Onze twee oudste kinderen (groep vier en groep 5 ) hebben sinds vorige week pianoles samen bij ons thuis. Nu valt me op dat ze meteen met moeilijke liedjes beginnen. Bijvoorbeeld Lang zal ze leven. Daar zitten dan al heel veel verschillende toetsen in zelfs al een a. Ook linker en rechter handen worden al in 1 liedje afgewisseld, en verschillende lengtes van de tonen. Het oefenen deze week gaat dan ook behoorlijk moeizaam en het werkt ook een beetje demotiverend merk ik. Ik weet dat van mijn eerste pianolessen op dezelfde leeftijd, meer dan 30 jaar geleden we echt met super eenvoudige oefeningen begonnen. Wie heeft ervaring met pianoles voor zijn kinderen? Is de aanpak van tegenwoordig gewoon heel erg veranderd en moet ik het wat tijd geven of kan ik beter even met de juf in gesprek gaan?
Hier is dat volgens mij wel langzaam opgebouwd, oudste zit al aantal jaar op pianoles, maar kan me dat niet echt herinneren. In het begin inderdaad wat meer eenvoudige stukjes.
Als ik me niet vergis is ze toen met dit boek begonnen. Daarna speelde ze vanuit allerlei boeken die ze te leen kreeg van de piano juf, of andere bladmuziek. Nu nog steeds. En het wordt steeds moeilijker. Dus in oefenen heeft ze niet tijd zin, maar de uitdaging kan ze goed gebruiken (als in: tegen grenzen aan lopen en dan wel verder moeten)
Als het ten koste gaat van de motivatie zou ik wel gesprek aangaan maar aangezien het de eerste lessen zijn, kan t ook zijn dat ze gewoon even uittest hoe snel de kinderen het oppakken
Hier ook een aantal jaar pianoles. Ze begon meet met een makkelijke versie van vader Jacob. Dit lijkt me wel erg moeilijk inderdaad.
Mijn dochter is ook begonnen met het bovenstaande boek. Dat begint heel simpel en inderdaad niet met twee handen tegelijk, maar wel vrij snel met hele en halve noten. En heel veel improviseren met de juf, dat vindt ze het leukst.
Bedankt voor alle reacties! Wisselend dus Lijkt het te zijn. Toevallig hebben wij hetzelfde pianoboek moeten aanschaffen als wat twee keer hierboven is gemeld dus dat is dan wel mooi. Lijkt dus best gebruikelijk te zijn. We kijken het even aan!