Zelf aantrekken van jurken met mouwen blijft lastig, hoe doen jullie dochters dat?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by adi, Jun 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. adi

adi Niet meer actief

Mijn dochters kunnen zich over het algemeen goed aan- en uitkleden, maar zoals de titel zegt, hebben ze nog wel moeite met het aantrekken van jurkjes met mouwen, en ook smallere shirts met lange mouwen.

Wij proberen verschillende dingen: eerst over het hoofd en armen in de mouwen, maar in sommige jurkjes blijven ze helemaal vast als 1 arm eenmaal in de mouw zit.
    Dan maar eerst armen, en dan hoofd, maar dat is ook klungelen.

Het komt er meestal op neer dat ik even moet helpen met trekken.

Heeft iemand een goude tip? Hoe doen jullie dochters dat?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou beide kanten wel op denk ik, ligt aan de jurk. Maar mijn dochter verkleed zich het liefst tig keer per dag en is een jaar ouder dus misschien is dat het :p

3. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Hier eerst de armen en dan het hoofd. Bij jurken help ik vaak wel even, dat gaat net iets sneller. Ze móeten het nog niet kunnen hè, zelfs als ze na de zomer naar de basisschool gaan, zijn er andere kinderen die kunnen helpen.

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Soms van bovenaf instappen (bij jurkjes met wijde hals). Maar strakke jurkjes/shirts blijft hier ook nog wel eens lastig. Tja, dan help ik (na even aan laten klooien). Sowieso help ik nog wel eens als we haast hebben.

En de juf op school helpt bij de gym en bij de jassen/schoenen ook nog wel hoor. Maar ze vindt t wel fijn als de meisjes makkelijke kleding aantrekken op gym-dagen ;)

Ze is ook wel eens naar huis gekomen met dr jurk aan de achterkant helemaal open (knoopjes op de rug). Hint van de juf ;)?

5. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja hier mogen ze met gym dagen ook liever geen leggings, ingewikkelde jurkjes en maillots etc aan.

6. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

Jan 3, 2008
    2,495
    0
    0
    Geen leggings? Mijn dochter wurmt zich het makkelijkst in een legging met een tuniekje. Strak spijkerbroekje heeft ze meer moeite mee. En ehm, gymdagen? De kleuters hebben twee keer per dag bewegingsonderwijs, een groot deel van het jaar komt dat neer op één keer buiten en één keer binnen gymmen.

7. adi

adi Niet meer actief

Dat vertelden ze hier ook tijdens het intakegesprek. Maar ze vertelden ook dat ze in principe 2x per week gymles hebben, MAAR bij slecht weer gaan ze niet buiten spelen maar gaan ze extra gymen, ook op andere dagen.

Ik zal wel rekening houden met aankoop van herfst/winterkleding dat er geen ingewikkelde jurken bij zitten. Bedankt voor de tip!
    En mijn dochters zijn nogal traaaagggg met aankleden, dus we gaan veel oefenen van de zomer (Umm, dat is een goeie, ik laat ze maar zelf verkleedfeestjes houden op hun kamer, zo leren ze hopelijk om zich sneller om te kleden).

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter ging idd ook rond 3,5 jaar heel veel verkleden, toen leerde ze t wel (al heeft ze er nu nog wel eens geen zin in om zich aan te kleden).

Gym is hier echt maar 2x per week. Maar ik hoor ook wel eens van dochter dat ze gewoon in legging en shirt gymmen. Of zelfs wel eens in jurk..
    En bij warm weer ga ik bijv echt niet nog een extra hemd onder dr jurk aantrekken. Apart mag je t niet meegeven.

9. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Meestal help ik wel met strakke jurken. Armen omhoog, jurk erover en armen hoog houden, zodat de jurk makkelijk naar beneden valt.

Geen flauw idee hoe ze dat op school doen. Het gros van de meisjes draagt jurkje/rokjes met legging/maillot. Volgens mij gymmen ze in de kleutergroepen met kleren aan.

10. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier eerst hoofd en dan armen (tenminste de middelste) en dan vooral heel woest kijken, hard duwen en 'pff'-en. Succes gegarandeerd :D

Nee, kwam hier vanzelf handigheid in. En bij de middelste zit er voldoende stretch in voor eerst hoofd dan armen.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geen idee hoe ze het doet, ze komt meestal aangekleed uit haar kamer. Ze kan bijna alles zelf.
    Niet al teveel aantrekken van die gymlessen: vooral
    makkelijke schoenen aandoen.
    Juist door de gymles worden ze handiger en vlotter

12. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Op onze school hebben de kleuters 1x per week "echt" gymles. In de zin dat ze dan naar de sporthal een stukje verderop gaan en zich daar ook echt om moeten kleden (gymtas mee dus). De rest van de week is er ook zat bewegingsonderwijs (minimaal 1x per dag in de gymzaal van school), maar dat is gewoon in de eigen kleren.
    Op de "echte" gymdag zorg ik er altijd wel voor dat Maud iets aanheeft dat ze makkelijk zelf aan en uit kan trekken. Soms wil ze dan wel liefst een (lastige) jurk aan, maar krijg haar dan wel altijd goed uitgelegd dat dat net die dag niet zo handig is vanwege de gymles. Met de belofte dat ze dan de volgende dag gerust wél dat jurkje aan mag :)

Wat betreft de vraag van TS: ik vrees dat ik een érg gemakzuchtige dochter heb ;) Eerst de armen en dan het hoofd wil ze in elk geval ab-so-luut niet. Daar wordt ze echt panisch van (geen idee waarom). Dus sowieso zal hier eerst het hoofd moeten en dan pas de armen. Als ze zich de tijd neemt (en/of een motivatie heeft om zichzelf aan te kleden) dan lukt het best wel en zou het echt even niet willen, dan komt ze het gewoon even vragen. Alleen meestal neemt ze zich de tijd niet en heeft ze ook geen zin om (zelf) aan te kleden. Dan kan niets, is het te moeilijk, lukt het niet, etc. Doordeweeks help ik haar dan ook meestal met aankleden. Om de simpele reden dat dat een heel stuk sneller gaat en het voor ons allebei een stuk minder frustrerend is. Al probeer ik haar nu wel langzaamaan toch wat meer richting 'zelf doen' te sturen, maar dat gaat een langdurig proces worden vermoed ik...

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier kleden ze zich om in de klas... Oudste kleuters helpen de jongste kleuters etc.

En vanochtend zat er een meisje huilend in de klas... Ze kreeg d'r blousje niet open en d'r moeder was weggegaan zonder te helpen.
    Meteen dook er 3 man sterk op om te vragen waarom ze huilde, om te troosten en meteen even d'r knoopjes los te maken.
    (Op dinsdag gymen ze om half 9... Dus wordt er verwacht dat je kind klokslag half 9 in zijn/haar gymkleding zit.
    Gymen in dezelfde kleren als de rest van de dag mag echt niet.
    In noodgevallen mag je op blote voeten of in een geleend broekje/shirtje.

Maar bij ons blijft de gymkleding wel op school in de tas.
    Met enige regelmaat verwissel ik het voor een schoon setje maar er is dus altijd gymkleding beschikbaar.
    Al zouden ze 3x per dag gymen :)

14. adi

adi Niet meer actief

bedankt voor jullie antwoorden.

Hier gymen ze in hun ondergoed. Minimaal 2 keer per week, maar het kan ook vaker zijn (afhankelijk van het weer). gymschoenen blijven dan op school in een apart tasje.

De kwestie is dus om hun eigen kleding goed uit- en aan te kunnen doen.

broeken/leggings/t-shirts/bloesen ed gaat prima. Ik bedenk me net dat ik ze nooit geleerd heb hoe ze een maillot aan moeten trekken, maar die dragen ze ook bijna nooit.
    Zoon presteert het ook vaak om zijn t-shirt of longsleve achterstevoren aan te doen :), maar ja..

Qua jurken en smalle shirts: ze willen het wel, maar het is ook echt dat ze knel komen te zitten. Fysiek krijgen ze het soms niet voor elkaar om de tweede arm doorheen te duwen. Of als ze eerst armen erin doen, lukt het vaak niet om de hoofdopening goed te vinden.
    In ieder geval is hun kapsel dan sowieso naar de haaien.

... het wordt wat op die gymdagen ;)...

Share This Page