Hallo allemaal, Lees hier heel veel maar kom er met de washandjes niet uit. Zit er over te denken hydrofiele washandjes te gaan gebruiken i.p.v. billendoekjes voor de poep luiers, om geld te besparen. Per keer 1 washandje (afpoelen onder kraan, dan in de was?). Had een globale berekening gemaakt, dat een baby 4 poepluiers per dag heeft. Zou je dan globaal 4 washandjes per dag, voor 8 dagen = tataal 32 washandjes per week voor de poepluiers gebruiken? Het word geen extra was draaien, aangezien de washandjes weinig ruimte in de wasmachine in beslag zullen nemen. Is er hier iemand die i.p.v. billendoekjes washandjes gebruikt, en mij kan vertellen hoeveel washandjes ik het best kan aanschaffen? Of sla ik de pank helemaal mis (met mijn globale berekening)
Ik ben bij mn dochter nadat ze nog maar een poepluier per dag ging produceren ook washandjes gaan gebruiken. Is zeker wel aan te raden. Ik keerde ze na gebruik meteen binnenstebuiten. Is wat frisser met machine inpakken. Het meeste kan je vam de billen afvegen met de bovenzijde van de luier. Een stuk of 14 is wel handig, je was sowieso wel vaker met een baby erbij. Bij mijn zoontje doe ik het nog niet omdat je al die plooitjes hebt is iets meer gedoe
Ik vind 4 poepluiers best veel maar vind 1 washandje voor een poepluier (vooral bij spuitpoep) best weinig. Dan moet je echt een emmertje met spul naast je hebben staan neem ik dan aan? Ik gebruik zelf eigenlijk bij poepluiers juist wel billendoekjes en bij plasluiers gewoon een washandje (tenzij ik niet thuis ben dan).
Bedankt voor je goede tips. Na gebruik washandje binnenstebuiten keren. Poep van de billen afvegen met de bovenzijde v/d luier. Die kon ik nog niet goede en slimme tips. 14 washandjes, zou dan 2 per dag zijn, klinkt zeker niet verkeerd. Maak van die 6 hydrofiel washandjes op de uitzetlijst 14 stuks van, om mee te beginnen. Zoals ik hier heel vaak lees, het is zo bij gekocht. Umm85 wil er idd wel een soort wasbakje naast zetten.
Vroeger toen ik nog oppaste had ik een gezin die met watjes (die bolletjes) en een kommetje water alles schoonmaakte. Vond het zelf niet praktisch (was gewend aan doekjes) maar maakte wel beter schoon dan doekjes. Misschien dat dat een idee is? Watjes zijn namelijk ook erg goedkoop.
Ga je de billen niet schoonmaken als hij/zij geplast heeft dan? Zoals umm85 zegt, met een flinke spuitluier redt je het niet met 1 washandje... Zou wel vaker wassen is wat fijner qua hygiene...
Hou er rekening mee dat vooral op het begin en met borstvoeding je veel vaker een poepluier moet verschonen,hier vaker 2 luiers met een voeding,1 voor het voeden en 1 erna.en met een beetje pech heb je de rug ook nog onderzitten als de luier lekt.verder moet je met een plasluier ook wassen ivm met de urine die dan op de kwetsbare huid zit.de washandjes kun je ook verzamelen in een emmer met bijv biotex erin.
Ja natuurlijk zal er ook een washandje overgaan als er geplast is. Cooksie hoeveel washandjes zou jij adviseren voor alle verschoningen per dag?
