Hallo! Wij zitten een beetje met een probleem. Ongeveer 4 weken geleden hadden we verjaardag van mijn broer, mijn zus kwam toen langs met haar 2 zoontjes waarvan de oudste de waterpokken had. We vroegen ons toen af of dit niet gevaarlijk kon zijn voor mij en ons ongeboren kindje. Uiteindelijk de verloskundige gebelt, die zei dat als ik ze al had gehad, ik me geen zorgen hoefde te maken dat ik ze weer zou krijgen. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen, moest ik wel op een afstandje blijven. Nu hebben we vanavond een afscheidsfeest van mijn broer, met wederom mijn zus, en weer neemt ze haar zoontjes mee, waarvan nu de jongste extreem last heeft waterpokken! Nu kunnen we wel afstand houden, maar stel dat we toch in contact met ze komen. Kan ik het dan toch bij me dragen en besmettelijk zijn? Mijn eigen lichaam maakt wel antistoffen aan , maar kan het virus ons kindje bereiken? En buiten dat, ik kan ieder moment bevallen! Straks draag ik het bij me, en beval ik vannacht.. Je weet maar nooit natuurlijk.. Mijn vriend heeft ook de waterpokken gehad, dus die zou het ook niet weer kunnen krijgen. Ik vraag me af wat jullie zouden doen? Was namelijk zo blij dat ik er eindelijk eventjes uit kon na al dat gewacht en niks doen.. Maarja, als ons kindje risico loopt om meteen besmet te worden. Dan neem ik natuurlijk het zekere voor het onzekere. Kan op de verlosk vertrouwen door afstand te nemen, maarja ik was toen nog niet hoogzwanger! Wat zouden jullie doen? En weet iemand van jullie hier toevallig meer van? Met googlen word ik ook niet echt wijzer want de ene site zegt dat als je het hebt gehad je het niet weer kan krijgen. Terwijl de andere zeg dat dat zeker wel kan, en je kindje zelfs geboren kan worden met de waterpokken!! Zo tegenstrijdig allemaal! Alvast bedankt voor de reacties! LiefSs Leonie..
Hoi Leoniiee, Ik had hetzelfde probleem toen ik hoogzwanger was. Mijn moeder had last van gordelroos. Dat is hetzelfde als waterpokken maar dan bij volwassenen. Ik vroeg de vk of ht kwaad kon. Ze gaf me hetzelfde advies als jou verlos. het kon alleen kwaad als ik er echt aan zou zitten en in aanraking zou komen met de huid. Ook omdat ik op jonge leeftijd waterpokken heb gehad en dan inderdaad antistoffen aanmaak. Je moet doen waar jij jezelf goed bij voelt, maar ik zou persoonlijk wel gaan.
hoi hoi, ik werk op t kdv en heb ook gevraagd aan de vk of t kwaad kon als ik waterpokken zou krijgen (heb ze volgens mijn moeder niet gehad vroeger!). de vk zei dat t alleen kwaad kan als je t zelf krijgt, 2 weken voor de bevalling, tot een week erna (zodat de beeb t niet krijgt als hij/zij geboren is) ik zou vanavond gewoon het kind niet aanraken. je kunt voor de zekerheid even extra je handen wassen. succes!
hey leonie ik weet dat het niet onmogelijk is dat je het nog een x krijgt, er zijn atijd bijzondere gevallen. Maar denk dat de kans wel heel erg klein is, ik zou gewoon niet met de kleintjes in aanraking komen. En volgensmij kan het meer kwaad als je kleintje al is geboren, stel je bevalt vannacht en je zus komt meteen langs met haar kinderen, dat is niet verstandig'. maar doe wat goed voelt, ik zou wel uit de buurt blijven en dat moet je zus ook begrijpen.
Als je het al hebt gehad is de kans erg klein dat je het nog een keer krijgt. Buiten dat, als de waterpokken al zichtbaar zijn is de kans van besmetting niet groot meer dat is meestal een anatal dagen ervoor. Met gordelroos moet je echter wel uitkijken dit kun je meerdere keren krijgen.
als ik jou was zou ik daar helemaal niet gaan. waarom zou je moeten? zo zit je gewoon relax. waarom zou je d stress van zo n bezoek en onzekerheid daarna aan moeten? niet doen. excuses aanbieden en niet verder nadenken over wat ze dan over jou denken. je mag toch bangig zijn over dat soort toestanden en je afstand bewaren.....succes!
Bedankt voor de reacties! Besloten om toch te gaan en voorzichtig te zijn. Maar toen we er kwamen was mn zus met neefjes al weg! Dus druk gemaakt om niks!
Dat laatste klopt bij waterpokken niet; de besmetting wordt dan juist overgebracht door de vochtblaasjes. Zolang je daar niet mee in aanraking komt, is het besmettingsgevaar niet zo groot. Bij de meeste vlekjesziektes klopt het wel, dat je besmettelijk bent voordat ze echt zichtbaar worden.