net zwanger en gordelroos

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door juliette77, 9 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juliette77

juliette77 Niet meer actief

Hallo,

Ik heb net ontdekt dat ik zwanger ben. Nu heb ik sinds een paar dagen gordelroos op m'n gezicht (voorhoofd). Net bij de HA geweest en die vertelde dat het geen risico vormt - als ik waterpokken heb gehad. Nu is het zo dat het onbekend is of ik in mijn jeugd waterpokken heb gehad.
    Stel dat ik geen waterpokken heb gehad, loopt mijn zwangerschap dan gevaar?

Ik hoop dat iemand me even gerust kan stellen

Alvast dank!

2. Immie

Immie Verloskundige

17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoi juliette77,

Waterpokken zijn niet geheel gevaarloos. De kans dat het door de placenta word overgedragen is 1-2%. Dit is een zeer kleine kans maar niet nul. Omdat het virus al is geconstateerd heeft het nu geen zin om er een vaccinatie voor te halen. Jammer dat je niet weet of je het ooit eens hebt doorgemaakt. De kans dat je dit wel hebt doorgemaakt is heel groot aangezien het een veel voorkomende kinder ziekte is.
    Imke

3. juliette77

bedankt Imke,

Nog 1 vraagje, omdat ik pas zo'n 5 weken zwanger ben is er toch nog geen placenta - Kan het virus dan via de bloedbaan bij de vrucht komen?

Dankjewel,
    Juliette

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Juliette,

er is al wel een placenta dus in principe kan het ook overgedragen worden via de placenta.

Mirjam

5. juliette77

Hi Mirjam,

Ik had nog even nagevraagd en het blijkt dat je enkel gordelroos kan ontwikkelen als je de waterpokken hebt gehad.
    Dus ik heb wel de waterpokken gehad....mijn huisarts zegt dat er een kleine kans is (0,5 procent) dat mijn kindje er een afwijking aan overhoudt maar m'n VK zegt dat die kans nul is.

Wat denk jij ervan, kan ik nu met een gerust gevoel verder?

Dank en groetjes,
    Juliette

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Juliette,

het kan verder geen kwaad meer voor de baby.
    Je kunt het nalezen op de website van het RIVM.

Mirjam

Deel Deze Pagina