Hier de eerste 6 weken denk ik wel bij elke verschoning wat poep. dat is 7 tot 8 keer op een dag. Ik heb een zelfde soort bereking gemaakt (voor hopelijk ooit nog een 2e kindje) voor evt wasbare luiers per dag en dan zou ik een stuk of 20 wel aanraden. Dus minimaal ook 20 doekjes of washandjes. Ik zou met een stuk of 15 beginnen, kijken of je het voor je zelf vind werken en dan wat bij halen. Er is vast wel iemand die dat in je kraamtijd eff wil doen. Mocht het niet werken zit je anders met een enorme stapel wat dan ook weer zonde is (vind ik persoonlijk) Als tip zou ik je mee willen geven..Kijk eens bij google op wasbare billendoekjes. Niet dat je die zou moeten kopen maar wel wat erbij staat hoe te bewaren enz Nadat ik dat gelezen had ben ik begonnen ipv billendoekjes die we gebruiken voor handjes en gezichtjes. Gebruik daarvoor een gastendoekje in vieren geknipt (en eff omgezoomd voor het rafelen) die dompel ik ef in een mengsel van water en gewone (geen wasbare) baby olie en bewaar dit maximaal 1 week in een afsluitbaar trommeltje en is prima zo te gebruiken en had dus gelijk een idee dat dit goed te gebruiken is i.c.m wasbare luieren. maar kan natuurlijk ook bij geen wasbare luiers. Ik zou je adviseren om een bakje (wat op de commode past) te gebruiken voor de vieze doekjes of washandjes en daar water in doen (klaar zetten) met een scheutje olie met een geurtje (badolie lavendel) of gewoon een beetje biotex groen oplossen in een beetje water (werkt misschien ook wel) waar je dus je vieze doekjes en washandjes in kan doen over degele dag en dat zou ik dan elke avond uitspoelen om vervolges ze in de wasmachine te doen of na het uispoelen eff bewaren in een aparte luieremmer om ze op te sparen tot dat je gaan wassen en schoon water erin voor de volgende dag of komende nacht. Het is lastig te zeggen hoeveel je er per dag nodig hebt. zo ie zo zou ik 1 washandje per verschoning rekenen per dag plus nog een aantal voor evt poepexplosies.. extra dus 10 per dag? voor de eerste 6 weken daarna zal je het minder nodig hebben. zit je op 6 verschoningen gemiddeld . Maar goed zover gingen mijn iedeeen maar of het echt ook zo kan werken zal moeten blijken door het gewoon uit te proberen en misschien wat aan te passen. Succes
Ik gebruik zelfgemaakte wasbare doekjes. Gewoon oude handdoeken met lockmachine afgewerkt (zigzaggen kan ook). Ik bewaar het water maximaal drie dagen, want water moet je niet te lang laten staan. Ik doe gekookt water in een bakje met tea tree olie en wat badolie. Met dat mengsel maak ik bij de verschoningen de doekjes nat. De doekjes doe ik in de luieremmer bij de wasbare luiers. Ik bewaar ze dus net als de luiers in een droge emmer. Stilstaand water wordt snel 'slecht', gaat schimmelen.
Daar zat ik zelf ook al over te denken. Als ik een luier emmer zou gebruiken om de gebruikte/ vuile washandjes in te doen. en ze daarna zodra ik een was ga draaien erbij doe. Kwam via google, was opzoek naar een alternatief op de billendoekjes, op wasbare doekjes. Maar dacht washandjes zijn er toch voor om de billen schoon te maken? Kan mij herinneren dat ik vanaf kinds af aan washandjes gebuik voor mijn billen aftevegen.(gebruik ook wc papier) Maar blijf googlen voor de wasbare doekjes, voor meer tips. Mocht ik toch te weinig hebben kan ik het aan iemand kado vragen, goede tip!
