Ik vroeg me af of er dames zijn die de stamcellen van hun baby hebben laten opslaan dmv bloed uit de navelstreng? Je hoort er zo weinig over....ik ben nog aan het twijfelen. Aan de ene kant denk ik waarom niet? Het kost per saldo wel ongeveer ruim 1.000 euro maar ja als je daarmee je kind beter zou kunnenn maken dan is dat een schijntje. Aan de andere kant vraag ik me af of het nietvwat overdreven is om te de doen aangezien de kans dat je het nodig zult hebben erg klein is.
Niet elk ziekenhuis doet dit jammer genoeg In Belgie toch niet.. Want je kan niet alleen je eigen kind redden, maar ook anderen..
Naar aanleiding van jouw post ben ik is op google gaan zoeken. Vond deze site wel informatief Stamcellen opslaan - Medicinfo . Dat plus wat andere berichten (kans dat het bruikbaar is als het niet wordt afgenomen door een expert etc) lijkt het mij weinig zinvol om her voor eigen gebruik te laten opslaan. Voor het onderzoek van de bloedbank vind ik een ander verhaal, dat zou ik wel doen.
Wij hebben erover nagedacht. Ik vond het toch erg prijzig en het schijnt dat er ook een stamcelbank is (in Leiden uit m'n hoofd), waar ontzettend veel op voorraad ligt waardoor particulier opslaan een beetje overbodig wordt.
Ik laat wel navelstrengbloed doneren, maar dit wordt opgeslagen om anderen "te redden" Ik heb aan de gynaecoloog gevraagd wat het doneren precies inhield en of de baby daar geen pijn of last van had, dit is dus niet het geval en daarom besloten om navelstrengbloed te doneren De stamcellen uit het bloed worden gebruikt om bv mensen met leukemie te helpen Dit is gratis maar is dus niet voor ons zelf, we doen dit puur om een ander te helpen. En inderdaad is dit in Leiden ( sanquin)
In gasthuisberg Leuven (Belgie) stellen ze zelf de vraag om dit te mogen doen na de bevalling. Dit is dan wel om andere te helpen. Ik heb er toestemming voor gegeven en ga dat bij de volgende weer doen.