Ik ben er net begonnen op een nieuwe werkplek dus weet het allemaal niet precies. Maar volgens mij is gewoon om bij 3 maanden het tegen de collega's te vertellen. Maar aangezien ik op een opname afdeling in de psychiatrie werk is het wel van belang dat ik niet met al te veel agressie in aanraking kom denk ik... Hoewel daar, als ik collega's zie, wel erg makkelijk mee omgegaan wordt wat er voor zorgt dat ik niet weet hoe ik het moet doen. Ik weet dat het niet lekker is voor collega's dat zij dan meer op moeten vangen (ben ook nog niet de enige zwangere). Hoe groot is het gevaar bij verschillende zwangerschapsduur? Op zich t kleintje nu nog veilig achter mijn schaambeen. Ik weet niet goed wat ik moet doen, of ik het mijn direct leidinggevende al vertellen moet, of ik nu zo vroeg in de zwangerschap al iets aan mijn werk aan moet passen... Hoe hebben jullie dat gedaan of zouden jullie dat doen?
Lastig he! Toen ik in verwachting was van Noa werkte ik ook in de psychiatrie op een afdeling waar veel agressie voor kwam. Heb het toen zelf met de 7 weken verteld. Maar ben ervoor wel wat oplettender geweest. Ik mocht toen zelf aangeven welke clienten ik wel of niet wilde verzorgen/begeleiden. Het belangrijkste is toch dat jij je zeker en veilig voelt. Want weet niet hoe dat bij jou op het werk is maar bij ons was het ook vaak dat wanneer clienten merkten dat je onzeker was ze daarop inhaakten en juist agressiever gingen reageren. Als je het lastig vind zou ik gewoon met je leidinggevende gaan praten, die kan je er wel advies in geven. Maak je vooral niet teveel zorgen over dat andere collega's het dan eventueel drukker zullen krijgen want in een goed team hoeft dat geen probleem te zijn. Nu ben jij degene die in verwachting is, straks is het een ander en dan pak jij weer wat meer werk op. Wat mijn ervaring wel is is dat de echt grote aanpassingen pas komen als je echt een buikje krijgt en zichtbaar zwanger bent. Maar overleg het gewoon even met je leidinggevende. Denk dat dat al veel duidelijkheid zal geven en ook fijn als al iemand het weet op je werk! Succes meid! xxx Gizzy
Ik werkte ook in de psychiatrie. Toen ik aangaf dat ik zwanger was heb ik nog even gewoon op de afdeling kunnen werken. Maar toen het eenmaal zichtbaar was moest ik van de afdeling af. Ivm mijn eigen veiligheid maar ook die van collega's. Dit omdat ik niet mocht ingrijpen wanneer er een alarmsituatie was en daarbij was ik voor patiënten nu een extra makkelijk doelwit. Ik ben toen andere taken op me gaan nemen. Hier waren mijn collega's alleen maar blij mee aangezien die er vaak bij inschieten. Vb. verslagen schrijven etc. Je moet het gewoon vertellen wanneer jij denkt dat dit nodig is en vooral wanneer je je er goed bij voelt. De een vind vertellen met de 5 weken gewoon en de ander met 3 maanden. En maak je geen zorgen over de extra werkdruk van je collega's.. een goede werkgever en team zullen er juist alles aan doen om samen met jou tot een goede oplossing te komen.