Omdat ik 80 procent van de dag duizelig ben kom ik haast nooit buiten. Hierdoor heb ik haast geen beweging. Nu wil ik tijdens de 20 procent van de dag dat ik me wel goed voel oefeningen gaan doen. Alleen weet ik niet welke oefening mogen. Wie heeft tips
Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap en wat vervelend die duizeling bijna de hele dag door. Lijkt me niet prettig nee. Ik persoonlijk weet niet veel van oefeningen maar heb het even voor je opgezocht en misschien zit hier wat voor je tussen. Rug Om rugklachten te voorkomen kun je de volgende oefening een paar keer achter elkaar doen. Ga op je rug liggen met je knieën gebogen. Kantel nu je bekken achterover zodat het onderste gedeelte van je rug tegen de grond gedrukt wordt. Houd een paar tellen vast, vervolgens weer ontspannen. Deze oefening kun je ook doen in kruiphouding of staande. Ademhaling Een ademhalingsoefening om de weeën beter op te vangen. Ga lekker liggen, leg je handen op je buik en probeer rustig naar je handen en naar je baby toe in te ademen. Ontspanning Ontspanningsoefening. Ga ergens liggen waar je niet wordt gestoord. Zorg dat je comfortabel ligt, bijvoorbeeld op je zij met kussens onder je hoofd en tussen je knieën. Oefen verschillende spiergroepen door ze stuk voor stuk goed aan te spannen en weer te ontspannen. Bekkenbodem Door toename van het gewicht worden er hoge eisen aan de bekkenbodemspier gesteld. Het is daarom belangrijk deze voor en na de bevalling te oefenen. Ga op je rug liggen met je knieën gebogen en voeten op de grond. Span en ontspan je bekkenbodemspieren, bouw dit langzaam op en probeer deze uiteindelijk zes seconden vast te houden. Tijdens het aanspannen van je spieren adem je in en tijdens het ontspannen adem je uit. De 'knipperlichtoefening' gaat als volgt. Ga op een stoel zitten met je rug tegen de leuning en zet je voeten iets uit elkaar op de grond. Span en ontspan nu je bekkenbodemspieren heel snel achter elkaar gedurende dertig seconden. Herhaal deze oefening regelmatig. ------------------------------------------------------------------------------ Ik hoop dat je er wat aan heb. de meeste is liggend dus misschien voor jou beter.
Als je het aankunt is misschien dat programma van "Nederland in beweging" dat 's ochtends op TV komt wel wat voor je! En anders zou je het bij een fysio of de verloskundige kunnen vragen. Vaak staan er in zwangerschapsboeken ook oefeningen... Succes!
Hi, Vervelend zeg! Heb ongeveer hetzelfde gehad door mijn misselijkheid, was daar erg door verzwakt. Heb toen revalidatiefysiotherapie/mensendieck gehad, dat heeft erg geholpen. Dan komen ze gewoon bij je thuis en geven ze je oefeningen die je aankunt en waardoor je weer wat conditie krijgt en je spieren aansterken. Je kunt hier in principe gewoon een fysiotherapeut of mensendiecktherapeut voor bellen om een afspraak te maken. Voordeel van mensendieck is dat ze vaak ook voorbereidende oefeningen voor de bevalling kunnen geven. Je zou trouwens ook kunnen beginnen om samen met iemand (je partner of een vriendin oid) hele kleine stukjes te gaan lopen, ik ben begonnen met de straat een klein stukje op en neer Beterschap en succes! Groetjes Rosa
Ik ga inderdaad de verloskundige vragen voor een paar goede oefeningen. Een afspraak maken met een fysiotherapeut is niet echt een optie omdat ik niet weet of ik me dan goed voel. Als ik me duizelig voel dan kan ik echt geen oefeningen doen. Wandelen gaat opzich prima. Alleen woon ik drie hoog en heb problemen om de trap op te komen.
Het is inderdaad niet gemakkelijk om in conditie te blijven tijdens de zwangerschap. Ik heb altijd veel nood gehad aan beweging en kan dus echt niet zonder sport of aangepaste oefeningen. Heb dan ook in het begin van mijn zwangerschap een home trainer gekocht en fiets elke dag ongeveer drie kwartier tot een uur en probeer elke dag te gaan wandelen (met of zonder mijn man). Maar als je je niet goed voelt, forceer het dan niet en blijf lekker rustig. Je kan ook vanuit de zetel enkele oefeningen doen: jouw spieren (zoals de bilspieren of de beenspieren) tien tellen opspannen en weer ontspannen. En dit 10 maal achter elkaar. Of met één voet het alfabet in de lucht schrijven, daarna met de andere voet. Stretchoefeningen op de grond doen ook echt deugd aan de spieren! Veel plezier ermee!