Kinderen geen paspoort, dan ook geen vliegvakantie Alle kinderen die vanaf vandaag naar het buitenland reizen hebben een eigen paspoort of id-bewijs nodig. Op Schiphol worden door de Marechaussee geen noodpaspoorten meer uitgegeven. In 2009 heeft het Europees Parlement besloten dat er maar één reisdocument per persoon mag worden uitgegeven. Reisdocumenten zouden volgens het Europarlement hierdoor minder fraudegevoelig zijn. Nu worden in paspoorten waarin kinderen zijn bijgeschreven alleen de biometrische gegevens van de ouder opgeslagen. Volgens de Europese Commissie kan de identiteit van de kinderen hierdoor onvoldoende worden gecontroleerd. Noodpaspoort Dit betekent dat kinderen tot 14 jaar niet meer mogen worden bijgeschreven in het paspoort van hun ouders. Vanaf vandaag wordt daar streng op gecontroleerd. Volgens de marechaussee hebben ouders voldoende tijd gehad om reisdocumenten aan te vragen voor hun kinderen. Alleen bij ziekte- of sterfgevallen kan nog een noodpaspoort worden aangevraagd. In alle andere gevallen komen kinderen zonder paspoort niet meer door de controle. Geboorteakte De marechaussee houdt vanaf nu ook alleenstaande ouders scherp in de gaten. Vooral wanneer die ouders een andere achternaam hebben dan hun kinderen, kan dat voor veel oponthoud zorgen. De Koninklijke Marechaussee kan via de Gemeentelijke Basisadministratie controleren of de reizende ouder ook het bevoegd gezag heeft over het meereizende kind. Mocht dat geen uitsluitsel geven, is verder onderzoek en dus meer tijd nodig. Om langdurig oponthoud op die eerste vakantiedag te voorkomen raadt de marechaussee aan een uittreksel van de geboorteakte mee te nemen. Naam ex-partner Ook kunnen zij de andere ouder via de website van de marechaussee een speciaal formulier laten invullen, waarin zij toestemming geven voor de reis. Een andere mogelijkheid is de naam van de ex-partner in het eigen paspoort op te nemen. Daarvoor is dan wel weer een nieuw paspoort nodig
Tja heel terecht hoor! Er is heel veel aandacht aangegeven en als je het nu nog hebt gemist heb je wel onder een steen geleefd.
Werd ook hoog tijd...Kinderen horen een eigen document te hebben. Hoe onhandig als vader met kind op reis wil maar die staat bij moeder bij op. Nu dus gewoon verplicht een eigen document. En als je die nu nog niet hebt, tja dan ben je gewoon te laks geweest. Dan is het je eigen domme schuld.
Om nog maar niet te spreken over de gevallen van 'ontvoering'. Als de kinderen bijgeschreven waren in beide paspoorten kon de vader of moeder dus ook zonder toestemming gewoon vliegreis regelen met de kinderen. Had ergens een keer zo'n verhaal gehoord, dacht op het nieuws ofzo. 2 kindjes die door vader meegenomen waren naar zijn geboorteland. Kindjes zijn uiteindelijk wijs genoeg geweest om naar de ambassade te gaan, daar hebben ze een tijd gezeten en nu zijn ze weer thuis in NL bij moeder. Was en heel bekend verhaal maar kan me niet meer herinneren hoe die kindjes ook al weer heten..
Mee eens. Precies wat mams136 hierboven zegt, was voor ons ook de reden om ze nooit te laten bijschrijven maar gelijk voor eigen paspoort te gaan. We wilden de mogelijkheid openhouden dat ze met één ouder zouden reizen. Weet iemand of ik in het buitenland serieus nog 'gedoe' moet verwachten omdat mijn kinderen een andere achternaam hebben dan ik, en wij niet getrouwd zijn bovendien? De marechaussee in NL kan in de GBA nagaan dat ik het gezag heb, maar in het buitenland kunnen ze daar vast niet direct in kijken. Of moet ik dan dus ook maar een (engelstalige?) kopie van de geboorteakte meenemen?
