net zwanger en de kattenbak verschonen helpp

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door suu s, 22 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suu s

suu s Lid

17 jan 2014
    27
    0
    0
    winkel
    Hallo,

Ik zou graag jullie mening horen :).
    Ik ben vandaag dus 5 weken en 6 dagen zwanger en dan word er gezegd dat je tijdens je zwangerschap de kattenbak niet mag verschonen ivm toxoplasmose die je kunt oplopen van de kattenpoep.

Nu hebben wij al 5 jaar katten 3 stuks en onze ras kat had net een nestje met jongen gehad deze zijn vd week 9 weken oud.
    Sinds ik dus sinds vorige week woensdag weet dat ik zwanger ben maak ik de kattenbak leeg met handschoenen aan.(hiervoor dus niet)
    Maar nu hoor ik ook dat als mensen dus al een hele tijd met katten in aanraking komen het waarschijnlijk geen kwaad kan??
    Ik weet dus niet zo goed wat ik er nu mee moet.
    Misschien anderen die hier ervaring mee hebben?

2. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Tja... Er word inderdaad consequent gezegd dat het absoluut niet mag.
    Maar als mijn vriend naar het werk is en onze kat gaat voor de grote boodschap ;) ga ik dat echt niet de hele dag laten liggen stinken hoor! Gewoon goed om hygiene denken.

Wij hebben (sws een kitten) een oude afwasteil als kattenbak, met een krant erin en daarop een beetje houtkorrel. Ik pak met schoonmaakhandschoenen de bak aan de rand vast, loop linea recta naar de kliko, bak ondersteboven, krantje erin, korrels erin en klaar :) goed handen wassen en ik heb voor de uiterste zekerheid van die desinfecterende handgel gehaald, dus daar smeer ik dan nog even m'n handen mee in.
    Nou, beste bacterie die daar nog langs komt ;) hygiene te over denk ik.

Btw. Het schijnt ook verschil te maken of je een binnenkat of buitenkat hebt.. Met binnenkatten is het risico ook al kleiner, en omdat ik je hoor over raskat denk ik dat ze binnen blijven?

3. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb t nooit gedaan, voelde niet goed...

4. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Onze verloskundige heeft gezegd dat je gewoon de kattenbak mag schoonmaken met handschoenen aan. Dat gebeurd hier dus ook.

5. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb wegwerphandschoenen speciaal voor dit mooie klusje. Als het even kan doet m'n man het maar af en toe is hij een weekend weg.
    No way dat ik het laat liggen tot hij thuis is, dan word ik ziek van de geur ;)
    Dus handschoenen aan en daarna heel grondig wassen.

Oh en dat verhaal dat het ws weinig kwaad kan bij mensen die al hun heel lang katten hebben, daar zou ik echt niet zomaar van uit gaan. Want dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn en dan neem je een heel groot risico.

6. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Pfff ik heb de hele zwangerschap de kattenbakken verschoond hoor! Ik heb me laten onderzoeken op toxoplasmose en heb het niet in mijn bloed. Als je nagaat dat ik al mijn hele leven met katten omga/kattenbakken verschoon en waarschijnlijk vroeger vaak genoeg kattendrollen in mijn hand heb gehad... Dan is de kans erg klein dat je het nu ineens wel oploopt door de kattenbak te verschonen. Als je echt voorzichtig wilt zijn, doe je het met handschoenen en was je daarna nog eens goed je handen!

7. Twirler

Twirler Bekend lid

19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik vond dit juist een heeeeerlijke reden om het lekker aan manlief over te laten ;)

8. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik maak ze schoon maar was en desinfecteer daarna goed mijn handen.
    Mijn vriend zou het doen maar nadat ie de eerste keer zwaar over zijn nek ging (aansteller :p) doe ik het.

9. Britt2014

Britt2014 Actief lid

12 aug 2014
    133
    0
    0
    Den Haag
    Met handschoenenen goed je handen wassen en desinfecteren erna.

Kwam er ook pas op de helft van mijn zwangerschap achter dat tuinieren alleen mag met handschoenen en dezelfde richtlijnen als de kattenbak. En juist toen was ik zo fanatiek aan de tuin bezig :p niks aan overgehouden, gewoon voorzichtig doen en extra hygiënisch werken

10. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Tja mijn katten vinden het leuk om in huis te poepen ipv op de bak...en dat ga ik toch echt niet laten liggen. Dus handschoenen aan en opruimen maar. Goed handen wassen erna en het lijkt mij dat het wel kan...

11. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik zou je bloed laten testen, zo kun je nagaan of je al eens bent besmet met toxoplasmose.

Ik heb ook raskatten (en kittens). Ik deed het altijd zelf, omdat ik dr ook 6 heb. Als ik dat de hele dag laat liggen dan gaat het gigantisch stinken.
    Had latex handschoenen (van die wegwerpdingen) en gewoon goed je handen wassen na afloop.

12. suu s

suu s Lid

17 jan 2014
    27
    0
    0
    winkel
    Bedankt voor al jullie reacties :).

