net zwanger en hap makreelsalade gegeten die al uren uit koelkast was

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Buurvrouw31, 12 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Jij zegt ‘gewoon gezond verstand gebruiken’, dat las ik als ‘ik trek me niks van die lijst aan en bepaal het zelf wel’.

    Basilicum stond in 2011 al op de ‘met mate’-lijst. Groen pesto werd toen ook al afgeraden, omdat dat vaak veel basilicum bevat. Niks overdreven aan. Maar zoals zo vaak bij dit soort adviezen weten de leken het beter dan de professionals die de adviezen vormen.
     
  2. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.459
    113
    nogmaals.. het staat nu op de veilig lijst van het voedingscentrum., ik begrijp jouw defensieve houding niet zo
     
  3. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Als het niet meer op de lijst staat, is het dan toentertijd niet overdreven geweest? Het product is immers niet veranderd, en zwangere vrouwen ook niet.
     
  4. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Een nieuw inzicht maakt niet dat het oude advies ‘overdreven’ was. Het advies is nog steeds ‘met mate’.
     
  5. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.459
    113
    Het is pas schadelijk als je 10 kilo naar binnen werkt in 1 keer. Dat is voor niemand haalbaar hoor :roflmao:
     
  6. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar wat is “met mate”? Wat heb je aan zo’n advies. Ik denk dat heel veel zwangeren juist ontzettend onzeker worden van zulke onduidelijke (en veel!) adviezen.

    Bovendien geldt toch áltijd dat je alles met mate moet eten. Te veel van iets is nooit goed, zwanger of niet.

    Tijdens mijn vorige zwangerschap kreeg kaneel een geel vinkje van het Voedingscentrum. Toen las ik hier over dames die geen appeltaart durfde te eten omdat ze bang waren dat er kaneel in zat. Ik vind dat doorslaan. Maar kun je dat die dames kwalijk nemen of zijn de adviezen dan overtrokken?

    Nu (slechts 1,5 jaar later) krijgt kaneel een groen vinkje. Maar met de opmerking dat grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn. Dat is toch best bijzonder. Vooral omdat grote hoeveelheden kaneel voor iedereen schadelijk kunnen zijn en niet enkel voor zwangeren.

    Ik negeer de adviezen niet volledig maar neem ze ook zeker niet klakkeloos over en gebruik met name mijn gezonde verstand en maak weloverwogen mijn eigen keuzes waarbij is de risico’s afweeg.
     
    Viviennee en Leesteken vinden dit leuk.
  7. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Misschien de opper-Italiaan
     
  8. PieterKonijn

    PieterKonijn Fanatiek lid

    24 mrt 2019
    1.387
    1.578
    113
    Vrouw
    Ik snap je reactie echt hoor, ik zou ook schrikken. Maar ik ga het toch even in perspectief plaatsen voor je:

    Mijn moeder is tijdens een studie in het buitenland (derdewereldland...) zwanger geraakt van mij. Ze wist het niet, en het was tijdens haar laatste paar weken, waarin ze lekker veel heeft gereisd, en iedere dag vis en fruit haalde bij allerhande straatkraampjes met bedenkelijke hygiëne.
    Van die gerookte vissen met de kop er nog aan enzo, en fruit dat urenlang in de open lucht ligt. Lekker "lokaal". Ze slikte trouwens ook geen foliumzuur en dergelijke. Het resultaat is nu 27 jaar en kerngezond.

    Echt, maak je niet teveel zorgen, en ga je alsjeblieft niet schuldig voelen. Die ene hap gaat heus het verschil niet maken. :)
     
  9. Buurvrouw31

    Buurvrouw31 Actief lid

    4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Dank voor je geruststelling. Het ging me vooral om het feit dat het al 5 uur buiten de koelkast stond :confused:. Ik ben maar helemaal gestopt met makreel eten :)
     
  10. Buurvrouw31

    Buurvrouw31 Actief lid

    4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Dan heeft je moeder geluk gehad! En natuurlijk gaat het meestal goed maar omdat de gevolgen groot kunnen zijn als het niet goed gaat, vind ik het de moeite waard om me zoveel mogelijk aan de adviezen te houden. Dus ik laat de makreel nu maar staan:)
     

Deel Deze Pagina