School kiezen in Amsterdam: gaat dat echt zo?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door X11, 26 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
  2. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Een collega van mij is ook bezig met zo'n lotingsysteem om haar kind geplaatst te krijgen in Amsterdam. Het klopt wel wat er in het artikel staat.
    Hier in de buurt geen lotingsysteem, wel zsm inschrijven na de geboorte. En dat systeem is ook niet ideaal. Toen wij hier kwamen wonen, was mijn oudste bijna 1. Toen hadden enkele scholen al een inschrijfstop voor kinderen van het geboortejaar van mijn dochter. En bij een school kwam mijn dochter op plaats 32 op de wachtlijst -> kansloze positie. Uiteindelijk een school gevonden waar we tevreden over zijn. Maar wel een school waar je als ouders dan tevreden over bent. Ik wilde eigenlijk ook kijken of een school ook bij mijn kinderen passen. Maar dat is lastig bepalen als je kind net geboren is ;)

3. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Onvoorstelbaar.
    Dan vraag ik me dus, net als in de blog, af: waarom die goede scholen niet gewoon groter maken en slechte scholen uit laten doven?
    Wat hebben we er in vredesnaam aan om die slechte scholen in stand te houden?

4. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb idd ook gehoord van iemand die in Amsterdam woont dat er geloot moest worden. Vreemd systeem.

5. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    vreselijk, ik zou spontaan verhuizen, Hier in een dorp 3 scholen en je kan gewoon fijn zelf kiezen, wat een verademing zeg vergeleken bij amsterdam. verschrikkelijk.

6. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik woon niet in Amsterdam, maar hier was het ook loten...

7. Onje

Onje Niet meer actief

Ja dat werkt hier echt zo helaas. Onze zoon zit ook op een school waar wij niet voor zouden kiezen.

8. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    En kun je dan later nog wisselen, als blijkt dat de school niet aansluit?
    Of is er nog ruimte om te kiezen voor een school die iets hoger op je wensenlijst staat? Dat als je voor nummer 10 ingeloot wordt, je evt nog naar nummer 9 of 8 kunt als die nog plaats hebben?
    Of worden met dit systeem alle plaatsen vergeven?
    Ben echt blij dat het hier niet zo gaat zeg :( Zou een hele belangrijke reden zijn om absoluut niet ergens te gaan wonen, als er zo'n systeem zou zijn :(

9. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik laatmijn kinderen echt niet naar een school gaan waar ik niet voor zou kiezen. Wij kiezen de school voor onze kinderen en niet andersom.
    Ik zou dan echt direct gaan verhuizen.

10. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Het zou voor mij ook een reden zijn om voor mijn kinderen naar school gaan te verhuizen. Ik vind het nogal wat, je kind jaren naar een school die niet naar je zin is, we gaan er toch met z'n allen van uit dat een groot deel van de vorming daar gebeurt. Wat een raar systeem.

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Jeetje, wat ben ik blij dat wij niet in zo'n stad wonen.

Hier hebben we dochter met 3,5 een keer ingeschreven en kon ze met 4 beginnen. Bij zoon vroeg de juf van de instroomgroep of we hem al hadden ingeschreven zodat hij met de pilot mee kon doen en dus vanaf 3,5 al 2 dagdelen per week mee kan draaien. Inschrijven hebben we 2 weken voor hij de eerste keer ging gedaan.

Maar vlak na de geboorte al moeten inschrijven of gewoon geen inspraak hebben naar welke school je kind gaat is hier gelukkig een ver-van-mijn-bed-show.

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit inderdaad..

13. Onje

Onje Niet meer actief

Als wij die keuze hebben zouden wij dat ook doen maar helaas

14. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Maar heb je dan dus op later moment ook helemaal niet de mogelijkheid om te switchen? Wat als je kind doodongelukkig is op de school waarvoor het ingeloot is?

15. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Volgens mij is het zelfs zo dat als je voor de (middelbare) school wordt ingeloot op school A, terwijl je graag naar school B wilt en iemand anders wordt ingeloot op school B, maar die wil graag naar school A, dat je dan niet eens mag ruilen. Dat vind ik helemaal van de zotte.

16. Onje

Onje Niet meer actief

Ons kind heeft het gelukkig naar zijn zin op school echter onze keuze is het absoluut niet.
    Mocht je willen switchen kan je weer het formulier van de gemeente invullen en hopen dat je nu wel uitgeloot wordt

17. tuc

tuc Niet meer actief

Nee maar überhaupt voor je kind naar school gaat. Dit soort dingen zoek je toch meestal niet uit op het moment dat je moet gaan inschrijven, dat snapte ik aan het artikel ook al niet. Als je er dan achter komt ben je al te laat. Wat hier aan scholen en voorzieningen voor kinderen zijn zijn wij gaan uitzoeken toen de oudste nog een baby was. Wij woonden op een dorp en de basisscholen zijn prima daar maar er is alleen een middelbare school op VMBO niveau en ook geen keuze daarin.
    Mijn man had er een hekel aan elke dag zover te moeten fietsen. Dus wij hadden al besloten dat we in naastgelegen stad wilden wonen voor zij 4 was.

18. Roosje24

Roosje24 Fanatiek lid

21 jan 2012
    4.149
    154
    63
    Pff wij wonen in amsterdam en voor dochter hebben wij allang al een brief gekregen dat we haar mochten inschrijven. Ik kan gewoon niet kiezen nu, ze is 3 jaar en we zijn al volgens mij laat met inschrijven

19. Catheny

Catheny Actief lid

1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
    Bizar zeg !

Gelukkig start mijn dochter in Juni op de school van onze keuze. Het jaar daarvoor had ze geen kans omdat ze daar nog werkten met een postcode gebied. Nu komen er kinderen uit heel Breda op, echt een goede school.

De school hier in de straat wil ik ze niet op hebben.

Ik ben blij dat ik niet in Amsterdam woon zeg :$

20. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Jeetje wat bizar dat je gewoon niet voor een school kan kiezen die je wilt. Wij wonen in Rotterdam en hier is het wel zo dat je voor de psz zo vroeg mogelijk moet inschrijven. Maar voor de basisschool is er gelukkig geen haast bij. Met 2,5 ben je vroeg genoeg.

Deel Deze Pagina