Ik doe het nu inderdaad ook gewoon met van die wegwerp handschoenen aan en daarna was ik goed en grondig mijn handen.
    Ik heb en heilige Birmaan en een ragdoll die hebben nu kittens en zijn dus binnen katten die ook de kattenbak gebruiken.
    En we hebben een halve mainecoon die gaat naar buiten maar doet zijn behoefte dus ook buiten dus scheelt weer.
    Mijn vriend gaat ook over zijn nek van de kattenbak haha dus ik moet het wel doen.
    Maar ik zal vd week even contact opnemen met de huisarts voor bloedonderzoek bedankt voor jullie meningen!

13. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Je moet inderdaad voorzichtig zijn met het reinigen van de kattenbak, maar de kans dat je toxoplasma oploopt via de kattenbak is sowieso klein. Katten die met deze parasiet in aanraking komen (doorgaans na het eten van muizen, dus vnl buitenkatten), gaan dit slechts gedurende 2 weken uitscheiding via de stoelgang (en dit gewoonlijk maar 1x in hun hele leven). Vervolgens moet de stoelgang een 2tal dagen oud zijn voordat de uitgescheiden parasiet ook infectieus is. Dan moet je nog op een of andere manier die 'droge' stoelgang in je mond krijgen.... je hoort het al: mits een goede hygiëne is de kans echt wel klein. Gewoon handschoenen aan, op tijd stoelgang eruit scheppen en goed je handen wassen. Dan ben je al héél veilig bezig.

Helaas zijn niet alle medici hier goed van op de hoogte, waardoor er mensen zijn die effectief hun kat 'wegdoen' van zodra ze zwanger zijn. Heel erg jammer en niet nodig.

De kans dat je toxoplasma oploopt is vele malen groter bij het eten van ongewassen groenten en ondoorbakken vlees. Je neemt een véél groter risico door een bloederig stukje vlees, een broodje prepare of een bordje ongewassen sla te eten dan de kattenbak schoon te maken.

Overigens: heb als kind immens veel in de zandbak gespeeld die ook als kattentoilet gebruikt werd door de buurkatten (yummie), en heb nu al járen intensief contact met verschillende (soms zieke) katten. Maar ben nog steeds toxoplasma-negatief, dus langdurig contact met katten is geen garantie dat je immuun bent (net omdat het risico zo klein is).

14. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik heb jaren zwerfkatten thuis opgevangen via een stichting, circa 500 in een paar jaar tijd (+had ook 16 katten van mezelf) dus heb ontzettend veel kattenbakken moeten verschonen en was ook toxoplasmose-negatief, ben ik op getest in het begin van de zwangerschap voor de zekerheid.
    Dus inderdaad, het maakt niks uit dat je heel veel met katten in aanraking bent geweest, dat is geen garantie dat je toxoplasmose hebt doorgemaakt.

15. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap de kattenbak met handschoenen aan schoongemaakt. Vervolgens iedere keer goed mijn handen gewassen met desinfecterende zeep.

Ik heb de verloskundige gevraagd om bij de bloedtest ook op toxoplasmose te laten testen. Als je eenmaal besmet bent geweest schijn je immuun te zijn. Ondanks dat ik al mijn hele leven met katten leef (mijn ouders hadden een cattery als hobby, dus ook af en toe kittens) ben ik niet immuun!

Overigens geldt dat advies voor niet zelf schoonmaken of alleen met handschoenen ook voor bijvoorbeeld hamster- en konijnenhokken.

16. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Lente, wat een duidelijke en fijne uitleg!
    Zo kan ik mensen die weer eens verbaasd of negatief reageren op het feit dat ik zelf gewoon de kattenbak schoonschep vertellen waarom ik dat doe.

Hier inderdaad wel ook met handschoenen aan en daarna handen wassen. Manlief kan er ook niet zo goed tegen :p

Moet je nagaan dat er zoveel meiden zijn die onwijs veel met katten in aanraking komen nog nooit de besmetting hebben gehad.

17. rbnlin

rbnlin Actief lid

28 jul 2014
    314
    12
    18
    NULL
    NULL
    Dit is echt een hele duidelijke uitleg. Ook hier katten en mij laten testen op toxo bij beide zwangerschappen. Ook hier een man die kokhalzend boven de bak hing :$. Beide keren de uitslag dat ik het ooit heb gehad en immuun ben (op zich erg prettig). Ik heb bij m'n eerste bezoek aan de vk zelf gevraagd om ook te prikken op toxo. Denk niet dat ze er zelf bij stilstaan te vragen of je katten heb. Die kosten zijn wel voor jezelf, de andere dingen waar ze op prikken worden vergoed door ziekenfonds.
    Gewoon even laten prikken dus en verder met handschoenen aan scheppen, doe ik nu nog ondanks immuun.

18. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Prikken valt onder je eigen risico omdat het in het basispakket zit. Dus als je dat nog niet hebt verbruikt moet je het alsnog zelf betalen. Totaal van de standaard+toxoplasmose ligt iets boven de 40 euro, dus valt best mee (vind ik)

19. dropje77

dropje77 Lid

31 okt 2014
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier dus ook.. De watjes..
    Kun je nagaan straks met die poepluiers haha!

20. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Zo min mogelijk doen, als het echt niet anders is met handschoenen en goed handen wassen.

Deel Deze Pagina