Ik wilde het eigenlijk pas aanschaffen als het nodig blijkt te zijn, maar ik zie nu veel pasbevallen vriendinnen die hun kleintje veel dicht bij zich dragen, dus ik denk er nu toch serieus over na om een draagdoek of zoiets als een babybjorn draagzak te kopen of als kraamkado te vragen aan 'opa en oma'. - Wat vinden jullie het fijnste, een doek of een zak? Of zijn er nog andere opties? - Wat is het praktischste (kun je bijvoorbeeld lang gebruiken of zowel op buik als rug, met kindje naar voren of achteren gericht)? - Zijn er merken of bepaalde typen die jullie aanraden? Ik hoop op wat ervaringtips, want als ik ze op internet vergelijk zit er zoveel verschil tussen, zowel wat gebruiksgemak als prijs betreft dat ik het op dit moment moeilijk kan vergelijken.
Leuk dat je wilt gaan dragen! Je kunt het best voor een ergonomische drager gaan (babybjorn, stokke etc zijn niet ergonomisch) deze zal ook voor jou veel fijner dragen. Ikzelf gebruik het liefst doeken, ml heeft een ergobaby. Op facebook kun je de groep draagpraat vinden, daar kun je een hoop info vinden?, Op de groep draagdoekenmarkt kun je voor leuke prijzen tweedehands dragers en doeken kopen (dat wordt heel veel gedaan omdat het ookhet voordeel geeft de doeken dan al zachter zijn ) Succes!
Oh, en naar voren gericht dragen wordt echt afgeraden (op de groep draagpraat kun je precies vinden waarom)
babybjorn, stokke, maxi cosi, lodger enz is absoluut niet ergonomisch. je kindje zit in een houding die niet goed is voor je kleine, maar voor jou ook niet. een draagdoek, mei tei of ergonomische draagzak, die keus moet je zelf maken ik raad je idd ook de fb groep draagpraat aan
Bij een draagconsulent kun je een draagconsult nemen om uit te vinden welk draagsysteem het beste bij je past. In elk geval geen Babybjorn, Stokke, Chicco, Kipling, Lodger, Maxicosi, Minimonkey. Die zijn namelijk niet ergonomisch, waardoor het voor jezelf veel zwaarder wordt om te dragen, en sneller pijnlijk, en de houding waarin je kind 'hangt' is niet goed voor de ontwikkeling van je kind. Als je kind nog jong is en jij onwennig, dan is een lange tricotdoek vaak het gemakkelijkst om te knopen. Sneller zijn een ringsling of een 'soft structure carrier', zoals een Beco of Manduca. Een draagconsulent kan je goed wegwijs maken in de doekenjungle! En inderdaad, even een kijkje nemen bij Draagpraat.
Wij hebben afgelopen vrijdag een draagconsult gehad en ik en mijn man hebben hier heel veel aan gehad. Wij hebben uiteindelijk een geweven draagdoek gekocht omdat de tricot toch wat warmer is en mijn voorkeur uit ging naar knopen. Ik ben uitgerekend op 02 juni en ik ga er vanuit dat het dan toch lekker weer gaat worden (vandaar geweven op tricot) Onze consulente rekende 25,00 / uur wat ik echt zeker het geld waard vond. Wij hebben meteen een doek gekocht waardoor we een half uur consult cadeau kregen
Het is zoooo fijn om je kleintje zo dichtbij te hebben. Voor je kleintje en voor jezelf. Verder sluit ik me helemaal aan bij de tips van de andere dames.
Wij hebben een manduca en ik vind hem heerlijk, draag mijn zoon van 2,5 er soms nog in en dat gaat met alle gemak.
Dank je dames! Heel veel info. Ik heb me inmiddels voor beide facebookgroepen aangemeld en heb zelfs al een doek voor de eerste maanden van iemand gekocht: een draagdoek tricot slen. Dan kan ik het in ieder geval vanaf het begin proberen. Als ik en zij het dan fijn vinden kan ik altijd nog een duurdere of grotere doek kopen. Ik ben blij dat ik dit topic geopend heb, zonder deze antwoorden was ik waarschijnlijk voor een bekend merk gegaan zoals babybjorn en had ik met een ergonomisch onvriendelijk exemplaar gezeten.
Ik had ook zo'n mooie ergonomische drager, meneer krijsde alles bij elkaar. Daarna nog n andere geprobeerd van n vriendin (die je zelf moest knopen) ook hierbij een boel gekrijs. Ook tips gevraagd van ervaren dragers maar niets hielp. Uiteindelijk een babybjorn geleend als laatste middel en wat was vanaf t begin fantastisch. Bleek dat onze vent t liefst helemaal rechtopgehouden werd en ook zo veel mogelijk wilde zien. Hij vond t "harnas" erg prettig. Kwamen we ook achter toen we nachtenlang bezig waren om mem in slaap te krijgen. Enige wat hielp was zo rechtop mogelijk met em rondlopen.. Uiteindelijk dus toch de babybjorn zelf aangeschaft en veel plezier van gehad. ben nog steeds voor ergonomisch, bij de 2e ga ik t gewoon weer proberen, maar ben nog meer voor "wat werkt in praktijk voor mijn kind". Anders weer gewoon de babybjorn.
Ja, dat kan natuurlijk ook nog. Maar daar kom je dan gelukkig vanzelf achter (misschien niet zo snel als je zou willen zo te lezen) en dan pas je je daar inderdaad op aan. Ik denk dat dat sowieso wel de truc van kinderen opvoeden zal zijn: je doet wat bij jouw kindje werkt. Met wat gezond verstand in acht genomen uiteraard. Alle goed bedoelde adviezen van anderen kunnen dan wel eens niet van toepassing zijn op jouw kroost, so be it.