Onduidelijkheid over hoogte zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Line, 30 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Hopelijk zijn hier wat vrouwen die mij verder kunnen helpen!

Het hele jaar 2009 heb ik een contract gehad van 24 uur met daarbij behorend salaris. Per 9 januari gaat mijn zwangerschapsverlof officieel in, maar per 1 januari wordt mijn contract veranderd in een contract voor 16 uur. Waardoor ik dus weer minder verdien.

In eerste instantie ging ik er vanuit dat ik het bedrag uitgekeerd zou krijgen behorend bij mijn contract van 16 uur. Daarna las ik op de uwv site dat je uitkering wordt berekend op het gemiddelde inkomen wat je één maand van tevoren verdiend. Ik heb het hierover met de personeelsfunctionaris gehad en zij bevestigde dit. Nu ontving ik gisteren een brief (ik ben al thuis, heb vakantie voor mijn verlof aangeplakt), dat er toch wat onduidelijkheid ontstaan is over de hoogte van de uitkering en dat ze dit gaat voorleggen aan een jurist.

Heeft iemand eenzelfde soort situatie gehad? Wie weet hoe het nu precies wordt berekend? Over de gehele verlofperiode kan het toch zo'n €800 - €1000 schelen :$. Pff.. welkom hoor.

Alvast bedankt.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wat ze bij mij hebben gedaan, maar ik weet niet of het bij jou nog kan: aangegeven dat ik per 1 januari een vast contract zou krijgen voor 24 uur, maar pas vanaf dat ik weer aan het werk zou gaan (1 april 2008, 12 november 2007 met verlof gegaan en 30 december 2007 bevallen, Eva is jarig vandaag :)). Ik heb dus mijn hele verlof voor 40 uur gekregen uitbetaald gekregen.

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Kan het UWV je hier geen duidelijkheid over geven als je ze belt?

Overigens (ik weet natuurlijk niet wat de reden is) vind ik het best oneerlijk voor jou, dat ze per 1 januari je contracturen hebben aangepast. Je had beter je uren kunnen laten aanpassen per datum einde zwangerschapsverlof.

Hopelijk gaan ze gewoon uit van die 24 uur! En daarvoor zou ik even het UWV contacten.

Geniet van je verlof, het mijne gaat officieel a.s. zondag in, maar ben vandaag ook al lekker vrij!!

Groetjes,
    Romy

4. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Het is niet oneerlijk hoor van mijn werkgever. Ik werk in het welzijnswerk en daar zijn veel uren op projectmatige basis. Mijn vaste aantal uren is 16 uur en voor het afgelopen jaar kreeg ik daar 8 bij. Ik wist het dan ook al lang van tevoren.
    Ja, ik ga zelf het UWV wel even bellen. Zal maandag worden denk ik.

En verlof.....jaaaaaaaaaaaa. Was jij er ook zo aan toe? Ik geniet er echt van :D.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik weet niet hoe het officieel zit maar ik werk nu 40 uur en ga na de bevalling 20/24 uur werken. Ik heb met mijn werkgever afgesproken dat mijn nieuwe uren pas ingaan op het moment dat ik weer terugkom, dus mijn vergoeding van verlof is gewoon gebaseerd op mijn fulltime contract

Deel Deze Pagina