat een zwangerschap is. Heel veel succes met jullie beslissing!
Als het financieel kan en jullie willen het beide graag zou ik het gewoon doen. Ik ben er zelf wel achter gekomen dat een zw.schap niet te plannen is (mk en bbz). Natuurlijk moet je daar niet vanuit gaan, maar toch. Het kan heel lang duren en dan heb je er achteraf misschien spijt van dat je niet eerder bent begonnen. Voor hetzelfde geld ben je wel meteen zwanger. De keuze is dus echt aan jezelf. Denk er goed over na en neem dan een beslissing. Succes!!
Moeilijk moeilijk. Ik las zo vaak dat het bij heel veel mensen niet lukte of dat het vele langer duurde dan ze hoopte dat wij op een gegeven moment zeiden we gaan er gewoon voor. Dit geeft risico's mijn contract is bijv. niet verlengd en ons andere huis nog niet verkocht en ik werd in een keer zwanger Tja spannend en af en toe ronduit eng want als mama 2 be maak je je echt overal zorgen om maar andere kant denk ik alles gaat zoals het gaat en komt abslouut goed. Werk komt wel weer als ik er voor ga en dat huis wordt uiteindelijk ook verkocht over een tijdje hoop ik dol gelukkig te zijn met ons kindje en al die financiele dingen achter ons te hebben gelaten. Met de wijsheid dat dan wel weer wat anders zal spelen...Thats life!
Ik ben ook net afgestudeerd en heb juist gekozen om niet gelijk te werken maar eerst voor de "kinderen" te zorgen. Om geen gat in mijn cv te krijgen en omdat ik het graag doe heb ik me ingeschreven voor vrijwilligers werk in mijn vakgebied. Ik ga bij een grote organisatie in het bestuur en houd zo contact met het werkveld. Misschien kun je dat overwegen?
Aan vrijwilligerswerk heb ik ook gedacht, en heb ik sowieso al willen doen. Want nu loop telkens bij sollicitaties tegen het te weinig werkervaring hebben aan en daar biedt vrijwilligerwerks wel een oplossing voor! Bedankt voor al jullie reacties!!!
Ja juist kun je door eerst vrijwilligerswerk te doen ervaring opdoen. Het is dus voor beide een win-win situatie. En natuurlijk is vrijwilligerswerk altijd goed om te doen. Als je om het geld niet hoeft te werken kun je het misschien zo oplossen.
Ik zou vooral goed nadenken wat je over een paar jaar wilt. Als je nu alleen een opleiding hebt die nog niet echt helpt om een baan te vinden, zal het over een paar jaar nog moeilijker zijn als je in de tussentijd niet gewerkt hebt - dan heb je diezelfde opleiding maar moet je concurreren met anderen die net zo weinig ervaring hebben, maar jonger zijn - en vaak zijn die toch in het voordeel. Dus toch nu aan de slag of misschien nog een opleiding erbovenop. Het gaat wel om je toekomst en die van je gezin! Je kunt wel denken dat je nu voor het geld niet hoeft te werken, maar hoe ziet de rest van je leven er uit? Ik zeg niet dat je net zolang moet wachten als ik, maar ik heb er destijds wel heel bewust voor gekozen eerst te werken en iets op te bouwen, voordat er uberhaupt werd nagedacht over kinderen. Laat je in elk geval niet wijsmaken dat het bij iedereen problematisch is om zwanger te worden als je eenmaal 'wat ouder' bent. Sowieso zou ik doorgaan met werk zoeken, ook al besluit je dat je wel een kind wilt. Je bent niet van de ene dag op de andere zwanger (meestal dan) en bovendien kun je tot 34 weken nog prima werken! Succes met het maken van jullie keuze. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je partner erover denkt? Wil hij de volledige verantwoordelijkheid voor de financien op zich nemen? En wil hij al vader worden?
