Ons meisje van 3 is ziek, heeft koorts maar krijgt het helemaal als ik met de thermometer aan kom. Nu hoef ik echt geen 6 keer per dag te weten wat haar temp is, maar vanavond had ze het echt zo warm en zag zo rood... ze had dus dik door de 39 maar voordat ik daar achter was zeg... Wie heeft de gouden tip voor het tempen van je kleintje? Iemand toevallig ervaring met de thermometer van Medisana met infrarood? Ik roep maar wat hoor, maar elke keer die strijd vind ik zo sneu (voor haar maar ook een beetje voor mezelf )
Ik temp alleen als ik denk dat de temp mega hoog is. Ik vertel altijd dat hij zij tot 10 mag tellen en dat mama dan klaar is.
Zelf laten doen. Is mijn gouden tip van mama begeleid je handje mee naar beneden ik doe wat zalf op de punt en hoppa. Voor ik dat met dochter deed heb ik liggen stoeien jaren geleden met mijn oudste toen bedacht ik mij hoe kan dit makkelijker nou ook hem lied ik het toen zelf doen. Dat was mijn gouden tip. En anders een oorthermometer. Vind ik ook onhandige dingen. Daar bij weet ik ook vaak zeker als ik mijn kind in de nek een kus geeft als mijn lippen dan branden weet ik hoe ver het is.
Hier een oorthermometer. en die is niet zo nauwkeurig als rectaal meten, maar het gaat mij dan ook meer om een indicatie. Ik vind het vooral dan belangrijk om te weten of ze koorts hebben. Of daar nu een halve graad verschil in zit vind ik niet zo heel belangrijk.
Ik heb een oorthermometer van Braun, en die meet ook nauwkeurig. Inderdaad met je lippen in de nek voelen dan voel je het ook meteen. Maar inderdaad als ze hoger dan 39 hebben wil je het wel weten , ik zou dus een oorthermometer aanschaffen. Heb je jaren plezier van. Ons zoontje is nu trouwens ook 3 en als ik hem vraag of hij het goed vind dat ik hem in zijn bips meet zegt hij soms gewoon ja..., wel met een beetje vaseline erop ha ha...soms moet je het gewoon uitleggen en zeggen dat het geen pijn doet.
Het probleem van een oortermometer is dat als je net een beetje verkeerd zit, hij erg afwijkend kan zijn...tenminste dat ik mijn ervaring Maar lastig idd, heb helaas geen tip
Toevallig hebben mijn zoontjes deze week dik door de 40 Gr. Koorts. Temp drie maal daags rectaal om in de gaten te houden dat t niet boven de 41 komt. Ze zijn echt heel beroerd. Jongste heeft n kuur. De jongste is niet moeilijk en gewend want hij heeft vaak n flink virus en boven 40 koorts Oudste is ook moeilijk . Ik geef m de iPad in handen zet n filmpje op en temp snel. Heb n snelle digitale thermometer .
Die hebben wij ook maar meet echt niet zo goed als in d'r bips. Hier geen tips, ze heeft gewoon even pech.... Ik leg haar klem in de hoek van de bank.
Wij gebruiken een oorthermometer. Ik heb zelf een "trauma" van die verplichte rectale thermometer, dat wil ik mijn kinderen no-way aandoen. Het piepen van die thermometer is zo interessant dat ik moeiteloos kan tempen. Ik temp meestal 3 keer achterelkaar en neem dan het gemiddelde. Ik heb ooit ergens gelezen dat je bij een oorthermometer een halve graad er bij op moet tellen.
Dochter heeft er normaal geen moeite mee, behalve als ze écht goed ziek is (??) Als ik t voorstel en ze ligt direct met haar billen bloot, weet ik al dat t niet nodig is Maar goed, hier dus wel eens strijd gehad toen ze een flinke oorontsteking had. Wat toen werkte: doen alsof ik de dokter was.. Met haar dokterskoffertje, gekke stem en de stetoscoop om mijn nek vond ze t wel grappig en mocht t wel ! Wie weet! (Maar ja, sommige kinderen zijn natuurlijk panisch voor dokters enzo, mijn dochter vindt dat sowieso leuk en interessant)
Ik had ook de neiging er bovenop de gaan zitten, wat een draaikont (letterlijk ) Maar ben ook een beetje bang voor een 'trauma' zeg maar... dat ze het alleen maar meer vervelend gaat vinden. Toch maar eens zelf laten proberen, kijken of dat interessant is. Heb haar ook haar muis (knuffel) al laten tempen en dat was geweldig leuk, moest ook een 'snoepje' (pcm zetpil) maar ja, geen gaatje haha... Totdat ze toch weer zelf moest, ze was muis spontaan vergeten!
Zodra ze hier moeilijk ging doen zijn we op een oorthermometer van braun overgestapt. Maar met 2,5 voel ik nog steeds het beste in haar nek, ze is gekukkig nog nooit flink ziek geweest sinds ze de gewone thermometer weigert.
Op de buik laten liggen met de beentjes onder de buik getrokken. Zo kan ze d'r billen niet bij elkaar knijpen wat het pijnlijk maakt.
Hier gelukkig geen issue. We doen er wat vaseline op en dan is het zo gepiept. Ze mogen zelf weten hoe ze gaan liggen op hun buik of met hun benen omhoog.
Hier gelukkig geen problemen mee. Als hij de thermometer al ziet zegt hij "aan" en als hij het piepje hoort dan zegt hij ook "klaar" Het is bijna alsof hij het leuk vindt
Bij oorthermometer alletwee de oren meten en het gemiddelde nemen. Iets erbij optellen hoeft in principe niet, wel als je bv de huisarts belt vermelden hoe je gemeten hebt. Hier een oorthermometer en bij hele hoge koorts rectaal. Op mijn werk ( in een ziekenhuis) hebben we ook oorthermometers trouwens.
Hier vinden de kinderen het gelukkig geen probleem, gebruik inderdaad wel wat vaseline erbij. Oor thermometer klinkt leuk maar is niet handig, als er te veel oorsmeer zit meet hij onjuist, even als bij een oorontsteking of als hij net niet goed op het trommelvlies gericht is, vooral bij kinderen die nog een kleine gehoorgang hebben is het dus lastig. Wij verzoeken patiënten dan ook altijd om rectaal te meten.
Wij zijn overgestapt op de oorthermometer van Braun. Ik vond het zo zielig om haar iedere keer uit te kleden om te temperaturen. Ze vind de oorthermometer veel fijner. We hebben ook een infrarood thermometer. Dit is echt vuilnis. Standaard ongeveer een temperatuur van 34.
Onze kids steigeren ook als ik met de thermometer aan kom. Ik heb een goede oorthermometer aangeschaft en dat gaat een stuk makkelijker. Je moet er idd 0,5 graden bij optellen. Ik meet meestal 2 a 3 x en neem daar het gemiddelde van. Als je hem volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt is hij vrij nauwkeurig.