Ik las dat dat problemen kan geven maar dat je dat kun voorkomen door gewoon een uitreksel van het geboortecertificaat mee te nemen.
Als ze nu nog bij de controle staan zonder paspoort, dan heb je echt niet opgelet. Zoveel aandacht is daaraan besteed. Ik ben trouwens benieuwd hoeveel probleem gevallen er zullen zijn. Er zullen ongetwijfeld ouders zijn die dit niet hebben gedaan onder het mom van "ze zullen wel coulant zijn in het begin"...
Hey, 3 weken geleden zijn wij vanuit schiphol naar griekenland geweest bij de douane controle stond dus een familie een hoop stenis te maken...wat bleek de kindjes hadden geen paspoort!! En mochten dus echt niet mee! Ik vind dat echt zooow dom van die mensen...
Lol ik wist tot gister niet eens iets van af mijn Buuf zei het.. Dat het verplicht is... Maar zullen ze en moeilijk gaan doen wij gaan namelijk nooit naar buitenland ( in ieder geval de komende jaren niet) dus voor daar zou ik hem niet nodig hebben
Misschien stonden die kinderen ook niet bijgeschreven? Dus helemaal niks bij zich? Ben zelf ook een grote idioot hoor, van de winter met de auto naar Zwitserland. Staan we in de rij voor de douane, bedenk ik: neeeeee, D z'n paspoort ligt thuis, B heeft er nog niet eens een (en beide niet bijgeschreven). Wat nu als ze ons gaan controleren, dan moeten we vast terug naar huis?! Gelukkig mochten we gewoon doorrijden, maar ik heb 'm echt serieus geknepen. Wat een oen! Dat overkomt me echt niet nog eens. Nu hebben ze allebei een eigen paspoort, en die nemen we zéker mee! Zou er zelf trouwens ook geen stennis over hebben geschopt, als we waren aangehouden, je weet toch zelf dat je fout zit?
Wij hebben voor Tygho vorig jaar een idkaart laten maken ivm onze vakantie naar Frankrijk. en omdat we regelmatig winkelen en zwemmen in Duitsland. Dit jaar gaan we ook weer naar Duitsland op vakantie maar geen zorgen want wij hadden al een kaartje. MrsNuke, het is alleen groot in het nieuws geweest joh Beste steen waar je onder zat ofniet hahahahahaha. Nee zonder gekkigheid. als je nooit naar het buitenland gaat heb je em ook niet nodig. Maar mocht je een keer gaan, kun je dus niet meer laten bijschrijven Maar daar was je dan op het gemeentehuis wel achter gekomen.
ik moet heel eerlijk zijn dat wij eigenlijk nooit nieuws kijken. en als er echt heeeelllleeee belangrijke dingen gebeuren komen ze wel tussen een film etc etc door ik ben de laatste tijd alleen maar met mijn lichaam bezig geweest elke goede uurtje bestede ik aan mijn zoontje of aan mezelf hahaha dus nieuws... nee daar doe ik niet aan maar kan dus geen boete krijgen als ik op straat loop en jay kan zijn id niet laten zien ?
Maar iedereen heeft toch ook een brief thuis gekregen? Dus zelfs als je het nieuws niet kijkt en de kranten niet leest, hebben 'ze' toch geprobeerd je te bereiken. Je kind hoeft zich nog niet te kunnen legitimeren op straat (in NL). Geen boete dus, als je zonder ID gaat wandelen. (maar misschien beter op de stoep lopen dan op straat )
Dat gezeur van ouders met andere achternaam vind ik wel heel vervelend, en daar heb ik ook al jaren gedoe over. We staan in geen enkele GBA, dus ze kunnen ook niet controleren of ik gezag heb. Ik reis meerdere malen per jaar met alleen de kinderen. Maar ik weiger pertinent om op reis te gaan met een papiertje met handtekening van mijn echtgenoot dat ik toestemming heb met de kinderen op reis te gaan. Als getrouwde vrouw ben je al sinds 1956 handelingsbekwaam, dus vertik ik het om met briefjes te gaan rondlopen die eigenlijk mij weer tot handelingsonbekwaam verklaren.