Mijn vriend staat er volledig achter, hij is zelfs degene die hierover is begonnen. Hij is ook drie jaar ouder dan ik en heeft altijd kleine kinderen thuis om zich heen gehad ( zijn ouders zijn pleegouders). Dus hij weet wat er allemaal bij te kijken komt. Maar destijds heb ik tegen hem gezegd dat ik eerst me diploma wou halen en dit is nu dus gebeurt. En ik zelf wil het nu ook heel graag, maar dit nu meer het meest verstandig keuze zien te maken. En financieel wilt hij er verantwoordelijk voor zijn ja en dit is geen enkel probleem. Op dit moment mocht ik zwanger raken zal dit ook niet anders kunnen. Maar het is sowieso niet de bedoeling dat ik nu ga stoppen met solliciteren, vind zwanger zijn geen reden om hier niet mee door te gaan. En idd het is afwachten hoe snel je zwanger zal raken.
Lastige keuze he.... het blijft eng om een beslissing te nemen die zo verstrekkende gevolgen kan hebben. Waar je wel gelijk in hebt, in je eerste post, is dat er altijd wel iets is waarom het niet goed uitkomt. En uiteindelijk moet je gewoon eigenwijs zijn en kiezen wat voor jullie gevoel het beste in je leven past. Daarom (nogmaals): veel succes met de beslissing!
Ik begrijp het ook, maar je weet ook nooit hoe moeder natuur het doet. Je kan zo zwanger zijn, maar het kan ook een hele tijd duren. Je moet je gevoel volgen en doen wat je hart je in geeft. Succes. Gr Sun
Ik zou zeggen: "een kind komt nooit uit" Het is mij overkomen toen ik net een baan had, nog geen vast contract e.d., maar alles is goedgekomen. Tweede zwangerschap ongeveer hetzelfde verhaal*, net een sollicitatie lopen, verteld bij het gesprek en toch aangenomen. Als je er jong aan begint, ben je er ook jong weer uit en heb je alle kansen van de wereld. Mijn moeder heeft 4 kinderen voor d'r 30ste gekregen en is nu 50. Het waren soms best drukke jaren, maar ze kan nu gaan en staan waar ze wil. (*Kort gezegd komt het er op neer dat we de eerste nóg niet verwachtten, en de tweede niet méer.)
Je kunt, in het kader van vrijwilligerswerk, ook gewoon een stage doen. Je hebt er een sjiekere naam voor maar die ben ik even kwijt... Ik heb hetzelfde dilemma maar dan wat betreft een tweede kind. Ik studeer hopelijk over 2 jaar af en wil ik onze tweede al tijdens mijn studie of net na het afstuderen? Maar als het net na het afstuderen is, is dit dan niet te zwaar? Net een kleine en ook net aan het werk? Sorry, ben niet erg hulpvol
ik zeg zeker niet 'bij twijfel niet doen'. Juist wel, als je vriend een goede baan heeft... als je eerst een paar jaar werkt is het ook niet ideaal er opeens uit te moeten. als je jong kidneren hebt heb je straks juist de tijd rustig aan je carierre te werken zonder onderbreking. ik had het ook graag zo willen doen, maar mijn man is 3 jaar jonger dus die wilde toen nog niet. wat betreft werk zal het nooit uitkomen! als je een goede relatie hebt en degelijke situatie qua financieen zou ik het gewoon doen. En dan erbij wat (vrijwillergers) werk doen, zodat je niet helemaal niets doet.
Wat is er mis met 2-3 jaar werken(indien dit wbt leeftijd uiteraard ook nog haalbaar is) op die manier naast je studie ook kennis en ervaring opbouwen en dan proberen een gezin te stichten? Bij twijfel wel doen en er jong aan beginnen want dan ben je er jong weer uit.... Ja! Dat is een goed advies!
Alsof je door jong een gezin te stichten, niet alsnog kennis en ervaring kunt opdoen, alleen dan wat later? Wat is er mis met jong een gezin te stichten en daarna je non-stop te kunnen focussen op je loopbaan (naast het hebben van een dan al draaiend gezin)? Er is voor allebei wat te zeggen, het 1 is niet perse beter dan het ander.