Het rivm heeft vandaag een uitgebreide lijst van landen gegeven, waarvoor vervroegde vaccinatie tegen BMr voor baby’s vanaf zes maanden wordt geadviseerd, Ter info aan iedereen! https://www.rivm.nl/nieuws/vaccinatieadvies-mazelen-aangepast-vervroegd-vaccineren-bij-reizen In de inleiding van aangehangen artikel staat ook Frankrijk genoemd, maar deze staat niet in de lijst van landen. Nogal irritant, want wij gaan volgende week naar Frankrijk op vakantie en ik twijfel of ik nu mijn baby van negen maanden alvast zal laten vaccineren. Nadeel is namelijk dat het dan nog een keer moet met 14 maanden
sorry, niet goed gelezen. onder punt 2 in het artikel staat dat binnen Europa bij lokale uitbraken (zoals in frankrijk) bij gewone vakantie je niet vervroegd hoeft te vaccineren. maar wel nuttig voor een ieder om je vakantieland te controleren!
Nee, ik zou dat niet doen als wij in jullie situatie zaten. Zie ook punt 2: Bij reizen naar Europese landen met lokale mazelenuitbraken en verblijf bij lokale bevolking kan een vervroegde BMR bof, mazelen,rodehond -0 vaccinatie overwogen worden. Bij gewone vakantiereizen en bij verblijf op camping of in hotel of resort is vervroegde mazelenvaccinatie niet nodig. Er van uit gaande dat jullie "gewoon" op vakantie gaan. Maar, als het je dwars zit en meer zekerheid wil, dan kun je het natuurlijk wel laten doen. Bedenk ook dat mazelen, ondanks heel besmettelijk, in heel veel gevallen geen ernstige ziekte geeft. (Ik ben wel pro-vaccinatie! Maar meer op bevolkingsniveau dan op individueel niveau). Is overleg met het CB of de huisarts een optie?
Ik zou advies ggd en rivm volgen. Misschien ivm huidige situatie nog even bellen met ggd, of t er nu anders voor staat dan toen dat doc gepubliceerd werd.