Geen winst uit onderneming, wel ZEZ?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by IkHebGeenNaam, Oct 1, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. IkHebGeenNaam

IkHebGeenNaam Nieuw lid

Oct 1, 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste mensen van het webcare team,

Ik ben de afgelopen jaren in dienst geweest bij een werkgever en heb het afgelopen jaar daarnaast parttime als zelfstandige gewerkt.

Het contract van mijn werkgever is niet verlengd en omdat ik niet lang in NL werkzaam ben geweest houd mijn WW uitkering er binnenkort mee op. Ik ben nu 20 weken zwanger, geen zwangerschaps uitkering voor mij dus.

Nou maakt mijn eigen onderneming op dit moment nog geen winst, alle inkomsten worden direct weer geinvesteerd. Heb ik hiermee wel recht op een ZEZ uitkering?

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste IkHebGeenNaam,

Gefeliciteerd met je zwangerschap !

Je hebt als zelfstandige (nog) geen winst gemaakt en wilt weten of je recht hebt op een ZEZ-uitkering.

In jouw situatie is het alleen zinvol om een ZEZ-uitkering aan te vragen als je vorige jaar minimaal 1225 uren als zelfstandige hebt gewerkt.
    Is dit het geval dan is de hoogte van de ZEZ-uitkering 100% van het wettelijk minimum loon.

Heb je vorig jaar minder dan 1225 uur als zelfstandige gewerkt?
    De hoogte van de ZEZ-uitkering hangt dan af van de winst die je hebt gemaakt.
    Aangezien je geen winst hebt gemaakt is het in dit geval niet zinvol om een ZEZ-uitkering aan te vragen.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Extra informatie:

Ligt je vemoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na de maximum duur van je WW-uitkering?
    Je kunt dan nog wel een Zwangerschapsuitkering (WAZO) vanuit je WW-gedeelte aanvragen.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Succes met je onderneming en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page