Net zwanger en geen contractverlenging per 1 juli.....

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kweenie, 26 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Lieve Dames,

Het volgende. Met wederzijds goedbeginnen hebben mijn werkgever en ik afgelopen week besloten dat mijn contract per 1 juli niet wordt verlengd. De functie is niet zoals zij mij het hebben doen geloven en ik ben niet gelukkig met het werk dat ik moet doen. Wat dat betreft dus een goede beslissing want je elke dag naar je werk toe slepen is natuurlijk niet lang vol te houden...

Echter ben ik nu dus 5-6 weekjes zwanger... En moet ik gaan solliciteren. Ik houd van eerlijkheid dus ik vind dat als ik een nieuwe baan vind deze werkgever het moet weten voordat er een contract wordt getekend..

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat het beste kan aanpakken. Zet ik het al in mijn sollicitatiebrief (denk zelf van niet)? Vertel ik het in het eerste gesprek? Het tweede? En wat als het een poos duurt tot ik wat vind en ik al een dikke buik heb? Zet ik het dan wel al in de brief of zeg ik het als ze me bellen voor een afspraak of pas tijdens het gesprek (want dat zien ze het toch al)?

Wie heeft in soortgelijke situatie gezeten en hoe ben jij hier uitgekomen?

Alvast dank voor jullie reacties meiden!

x

Kweenie

2. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Hoi,

Ik heb hetzelfde meegemaakt toen ik net zwanger was. En ik heb er ook voor gekozen om elke werkgever waarbij ik solliciteerde te informeren over mijn zwangerschap (in de brief). Het gevolg was dat ik nergens werd uitgenodigd, terwijl ik weet dat het niet aan mijn c.v. ligt.

Ik heb er toen dus voor gekozen om een tijdelijke baan via een uitzendbureau te accepteren. Dit liep tot aan mijn verlof. Pas in mijn verlof ben ik weer gaan solliciteren en ik had al voor mijn bevalling een nieuwe baan. Daar ben ik na mijn verlof begonnen!

Mijn tip is dus: óf je nieuwe werkgever pas inlichten als je er al op gesprek bent geweest (of als je er net werkt) óf voor een tijdelijke baan kiezen. Na je zwangerschap ben je gewoon veel aantrekkelijker voor werkgevers.

Succes!

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik zou het sowieso niet in je brief zetten. Ik zou denk ik kiezen om het bij het 2e gesprek te zeggen. Je hoeft het natuurlijk nog niet te zeggen je bent het niet verplicht. Normaal vertel je het ook pas met 12 á 13 weken zwangerschap. Dus je kan ook nog overwegen om het aan het eind van je proeftijd te zeggen. Dan heb je in je proeftijd jezelf kunnen bewijzen wat je waard bent.

Trouwens gefeliciteerd met je zwangerschap en succes met je beslissing.

gr vruchtje

4. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik zit in deze situatie, en ben er helaas nog niet uitgekomen.
    Ik zat overigens wel niet helemaal in dezelfde situatie omdat ik nog in de ziektewet ivm bevalling van Sam zat, en zo ben doorgerold in de ziektewet wegens zwangerschap van deze uk (gaat lichamelijk niet altijd zo lekker vandaar).
    Maar ik had een baan om te reintegreren en daarvoor een jaarcontract wat niet verlengd werd.
    En die baan voor het reintegreren die hadden geen geld meer voor mij, erg jammer.

Maar ja... nu zwangerschapsverlof en nog geen nieuwe baan :(

5. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Bedankt voor de tips meiden!
    Denk dat ik inderdaad (zolang het lichamelijk nog niet zichtbaar is) er voor kies om het pas in het 2e of eindgesprek te vertellen of misschien tijdens mijn proeftijd (even kijken hoe het op dat moment aanvoelt) maar zeker niet na mijn proeftijd... Dat voelt niet prettig aan.

Een tijdelijke baan is inderdaad ook een optie...

Maar geloof dat ik sowieso wel ww krijg dus dat neemt wat van de stress weg. Ben liever lekker aan het werk maar het belangrijkste is dat we het financieel redden!

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs,

Kweenie

6. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Ik ben vorig jaar aangenomen terwijl ik 32 weken zwanger was toen ik op gesprek kwam! Ik heb ze wel gevraagd waarom ze voor mij hadden gekozen, want ik had in hun geval zeker voor een man gegaan (en al helemaal niet voor een zwangere dame). Zij vertelden dat ze de beste hadden gekozen :D . Het kan dus wel!

7. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Fijn om te horen Jody! Ik ga ook maar van het positieve uit. Maandag twee potentiele werkgevers bellen (heb mn cv op monsterboard gezet en dat werkt wel :D ) en dan zien we wel weer verder.

Deel Deze Pagina