Beste verloskundigen, Na bijna twee jaar mag ik nu eindelijk ook melden dat ik zwanger ben. Daar ben ik natuurlijk hartstikke blij mee!! Alleen doordat er veel verandert nu, gestopt met roken, hormonen en nog een aantal privé kwesties slaap ik erg slecht. Ik ben altijd een slechte slaper geweest en slik dan af en toe oxazepam. Ik heb gevraagd aan de huisarts of af en toe een halve mocht, zelfs dat mag niet. Valeriaan en verder niks. Ondertussen ben ik doodop en slaap ong. 3 uurtjes per nacht. En zeer emotineel steeds. Hebben jullie tips ed. voor mij zodat ik weer wat kan genieten en beter slapen?? Alvast bedankt voor het antwoorden, groet, Dunja
hoi, ik zou zeker nog eens overleggen met de huisarts. Oxazepam is inderdaad niet helemaal handig, zeker niet de eerste 3 maanden. Vraag of je melatonine kunt gebruiken. Verder is het denk ik handig als je met iemand praat, een coach, psycholooog oid. Als er zoveel veranderingen zijn in je leven en je bent ook nog eens zwanger, dan reageer je daar vaak enorm op, dat is logisch. Door de hormonen komt hel allemaal extra binnen. praten kan opluchten zodat je hoofd wat leger is en je beter kunt slapen. Ook kan fysiotherapie helpen met ontspannings en ademhalingsoefeningen voor het slapen. Ik zou er in elk geval wat aan doen want zo wordt het niet beter natuurlijk en door te weinig slaap ga je het allemaal somberder zien. Succes en bij vragen, stel ze gerust! Mirjam
Hallo Mirjam, Bedankt voor je antwoord!! Ik ben inmiddels wel een stuk rustiger en heb weer iets meer geslapen dan vorige week. Wel zou ik nog graag van je willen weten of oxazepam dan heel veel invloed heeft, want ik heb het nog wel in de vijfde en zesde week gebruikt, dan wel niet veel maar toch......moet ik me hier dan zorgen over maken? Groet, Dunja
hoi nee ik zou me geen zorgen maken. We gebruiken het ook wel eens op het laatste van de zwangerschap even een paar keer om iemand uit te laten rusten voor een bevalling. Maar omdathet kindje zo kwetsbaar is in de groei de eerste 3 maanden en in ontwikkeling van het zenuwstelsel het liefst geen medicijnen en als het moet alleen op voorschrift van de arts zodat je het juiste krijgt. Maar maak je geen zorgen als je er een paar hebt gebruikt. Zolang je het nu maar niet dagelijks neemt. Overweeg je het toch weer nodig te hebben dan toch eerst naar de huisarts zodat je kiest voor de meest veilige optie. Mijn voorkeur zou dan toch uitgaan naar melatonine omdat dat een lichaamseigen stof is. Mirjam
Hai Mirjam, Hartstikke bedankt voor je antwoord, ik durf ze niet eens meer te gebruiken. Ik zal met de huisarts overleggen wat betreft de melatonine. Groet, Dunja