Als het een flinke poepluier is vegen we het hier idd eerst af met de bovenzijde van de luier. Het schijnt dat de kleine vanaf een week of 6 minder poepluiers kan produceren of zelfs wat dagen kan gaan overslaan. Gebeurt hier niet. Gewoon een stuk of 3 poepluiers en nog wat vieze scheten op een dag. Ik gebruik niet altijd een bakje water en een washandje om de simpele reden dat als het onderhand zn rug opsijpelt ik niet eerst hem nog even op zijn bedje leg om een bakje water te pakken om hem vervolgens te gaan verschonen. Dan is het een kwestie van 'uit met die spullen'. Ik zou dat wel met een bakje water en een washandje willen doen, maar de logistieke handigheid ontbreekt nog ff. Afdrogen van zijn billetjes etc doe ik dan met een klein hydrofiel spuugdoekje. Minihanddoekjes zeg maar. Die gaan doorgaans een dag mee, tenzij ze live ook weer geel gemaakt worden Ik denk niet dat je het gaat redden met maar 1x per week wassen. Vergeet de hydrofielen, de beddenlakentjes en de rompertjes niet die veelal in diezelfde was kunnen... maar ik denk dat je met je berekening een heel eind komt.
Maar een hele domme vraag misschien wel hoor. Die dingen kosten toch praktisch niks als je ze gewoon in het wit koopt?! Waarom dan niet een hele lading gewoon kopen zodat je straks niet zit van ohw mag maar 1 washandje gebruiken. Ik heb hier een giga stapel verzameld ondertussen denk wel een stuk of 50. Dan heb je ze toch gewoon en hoef je er ook niet te veel over na te denken of je zonder komt te zitten?!
Ikzelf, zou er een aparte hydrofiel was van maken. Dus alle hydrofielen (incl washandjes) op 95 graden met soda wassen. Ze zijn toch wit, dus als je poepvlekken hebt kook je ze dr op die manier weer uit. Ik zou geen poep washandjes bij mn witte bh's op 40 wassen bijv!
Annabel, als je toch al met ee bakje water in de weer gaat, kan je je doekjes gelijk uitspoelen natuurlijk. En het idee van een wasmachine is dat het schoon wordt, dan nog even nagespoeld wordt... dus die poep is echt overal wel uit hoor, je krijgt echt geen poep-bh aan. Off topic: heb jij bhs die in de wasmachine mogen?
Ik was ze met de luiers, ongeveer ieder drie dagen. Ik zou ze niet langer laten liggen hoor! Vooral niet als er poep aan zit.
Er bestaan geen domme vragen. Ja juist omdat ze niet zo super duur zijn, wil ik ze ipv billendoekjes gaan gebruiken. Weet alleen niet goed hoe duur ze zijn en in welke winkel je het het beste kan halen. Heb een tijdje geleden bij baby-dump een actie gezien 6 doekjes voor 2,50 euro. Praat ff mee off topic, mijn bh's gaan mee in de wasmachine, al jaren. Toch vind ik de tip die Annabel274 geeft wel een goede, aparte hydrofiel was draaien. Denk alleen niet dat ik daarmee de wasmachiene vol krijg binnen 1 week.
Ik heb 60 hydrofiele washandjes, gewoon goedkope witte, en die gebruiken we zowel bij verschonen als om even handjes en gezichtje mee schoon te maken. De billendoekjes gaan in een bakje met een mengsel van babyolie, babywasgel (van neutral) en kamillethee. De andere doekjes gewoon droog beneden, die maak ik nat als ze nodig zijn. Ik was de billendoekjes mee met de luiers, de snoetendoekjes met de witte was. Eens in de zoveel tijd gooi ik alle doekjes samen in een kookwasje, vast niet nodig maar 't voelt heel hygienisch
De v&d heeft ze ook liggen voor nog minder geloof ik. Dus waarom dan precies uitrekenen hoeveel je er nodig hebt?! Gewoon een lading aanschaffen en ze zijn zo online bij besteld of bijgekocht in de winkel
Wat een fijn topic, ik twijfel ook over de kant en klare (chemische) billendoekjes. Wat gebruiken jullie als zeep in het water? Ik las babyzeep van neutral met wat baby olie? Wat doet de rest? Ik las ook ergens iets over olijfzeep? Ik ga ze gelijk veel meer aanschaffen!