Zoals in mijn titel, ik ben net zwanger, 4 weken en 1 dag en het was nogal onverwacht, dus nu zit ik met vragen. Wat is nu mijn volgende stap? Kan ik echt beter niet naar de tandarts? Ik heb voor volgende maand een aardig grote behandeling op het programma staan. Moet je echt nu al een kinderdagverblijf benaderen? Dat is toch van de gekken? En moet ik nu een verloskundige zoeken en bellen of pas later? En mijn verzekering, wanneer moet dat? Nog meer tips?
Als eerste natuurlijk van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Geniet ervan! Nu wat antwoorden op je vragen: Je kan nu al bellen voor een afspraak bij een vk. Vaak willen ze je nl al met 10 wkn zien voor een controle en een echo. Je verzekering kan je na 12 wkn regelen..(just in case off) Er is vast een onderwerp over kraamzorg op de website van je zorgverzekeraar .... waarschijnlijk kan je het online doorgeven... de rest daarvan wijst zichzelf! Wat de tandarts betreft, daar zijn de meningen over verdeeld. Je kan je tandarts inlichten dat je zwanger bent en wat je dan volgens hem het beste kan doen. Een verdoving bij de tandarts kan overigens geen kwaad, maar zoals ik al zei, sommig tandartsen doen dat dan liever toch niet. Ik zou ook pas na 12 wkn een kinderdagverblijf zoeken en dat vast regelen.. Dan weet je zeker dat je op tijd bent. Tja verder loopt het straks allemaal vanzelf. Evt kan je je bij "moeders voor moeders " aanmelden en je urine inzamelen.. heb ik ook beide keren gedaan!
Ik sluit me aan bij susanne1979 en als aanvullende tip: hier veel komen forummen, daar leer je een hoop van!
Even de tandarts moet het wel weten hoor voor eventueele verdoving. Hier moest ik wachten tot na 12 weken.Dus wel even melde al is het maar voor niks. En gefeliciteerd he.
vaak moet kraamzorg voor 20 weken geregeld zijn. er zullen vast uitzonderingen tussen zitten. als je naar de site van je vrzerkeing gaat en je zoekt vie de zoekoptie naar kraamzorg, staat alles beschreven..
Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik zou wel vast eens kijken bij de kinderdagverblijven (op internet). Sommigen moet je echt meteen al aanmelden zodra je weet dat je zwanger bent, omdat er anders geen plek meer is of pas veel later. Bij de mijne kon je pas aanmelden met 3 maanden (13 weken) dus dat gaf mij weer wat rust, maar een vriendin heeft het al heel snel moeten regelen. Voor de tandarts inderdaad even bellen. Ik had alleen maar een controle, dus dat is geen enkel probleem, maar verdovingen is toch andere koek. Ik had m'n eerste afspraak (intake) bij de vk met 8 weken. Daarna meteen de kraamzorg via m'n verzekering aangevraagd. Als je niet weet welk kraamzorgcentrum je moet nemen, kun je advies vragen aan je vk. En inderdaad moeders voor moeders. Heb ik me ook meteen voor aangemeld. Dat kan heel gemakkelijk via internet. Het is wel handig als je huisarts en apotheek weet dat je zwanger bent ivm het voorschrijven en gebruiken van medicijnen. Verder kunnen zij niets voor je doen. En verder gewoon lekker genieten en forummen!
vaak op het forum komen is ook mijn advies. Toen ik net zwanger was, had ik ook veel vragen. Op de meeste heb ik hier antwoord kunnen vinden!