25 soorten chocopasta getest, bijna allemaal bevatten ze giftige stoffen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Nescio, 7 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

In bijna alle hazelnootpasta's zitten toxische stoffen die kankerverwekkend zijn en schadelijk zijn voor de mannelijke vruchtbaarheid. Baby's en peuters lopen het grootste risico. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop, dat 25 soorten 'choco' onder de loep nam.

https://www.test-aankoop.be/gezond/voeding/voedselveiligheid-en-additieven/nieuws/choco-bevat-schadelijk-stoffen

Ik wist wel dat het niet gezond was, maar dit... echt geen broodbeleg voor peuters en kleuters (laat staan baby's).

2. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik kan geen lijstje vinden met de chocopasta's die géén schadelijke stoffen bevatten. Kun jij dat vinden?

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

4. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Vind ik ook nergens, je kan ze wel vergelijken maar dan staat er niks bij over juist die stoffen waar het artikel over gaat.

Edit; ooh toch wel iets gevonden, maar in de layout erg onduidelijk dus ik kan nog niks met de info...

5. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Dat wist ik ook niet. Opmerkelijk.

6. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
  7. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Tja. Ik vind dit soort dingen zonder context altijd een beetje nietszeggend.
    Er zitten dus schadelijke stoffen in. Maar in welke hoeveelheden zijn die schadelijk? Bij 1 broodje per week? 3? 5? Een hele pot?
    Dat lijkt me vooral belangrijk om te weten, voordat iedereen hysterisch gaat lopen doen over de gevaren van een pot chocopasta...

2littlemonkeys, Kerstster, Fennec en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. Tienn

Tienn Niet meer actief

Ohjee het is wat.

Marchella en puzzelstukje vinden dit leuk.
  9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee dat klopt niet, dat is wel de tendens van het krantenartikel dat ik heb overgenomen.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Klopt. Ik denk ook dat er niets mis is met af en toe een broodje chocopasta. In een gezond, gevarieerd dieet kan zo'n broodje natuurlijk geen kwaad.

Ik denk dat men alleen niet beseft wat erin zit, en dat maakt deze test wel duidelijk.

kleinepien vindt dit leuk.
  11. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

'3-MCPD en glycidylesters (GE) zijn zulke schadelijke stoffen, en komen voor in geraffineerde plantaardige oliën en vetten.'

Dan mag je er dus vanuit gaan dat de toegevoegde vetten de boosdoener zijn? Dat zou dus betekenen dat deze stoffen in alle producten zitten die geraffineerde plantaardige oliën en vetten bevatten. Om over margarine, frituurvet, bakboter etc nog maar niet te spreken.

littlemunchkin en kleinepien vinden dit leuk.
  12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Gevonden, Balade is volgens het lijstje het enige merk dat de twee stoffen niet bevat.

Wel gemiddeld, want smaak speelt ook nog mee... het is dus minder lekker.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Klopt, het zit in heel veel ander voedsel. Daarover zegt Test-Aankoop:

Jens Van Herp van Test-Aankoop: "Net daarom heeft Europa vastgelegd hoeveel glycidol er in ons voedsel mag zitten. Maar we weten niet hoeveel een gewone persoon er elke dag van mag eten om niet schadelijk te zijn. Wat een veilige drempel is voor glycidyl-esters, is gewoon nooit wetenschappelijk onderzocht. Daarom vinden wij het onaanvaardbaar dat het aanwezig is in ons voedsel." Dat de hoeveelheid glycidyl-esters die in de onderzochte potten choco teruggevonden werd, telkens onder de wettelijke limiet lag, doet volgens Test-Aankoop niets ter zake. Want we wéten niet of je toch niet te veel van die giftige stof binnenkrijgt, als je onder de limiet blijft.

M.a.w., er is veel onduidelijkheid.

Deel Deze Pagina